GEVANGENTOREN
EXPOSEERT
"be Ckuattflcntovcn,,
oit de warmte van
Ie iflüü gevoeld?
GUIDO ECKHARDT
kleuretsen
'MIJN MUZIEK MOET MENSEN DE GELEGEN
HEID GEVEN IN DE MUZIEK TE GAAN'
21 november t/m 30 december 1986
t.g.v. DE BEAUJOLAIS PRIMEUR '86
PRIMEUR MENU
*060*
In opdracht van de provincie maakte Dies le Due
voor de Haarlemse Manifestatie in het kader van de
Nederlandse Muziek de compositie Stratus.
Sint Juttemis speelde de compositie er op 18 oktober.
Voor de provincie was dit aanleiding een boek over de
Zeeuwse componist uit te brengen, waarin naast
partituren van Stratus en ander werk van Dies le Due
ook een interview is opgenomen. 'Voor mezelf kan een
stuk muziek met drie, vier nootjes, een paar secondes,
voldoende zijn.'
SERVEREN WIJ ONS
voor 2 personen a f. 125,-
incl. 1 fles
BEAUJOLAIS PRIMEUR VILLAGE
Riny en Piet Hardenberg.
ZWANENBURGSTRAAT 11
4384 LW VLISSINGEN
TELEFOON 01184-72500
dies Ie due
Geert Overdam
i
advertentie
A
BOULEVARD DE RUYTER 1A, 4381 KA VLISSINGEN
Tel. 01184-17076 vanuit Belgié 00-31118417076
Openingstijden: dagelijks 12-14/17-22 uur. Dinsdags gesloten.
auna
£izn andsxz
man.LS.1
uan uLtqaan
20 november
Dies le Due
komponist
geboren 15 november 1950
woont en werkt in Meliskerke
in de provincie Zeeland.
Dies le Due is vanaf 1975, het jaar waarin Sint
Juttemis werd opgericht professioneel komponist en
uitvoerend muzikant.
Hij komponeert het meest voor Sint Juttemis, Zilte
Swing en de Workshop Nieuwe Muziek.
Onaangepastheid
Hij begint het gesprek met de opmerking: 'Als ik
terugkijk op de stukken, die ik sinds 1975 heb
geschreven vind ik het zelf pas de laatste vijf zes
jaar interessant worden. Daarvoor heb ik een hoop
muziek gemaakt, die ik nu als voorbereiding zie. Het
blijft natuurlijk altijd voorbereiding, maar toch de
laatste jaren is het voor mezelf pas echt begonnen.'
Tijdens het gesprek over het hoe en waarom van zijn
muziek grijpt hij een paar keer naar kranteknipsels,
die hij heeft verzameld om zijn verhaal duidelijker te
maken.
'Het is voor mij een probleem', legt hij uit, 'om te
praten over waar m'n muziek over gaat. De muziek
spreekt voor zichzelf. Ik heb er ook geen tijd voor om
precies uit te gaan zitten vissen waarom ik de dingen
doe, zoals ik ze doe, ik vind het vervelend te proberen
kreatieve processen in woorden te vatten. Dat geeft
me een raar gevoel, alsof ik daarna moet voldoen aan
wat ik gezegd heb, aan wat over me geschreven is.
Ik heb nooit anders gedaan, dan vanuit mezelf te
werken. Ik ben de muziek ingesleurd toen ik een jaar
of vijftien was.
Na de lagere school, de h.b.s. niet afgemaakt.
Dat kwam door de muziek. Een paar jongens
vroegen me bij hen te komen spelen: popmuziek,
blues, de zestiger jaren.
Ik ging van school, omdat de muziek me pakte, ik er
mezelf in kwijt kon.
Dat vind ik het belang van muziek,
dat het iets met je doet,
dat je er zelf mee aan het werk gaat,
dat je niet gaat zitten reproduceren,
dat doen al mensen zat.
Als ik andere muzikanten zie spelen is dat ook wat
me pakt. Ik moet het gevoel krijgen, dat ze iets van
zichzelf staan te spelen. Eigenheid, daar gaat het
om.'
Aan het begin van het gesprek heeft hij me een
kranteknipsel laten lezen over Vestdijk:
'Mijn deviaties begonnen op het moment in m'n
jeugd dat ik me realiseerde dat ik zo onmetelijk
gelukkig was. Daar ging het fout.
Toen begon een geweldige aandacht voor de
kleinste details, die niemand zag, alleen ik'.
Toen Vestdijk zijn grote boek over de angst geschre
ven had, zei hij daarover:' Angst is het gevoel niet
opgenomen te zijn in een groot liefdesgevoel. Het
daar wel in opgenomen zijn krijgt alle trekken van de
genialiteit.
Het genie ziet waar anderen niets zien, daardoor
onthutst het. Een echte kunstenaar, wordt wel
gezegd, is iemand die zijn kindertijd nooit heeft
kunnen overwinnen. Daar zit veel waars in.
De kindertijd wil je bewaren als je volwassen bent en
daar betaal je een hoge prijs voor. De prijs van de
onaangepastheid.
Einde citaat.
Hij lacht, als ik hem vraag of hij zichzelf onaangepast
vindt. 'Daar moet ik over nadenken, ik weet het niet,
misschien wel. Voor mij is het in ieder geval niet iets
bijzonders. Het is voor mij niet vreemd om vanuit
jezelf te werken.
Het komponeren begon in 1975 ongeveer, na die
popgroep, toen ik saxofoon begon te blazen. Daar
voor speelde ik mondharmonica, orgel en dwarsfluit.
Vanaf toen ben ik bezig met het vorm geven aan m'n
ideeën, ben ik gericht op het uitvoeren van m'n
ideeën via het in de praktijk spelen voor publiek. In
die zin ben ik ook komponist, ik maak nooit zomaar
Stratus is te bestellen
door f. 22,00 (incl.
portokosten) te stor
ten op gironummer
26.41.959 t.n.v.
Mooie Moeite,
Postbus 303, 4330 AH
Middelburg, o.v.v.
Stratus.
november 21