JE MIST DE HAND VAN DE VORMGEVER mm oktober 17 Zaterdag 4 oktober staan 25.000 genodigden op de Neeltje Jans voor de officiële opening van de pijlerdam. Voor de laatste maal zullen massaal de ah's en oh's weerklinken over het gigantisme van dit bouwwerk van de eeuw. Wat blijft, is een keiharde constructie in zacht water, zichtbaar vanaf Domburg tot Burgh-Haamstede en van Zierikzee tot Wissenkerke. Wat heeft Rijkswaterstaat ervan gemaakt? Het lijkt alsof het compromis van de eeuw wacht op voltooiing zonder dat hier ooit sprake van zal zijn. Architect Jos Jobse over de schoonheid van de pijlerdam. Zipijlerdam 16 rnfn oktober pijlerdam: Jos Jobse Ingewikkelder Door de eeuwen heen heeft de mens op natuurlijke wijze invloed uitgeoefend op de natuur en deze naar zijn hand gezet. De problematiek was duidelijk en zo ook de ingrepen die noodzakelijk waren. Op deze wijze zijn we vertrouwd geraakt met dijken als scheiding tussen land en water. Een scheiding tussen twee volstrekt verschillende werelden. Daar mee krijgt de dijk een vertrouwd beeld mee dat veiligheid en geborgenheid uitstraalt. De vorm en techniek van de dijk is simpel, oorspronkelijk en vanzelfsprekend. Deze vanzelfsprekendheid, naast de spanning die hij oproept als intermediair, maakt dat de dijk een schoonheid uitstraalt die te vergelij ken valt met die van de romaanse kathedraal, romeinse termen, de mastaba (Egyptisch graf). De dijk heeft altijd als functie gehad het direct winnen of beschermen van land. Later bij meer technische mogelijkheden ontstond de dijk als lijn tussen buiten- en binnenwater. Bij het belopen of berijden van dit soort dijken toont het z'n kracht door het verschil in beweging tussen het ene en het andere water. Hier wordt de dijk meer een lijn die door het water snijdt, terwijl de dijk tussen water en land als vanuit het land oprijst en er een geheel mee vormt. Beide dijken stralen een natuurlijke en directe spanning en daarmee vanzelfsprekende schoonheid uit, die door iedereen wordt herkend, begrepen en gewaardeerd. De dijk in het water vormt tevens een verbinding tussen twee stukken land en krijgt daarmee directe associatie met de functie van een brug, die puur en alleen een verbinding is. De eenvoudige en directe functie van een brug maakt dat hij vrijwel altijd mooi Constructeurs gaan uit van het eenvoudige concept van puurenkelvoudige overspanning of een veelvoud daarvan. Overspanning in één richting en vnjwel altijd op twee steunpunten. Puur rekenwerk maakt dat in welk materiaal er ook wordt overspan nen het krachtenspel dat hierbij vrijkomt vanzelf sprekend afleesbaar is. Een zeer fraai voorbeeld hiervan vormt de Zeeland- brug die zijn massiviteit bij de oplegging c.q. pijlers heeft en aan de uiteinden zo weinig mogelijk massa, maar wel veel spanning. De voorgespannen con structie komt als vanzelfsprekend in de betonvorm tot uitdrukking en straalt daarmee natuurlijke schoonheid uit die voor iedereen afleesbaar en begrijpbaar is. De nieuwe afsluitbare Oosterscheldedam heeft een eigenaardig spanningsveld in zich van enerzijds de verbinding tussen twee stukken land en anderzijds de mogelijke functie van afsluiting tussen op dat moment binnen- en buitenwater. Nog sterker dan bij de afsluitende dam is bij de afsluitbare dam de kracht en intensiteit van het stromend zeewater voel-, hoor- en zichtbaar. Het geeft als het ware de sfeer weer, waarbinnen de technische oplossing van de afsluit baarheid gevoelsmatig moet worden benaderd. Daar waar de opgave bij de dijk als intermediair tussen water en land, de dijk als intermediair tussen buiten- en binnenwater en de brug als verbinding tussen twee vastelanden, eenvoudig, helderen voor weinig uitleg vatbaar is en dus ook met een vanzelfsprekende schoonheid wordt opgelost, zo moeilijk ligt het bij de afsluitbare dam. Hier moet de schoonheid worden gezocht in de vanzelfsprekende wijze waarop functies technisch op elkaar worden afgestemd. Echter, dit vereist meer dan puur reken werk of het maken van elementaire vormen in beton of staal. Het vereist inlevingsvermogen in de geest van de materie. Welke vorm representeert welk beeld, gebruikmakend van een noodzakelijk stuk techniek. Het is duidelijk dat daar waar de opgave ingewikkelder en minder eenduidig is, de oplossing hiervan eveneens zeer veelvattender is geworden. Dat constructeurs die vorm-problemen op dat mo ment niet meer vanzelfsprekend kunnen oplossen geeft de afsluitbare Oosterschelde-dam aan. Robuust Het gedeelte van de dam onder het wegdek (de dorpels) heeft een formele schoonheid vanuit een eenvoudige functie. Hier straalt kracht uit en de

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 9