GEVANGENTOREN EXPOSEERT "be Ckuattflcntovcn,, oit de warmte van Ie iflüü gevoeld? GUIDO ECKHARDT kleuretsen 'MIJN MUZIEK MOET MENSEN DE GELEGEN HEID GEVEN IN DE MUZIEK TE GAAN' 21 november t/m 30 december 1986 t.g.v. DE BEAUJOLAIS PRIMEUR '86 PRIMEUR MENU *060* In opdracht van de provincie maakte Dies le Due voor de Haarlemse Manifestatie in het kader van de Nederlandse Muziek de compositie Stratus. Sint Juttemis speelde de compositie er op 18 oktober. Voor de provincie was dit aanleiding een boek over de Zeeuwse componist uit te brengen, waarin naast partituren van Stratus en ander werk van Dies le Due ook een interview is opgenomen. 'Voor mezelf kan een stuk muziek met drie, vier nootjes, een paar secondes, voldoende zijn.' SERVEREN WIJ ONS voor 2 personen a f. 125,- incl. 1 fles BEAUJOLAIS PRIMEUR VILLAGE Riny en Piet Hardenberg. ZWANENBURGSTRAAT 11 4384 LW VLISSINGEN TELEFOON 01184-72500 dies Ie due Geert Overdam i advertentie A BOULEVARD DE RUYTER 1A, 4381 KA VLISSINGEN Tel. 01184-17076 vanuit Belgié 00-31118417076 Openingstijden: dagelijks 12-14/17-22 uur. Dinsdags gesloten. auna £izn andsxz man.LS.1 uan uLtqaan 20 november Dies le Due komponist geboren 15 november 1950 woont en werkt in Meliskerke in de provincie Zeeland. Dies le Due is vanaf 1975, het jaar waarin Sint Juttemis werd opgericht professioneel komponist en uitvoerend muzikant. Hij komponeert het meest voor Sint Juttemis, Zilte Swing en de Workshop Nieuwe Muziek. Onaangepastheid Hij begint het gesprek met de opmerking: 'Als ik terugkijk op de stukken, die ik sinds 1975 heb geschreven vind ik het zelf pas de laatste vijf zes jaar interessant worden. Daarvoor heb ik een hoop muziek gemaakt, die ik nu als voorbereiding zie. Het blijft natuurlijk altijd voorbereiding, maar toch de laatste jaren is het voor mezelf pas echt begonnen.' Tijdens het gesprek over het hoe en waarom van zijn muziek grijpt hij een paar keer naar kranteknipsels, die hij heeft verzameld om zijn verhaal duidelijker te maken. 'Het is voor mij een probleem', legt hij uit, 'om te praten over waar m'n muziek over gaat. De muziek spreekt voor zichzelf. Ik heb er ook geen tijd voor om precies uit te gaan zitten vissen waarom ik de dingen doe, zoals ik ze doe, ik vind het vervelend te proberen kreatieve processen in woorden te vatten. Dat geeft me een raar gevoel, alsof ik daarna moet voldoen aan wat ik gezegd heb, aan wat over me geschreven is. Ik heb nooit anders gedaan, dan vanuit mezelf te werken. Ik ben de muziek ingesleurd toen ik een jaar of vijftien was. Na de lagere school, de h.b.s. niet afgemaakt. Dat kwam door de muziek. Een paar jongens vroegen me bij hen te komen spelen: popmuziek, blues, de zestiger jaren. Ik ging van school, omdat de muziek me pakte, ik er mezelf in kwijt kon. Dat vind ik het belang van muziek, dat het iets met je doet, dat je er zelf mee aan het werk gaat, dat je niet gaat zitten reproduceren, dat doen al mensen zat. Als ik andere muzikanten zie spelen is dat ook wat me pakt. Ik moet het gevoel krijgen, dat ze iets van zichzelf staan te spelen. Eigenheid, daar gaat het om.' Aan het begin van het gesprek heeft hij me een kranteknipsel laten lezen over Vestdijk: 'Mijn deviaties begonnen op het moment in m'n jeugd dat ik me realiseerde dat ik zo onmetelijk gelukkig was. Daar ging het fout. Toen begon een geweldige aandacht voor de kleinste details, die niemand zag, alleen ik'. Toen Vestdijk zijn grote boek over de angst geschre ven had, zei hij daarover:' Angst is het gevoel niet opgenomen te zijn in een groot liefdesgevoel. Het daar wel in opgenomen zijn krijgt alle trekken van de genialiteit. Het genie ziet waar anderen niets zien, daardoor onthutst het. Een echte kunstenaar, wordt wel gezegd, is iemand die zijn kindertijd nooit heeft kunnen overwinnen. Daar zit veel waars in. De kindertijd wil je bewaren als je volwassen bent en daar betaal je een hoge prijs voor. De prijs van de onaangepastheid. Einde citaat. Hij lacht, als ik hem vraag of hij zichzelf onaangepast vindt. 'Daar moet ik over nadenken, ik weet het niet, misschien wel. Voor mij is het in ieder geval niet iets bijzonders. Het is voor mij niet vreemd om vanuit jezelf te werken. Het komponeren begon in 1975 ongeveer, na die popgroep, toen ik saxofoon begon te blazen. Daar voor speelde ik mondharmonica, orgel en dwarsfluit. Vanaf toen ben ik bezig met het vorm geven aan m'n ideeën, ben ik gericht op het uitvoeren van m'n ideeën via het in de praktijk spelen voor publiek. In die zin ben ik ook komponist, ik maak nooit zomaar Stratus is te bestellen door f. 22,00 (incl. portokosten) te stor ten op gironummer 26.41.959 t.n.v. Mooie Moeite, Postbus 303, 4330 AH Middelburg, o.v.v. Stratus. november 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 11