i dies le due car la mes iets. Ik ben altijd bezig met het publiek, met de muzikant en met de rol die ze allebei spelen. Publiek en muzikant heb ik hoog in m'n vaandel, aan allebei stel ik eisen. Van het publiek verwacht ik dat mensen zich open willen stellen. Dat vind ik echt spannend, om muziek zo te maken, dat dat duidelijk wordt. Mensen, die zich willen open stellen voorde muziek krijgen er een bepaald gevoel van. Mensen, die dat niet willen vinden er geen zak aan. In een artikel over de beeldhouwer Moore las ik ook zoiets'. Hij zoekt het bewuste artikel tussen de kranteknipsels en leest hardop: 'Beeldhouwwerken moeten bij de eerste aanblik altijd iets duisters hebben, het moet de mensen dwingen verder te kijken en na te denken'.' 'Kijk', zegt hij, 'dat probeer ik met mijn muziek ook te bereiken. Mijn muziek moet mensen de gelegenheid geven, als ze dat willen, om in de muziek te gaan. Ik probeer dat te bereiken door humor in de muziek te stoppen; vooral door het werken met ritmes probeer ik humor, tegenstellingen, persiflages op een voor gaand stukje en relativering onderdeel te laten zijn van m'n muziek. Ritme is trouwens erg belangrijk voor me. De meeste muziek, die ik maak begint ook met een ritme. De oorsprong van het meeste werk ontstaat via het ritmisch omgaan met melodieën. Van de muzikanten verwacht ik', grijpt hij terug naar de eerder genoemde eisen, 'dat ze hun partituren zoveel mogelijk uit hun hoofd spelen. Dat ze proberen, de partij die ze spelen tot iets van zichzelf te maken. Mensen spelen veel beter zonder partituur voor hun neus, dat leidt af. Je ziet bij grote orkesten, advertentie U M "Van de vijf zintuigen benadert "het ruiken" zonder twijfel het best het idee van onze onsterfelijkheid. Salvador Dali exclusief bij: Damplein 9, Middelburg 01180-16984 symphonie orkesten, dat de solisten altijd zonder partituur spelen. Het werkt trouwens ook veel beter naar het publiek toe, als muzikanten niet verstopt zijn achter lessenaars. Als ik een stuk muziek maak heb ik de muzikant, die het stuk moet spelen, voor me. Ik probeer z'n talenten te stimuleren en hou rekening met z'n beperkingen. Dat moet ik ook, het heeft namelijk geen zin om mensen dingen te laten doen, die ze nog niet kunnen en die hen verhinderen plezier te hebben in wat ze spelen. Dat komt de muziek niet ten goede, het werkt eerder andersom. Als muzikanten het gevoel hebben dat ze een partij beheersen kunnen ze veel meer bezig zijn met alles wat ze in huis hebben in de muziek te gooien en dat bevordert dat de muziek naar een hoger plan wordt getild. Dat is voor mij komponeren. Bezig zijn met het publiek, met de muzikanten en de wisselwerking tussen hen. Voor mezelf kan een stuk muziek met drie, vier nootjes, een paar secondes voldoende zijn. Voor mezelf kan het daar vaak stoppen. Het werk is, zo'n idee duidelijker vorm geven. Je kunt het vergelijken met het witte licht. Het eerste idee is het witte licht, dat ga ik breken, inkleuren, verder uitwerken. Niet andersom. In leerboeken voor komponisten staan vaak allerlei trucjes. Bijvoorbeeld: kijk in het telefoonboek, neem een naam en maak uit de letters van de naam een melodie. Dat vind ik afschuwelijk, om op die manier te proberen iets belangrijks te maken. Zo kan ik niet werken. Ik krijg een idee en daar ga ik mee aan de slag. Daarvoor gebruik ik alles wat ik in mijn reservoir heb. Mijn ervaring, dat wat ik de afgelopen tijd geleerd heb, probeer ik zo te gebruiken dat het me helpt de kern, de eigenheid van m'n muziek zichtbaar en begrijpbaar te maken. In mijn muziek ben ik op zoek naar eenvoud en naar de zeggingskracht daarvan. De muziek moet daarom in veel verschillende omstandigheden gespeeld kunnen worden, dus niet alleen in de beslotenheid van de schouwburg of concertzaal.' Hij pakt een knipsel over Afrikaanse muziek: 'Niet de Afrikaanse muziek is belangrijk, maar de Afrikaanse muzikant. Die moet in staat gesteld worden, door te gaan met z'n arbeid. De beste methode de Afrikaanse muziek voor verdwijning te behoeden is de mens te behoeden. De Afrikaan moet zich bewust worden van zijn bezit. De traditionele muziek zal verdwijnen, dat is een normale zaak. Laat de mens voordat het echter zover is zijn muziek niet vergeten. 'Van de muziek van Sint Juttemis wordt ook wel gezegd dat het volksmuziek is, nou in die zin wil ik dat ook. Ik hoop echt dat muzikanten en publiek door mijn muziek hun eigen muziek, de muziek in zichzelf ontdekken, dat ze daar mee aan de gang gaan. Dat probeer ik door te geven via de konserten, de elpees en de cassettes. Bij mezelf werkt het ook zo. Het komponeren is een soort puzzelen. Al die ideetjes, zijn niet anders dan stukjes uit de legpuzzel, die ik zelf ben. Onbewust ben ik bezig d.m.v. mijn muziek uit te zoeken waar m'n oorsprong ligt, waar ik door beïnvloed word en ben. Als komponist ben je voortdurend bezig jezelf schoon te maken, door of misschien wel dankzij alle beslommeringen van het leven van alle dag, attent zijn op datgene waar het eigenlijk omgaat. ledereen heeft gedachten, die steeds maar weer terugkomen, die steeds maar weer de kop op steken, ideeën, die tijdsbestendig blijken te zijn. Die ideeën werk ik uit.1 22 november i, O'es Ie Due. Foto Ed Ree bergen november 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 12