theater Deirdre Jenny Arean Sans Rancune 1 en 2 door Wim T. Schippers Het hemelbed Een poppenhuis De moeder van David S. Twinset in Technicolor Mijn Mekka Deidre, muziektheater ran Gertrud-D =oto And ré Beekman luidlandtheater "erneuzen: 'AN 'T HEK en AOLENKAMP /o. 19 nov. 20.00 uur. >EIDRE a. 29 nov. 20.00 uur. >e Vroone Kapelle: ENNY AREAN a. 8 nov. 20.00 uur. >en Hoekzak >ostburg: iANS RANCUNE EN 2 rij. 7 nov. 20.00 uur. Concertzaal Zierikzee: IET HEMELBED ro. 5 nov. 20.00 uur. 34 november cynisch en vooral leuk programma in zijn hoofd. Onno Molenkamp is de toneelmeester die 40 jaar geleden aan het toneel wou en van zijn vaderde raad kreeg: Begin nou maar bij de schouwburg, dan rol je vanzelf in dat vak. Dat is in al die jaren niet gelukt en morgen gaat hij met pensioen. De toneelmeester grijpt de laatste kans om zijn jongensdroom waar te maken: hij betreedt het podium waar de cabaretier met een voorstelling bezig is. Er ontspint zich een discussie over angst en bluf, geluk en ongeluk, machten onmacht. Dit is het tweede programma met Onno Molenkamp. Daarvoor had Van 't Hek veel succes met zijn soloprogramma's Man vermist en verlopen en verlaten. De Ierse schrijver en dichter William Butler Yeats, winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur in de jaren twintig, bewerkte een Keltische legende tot Deirdre, in Nederland vooral bekend door de novelle Deirdre en de zonen van Usnach door Roland Holst. Yeats' verhaal is zwanger van de dreiging van het noodlot. Deirdre en haar minnaar Naoise vluchten vlak voor haar gedwongen huwelijk met de oude koning Conchubar. Na zeven jaar keert het paar terug van Schotland: de koning zou hen hebben vergeven. De groep Gertrud-D, naar regisseuze Trudy Derksen, brengt het op subtiele wijze, via muzikale flash-backs. In de verstilde, maar door dringende speelstijl en de beelden zijn Japanse invloeden herkenbaar. Vijf spelers en drie musici (harp, basklarinet en contrabas) brengen het muziektheater. Componist is Jan Willem van Dormolen. Gescheiden vrouw op oorlogspad was een onbram- hartige voorstelling op hoog niveau. Jenny Arean kreeg er de Scheveningen Cabaret Prijs 1985 voor. Dit seizoen trekt ze door het land met En voort gaat ie weer. De teksten zijn van Robert Long, Dimitri Frenkel Frank, Flip Broekman en Willem Wilmink. Veel liedjes op muziek van Martin van Dijk. Cor Bakker op toetsen en Paul van Vlodrop met snaarinstrumenten zorgen voor de begeleiding. Lodewijk de Boer speelde regisseur. Sans Rancune is een éénakter, vandaar dat Wim T. Schippers er twee schreef. Nummer 1 handelt over twee potentiële vaders, een zwangere vrouw met feministische vriendin en een artiest, die allen wachten op het grote moment. Nummer 2 blijft nog een verrassing. Dat u een heleboel soms briljante onzin te verwerken krijgt, dat staat vast. Spelers zijn onder meer Sjoerd Pleysieren Stella Verhoef. Roelof den Ambtman deed de regie en de muziek is van Clous van Mechelen. Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf spelen de hoofdrollen in dit toneelstuk van Jan de Hartog. Het is al een oudje: in 1951 werd het voor 't eerst opgevoerd. Nu staat het in veel landen nog regelma tig op het repertoire. De handelingen concentreren zich in de slaapkamer met het hemelbed. Daar worden allerlei zaken het huwelijk en gezin betref fende besproken, de ruzies worden er uitgevochten en weer goedgemaakt. Humor en ernst komen beide aan bod. Dit in 1879 door Henrik Ibsen geschreven stuk baarde destijds veel opzien, omdat een vrouw uit een patriarchaal bourgeois-milieu haar man, huis en kinderen verlaat. Globe heeft deze klassieker als eerste toneelstuk in de nieuwe vorm op het programma staan. Nora is, zoals het hoort, in geestelijke afhankelijkheid opge voed. Zo stapt ze ook het 'poppenhuis' in, haar huwelijk met bankdirecteur Helmer. Hij op zijn beurt speelt verliefd met zijn 'eekhoorntje', maar betrekt haar niet in zijn leven. Als Nora op een gegeven ogenblik een eigen daad stelt, neemt Helmer dat niet en Nora ontdekt dat hij een vreemde voor haar is. Globe wil overigens ook kanttekeningen plaatsen bij de 'bevrijding' van Nora: 'Waardering voor een bevrijdingsproces is niet langer vanzelfsprekend. Want weegt de bevrijding uit een vastgelegde situatie op tegen de nieuwe situatie waarin men terecht komt? Blijkt Nora's vertrek niet toch een gril?' Een avondje onversneden leed over verslaafde jongeren en hun ouders. Zoals Yvonne Keuls deed bij Jan Rap en z'n maat, schreef ze het stuk op basis van het materiaal dat ze in tientallen gesprekken met drugverslaafden en hun ouders verzamelde. De problematiek wordt toegespitst op moeder en zoon S. met als dramatisch gegeven de strijd van de moeder om haar zoon de volle verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven in handen te leggen en afstand te nemen. Zo krijgt het stuk onder de gegeven omstandigheden een betrekkelijk positief einde en zo ontsnapt Yvonne Keuls ook aan een al te voorspelbaar drama: dat van de neerwaartse spiraal die bij heroïne hoort. De reacties in de pers staan diametraal tegenover elkaar. Sommige critici vallen over de hulpverlener- staal, ook wel stenciltaal genoemd, of over het slechte spel. Volgens anderen boeit het van de eerste tot de laatste seconde. Marijke Merckens kwijt zich als de moeder van de verslaafde David 'ontroerend goed' van haar taak en de onbekende Peter Lusse krijgt zelfs het etiket 'onvergetelijk'. De drie heren en twee dames van Twinset brengen een genre dat al enige tijd in opkomst is: de close harmony. Misschien zou je het beter zangtheater kunnen noemen, want het programma bestaat uit parodieën die op cabareteske manier worden ge bracht. Grootse Hollywood dramatiek in technico lor, noemt Twinset het, dat zegt voldoende. Het resultaat is technisch bijna perfecte samenzang met voldoende eigen inventiviteit om de cliché's in de liedjes naar hun hand te zetten. Twinset kiest daarbij niet de gemakkelijkste weg van de standaardnum mers, maar zingt onbekender materiaal uit het arsenaal van Music Hall, Doo Wop, Surf, Ballads en wat er meer aan samenzang-repertoire voorhanden is. Het succes van de Zuidafrikaanse toneelschrijver Athol Fugard is misschien toe te schrijven aan de positieve wending die zijn hoofdpersonen aan hun leven weten te geven. In Mijn Mekka heeft de excentrieke Helen (Josephine van Gasteren) die rol. In het afgelegen dorpje New Bethesda begint Helen op hoge leeftijd tekenen van een eigen leven te vertonen, nog wel vlak na de dood van haar man. In een golf van creativiteit is ze beelden gaan maken, waarmee ze haar tuin vol zet. Dat kan in het dorp niet en de dominee, hij noemt zich haar beste vriend, was toch al van plan eens met Helen te praten over de verminderde kerkgang en haar manier van leven. Hij bedenkt een 'menselijke oplossing' voor het pro bleem Helen. De komst van een zeer toegenegen vriendin (Henriëtte Tol) maakt het mogelijk de problemen te bespreken. Dogmatische oplossingen accepteren ze geen van beiden en ze sparen elkaar niet. Helen hervindt haar evenwicht en vindt de kracht de dominee (Ton Lutz) te trotseren en voor zichzelf te kiezen. (Zie meer over Mijn Mekka en Athol Fugard in Mooie Moeite van oktober). EEN POPPENHUIS Schouwburg Middelburg za. 8 nov. 20.00 uur. Zuidlandtheater Terneuzen vrij. 21 nov. 20.00 uur. Schouwburg Middelburg: TWINSET IN TECHNICOLOR wo. 12 nov. 20.30 uur. MIJN MEKKA do. 13, vrij 14. nov. 20.00 uur. Prins van Oranje Goes: DE MOEDER VAN DAVID S. wo. 12 nov. 20.00 uur. fflffl november 35 Marijke Merckens en Bart Römer in De moeder van David S. Foto Jutka Rona.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 18