m mm oktober 13 seth gaaikema 'De zwembroek en de engel zaten te dicht op elkaar' VERF PRINS GLAS 'We verstrekken plezier. Onbesmet en onbespoten' 12 pe zeven reizen van pr. Faust Berdien Stenberg Kwartet Allemaal leugens Hamm Hoppa Compagnie Henk Elsink's One Man Show Vrouwenharten en man nendromen Joke Bruijs en Pluche Thatcher. Zij kreeg een enorme macht omdat niemand zijn mond open durft te doen. Of kijk naar Reagan. Ik prijs me gelukkig dat we zoiets nooit in Nederland zullen krijgen. Althans niet van zo'n omvang.' Doctorandus 'Eén van de mensen die z'n mond opendoet ben ik. Ondanks dat ik heel verlegen ben en er in een gezelschap nauwelijks een woord uitkrijg. Maar zitten ze allemaal keurig op een rij dan gaat het meteen stukken beter. De setting van de tekst bepaal ik zelf maar de grappen zoek ik al pratend met anderen. Een conference ontstaat vaak uit een gesprek. Toch moet je een heleboel zelf doen. Ik probeer een grap te vinden die teruggaat tot de krant Bij elke voorstelling wil ik opkomen meteen nieuwe grap. Ik gooi zeg maar een verse steen in de vijver. Daarmee krijgt de rest van de tekst ook meteen een nieuwe kleur. Ik sluit me een uur van tevoren in de kleedkamer op met een stapel kranten en probeer dan een nieuwe grap te vinden. En alles praat ik door met de orkestleider want een conference ziet er uit als een mozaiek. Op een avond vertel ik zo'n zeshonderd grappen en die moeten met elkaar een eenheid vormen. Die ook inderdaad als een eenheid presenteren blijft een gevoelige zaak. Zetje bijvoor beeld vierentwintig liederen op een programma dan stel je vierentwintig afzonderlijke stukjes voor. Bij mij moeten zeshonderd snippers één geheel vormen. Het lijkt op het oplossen van een wiskundige formule. Maar naar buiten moet het lijken alsof het zomaar vanzelf gaat. Alsof iedereen dat in mijn plaats kan doen.' 'Het begon in 1957 met het oprichten van een studentencabaret. Want ik heb gestudeerd, ik ben doctorandus Gaaikema, taalkundige. Dat is m'n vak al weet bijna niemand dat. Die belangstelling voor taal kreeg ik van thuis mee. Mijn ouders schreven bijbelse toneelstukken. Mijn vader deed dat bijvoor beeld naar aanleiding van het verhaal uit het oude testament over Obadja, een hoveling aan het hof van koning Hagar. Hij maakte ook een heel moderne vorm van een paasspel. Zelf schreef ik ooit een kerstspel: 'Nou', zeiden de herders, 'Het is koud voor de tijd van bet jaar. Geen weer voor een zwembroek'. Toen scheurde de hemel open en verscheen er een engel. Dat schrapte mijn vader er uit. De zwembroek en de engel zaten te dicht op elkaar. Mede daardoor advertentie - -v - HOEK VAN DISHOECKSTRAAT/PAUL KRUGERSTRAAT TELEFOON 0118* 13351 VLlSSINGfN vonden mijn broers het niet zo bezwaarlijk dat ik in het cabaret wilde. Mits ik mijn studie maar afmaakte. Ook de gemeente sprak mijn ouders er nooit over aan dat ik definitief in het amusement doorging na een ontmoeting met Wim Kan. Doopsgezinden zijn nu eenmaal een vrijgevochten volk. Die maken niet zo snel problemen.' Oorlog Een cabaretier probeert het gezag onderuit te halen. Gezag in elke vorm. Een goeie cabaretier moet zich dus nooit behoudsgezind opstellen. Ik ben zevenen veertig en sta als zodanig op het toneel. Ik laat me niet indelen in kampen. Want kampen hebben leiders en leiders liegen altijd een beetje. Ik heb de oorlog meegemaakt. De oorlog die alles op losse schroeven zette. Ik heb de angst gevoeld van mijn ouders toen ze onderduikers in huis namen. Al die ooms die ik bepaalde namen moest geven. Daar, toen, in die tijd, heb ik leren liegen. Liegen voor het goeie doel. Van dat soort kinderen die de oorlog meemaakten, daarvan kun je niet verwachten dat ze ooit nog achter een leider aanlopen. Voor ons is een leider verdacht, want je hebt slechte en minder slechte.' 'Daarom kan ik gerust voor Veronica optreden want een omroep bepaalt niet wie ik ben. Door mij aan te nemen voegt Veronica iets aan het geheel toe. Ik hoef geen enkele concessie te doen want de organisatie bemoeit zich niet met de geestelijke inhoud van de programma's. Andere omroepen doen dat wel. Zij zitten namelijk met hun erfenis. De NCRV, de KRO, de AVRO. Allemaal proberen ze hun verleden om te bouwen tot toekomst. Veronica heeft geen verleden en kan zodoende zonder problemen aansluiten op de toekomst. Datzelfde geldt ook voor de VPRO. Ook die zet een lijn uit naar de toekomst maar richt zich op een intellectueel publiek. Veroni ca kijkt naar een breed publiek en ik ben een artiest voor zo'n publiek.' 'Niet zonder reden zegt Veronica: je bent jong en je wilt wat. Ze biedt veel kansen en beperkt het spontane niet door het moralistische. Ik vind, je moet niet denken: wat is het, maar: wat wórdt het. Zie hoe het groeit en bedenk waar het naar toe kan gaan. In de topekomst zullen allerlei maatschappelijke stro mingen die niks met elkaar te maken hebben zonder elkaar te begrijpen naast elkaar moeten leven. Je kan je niet meer aan de maatschappij onttrekken. Waar toe dat kan leiden zag je in de jaren dertig in Duitsland toen de intellectuelen zich terugtrokken. Ze voelden zich te sjiek om zich te bemoeien met hetgeen er om hen heen gebeurde.' 'Zo zal Veronica zich ontwikkelen, denk ik. Ik magzo fel zijn als ik wil. Je komt dan wel terecht onder de wet van de remmende vrijheid. In de beperking toont zich nu eenmaal de meester. Je moet je altijd realiseren dat het consequenties met zich mee brengt, wanneer je iets voor de televisie zegt. Cabaret oefent een bepaalde invloed uit. Mensen lachen om je, omdat je een nar bent. Je vertelt ze de waarheid maar doet het met een lach. En de mensen slikken het allemaal. Want het is de nar die het zegf Daarom zal in Nederland ook niemand op een cabaretier stemmen zoals de Verenigde Staten op een gewezen acteur stemde. Een cabaretier is een goedkope psycholoog die mensen een verfrissen bad geeft waardoor ze er weer even tegen kunnen^ We verstrekken plezier. Onbesmet en onbespoten. I oktober 01 vrijdag 17 oktober 1986, 20.00 uur Nederlands Figurentheater 'De Trekwagen' brengt: Vanaf het begin van de zestiende eeuw is de figuur van Dr. Faust de inspiratiebron voor vele kunstenaars geweest. Schrijvers, dichters, com ponisten, beeldhouwers en ...pop penspelers. Marius Plein zet zijn Faust neer in deze tijd en probeert middels zijn figuratie de toeschouwer mee te laten luisteren, te dwingen daardoor een morhent beschouwend bezig te zijn met het doen en laten van de mens van nu. Dat van anderen en dat van hemzelf. Marius Plein creëerde aldus 'De zeven reizen van Dr. Faust'. Toegangsprijs: f 10,-; CJP/Pas 65 f7,50 02 zaterdag 25 oktober, 20.00 uur Polona Produkties presenteert Het kan vreemd gaan Engelse titel 'Same time next year' van Bernard Slade in de regie van Jules Royaards met Pleuni Touw en Hugo Metsers. Vertaling: Remco Cam pert Twee mensen bedriegen de boel. Eens per jaar liegen ze tegen hun gezin, smeren hem stiekem naar een hotel en storten zich in een buiten echtelijke relatie. De schrijver laat in een zeer spitse humorvolle dialoog zien hoe twee mensen gebukt gaan onder wroe ging, maar hun geweten sussen onder het motto dat de helft van het plezier eraf is als je je niet een beetje schuldig voelt. Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 f 15,- 03 maandag 24 november, 20.00 uur Nederlands Theaterbureau brengt het met: Berdien Stenberg (fluit), Edwin Schimscheiner (keyboards), Cees Smit (gitaar) en Ben Lindeman (bas/viool) Na de debuutsingel 'Rondo Russo', wat de zomerhit van 1983 werd is het snel gegaan met de populariteit van Berdien Stenberg. Voor de gelijk namige LP kreeg ze destijds een Platinaplaat. Ook haar volgende LP Berdinerie' werd platina en haar nieuwste LP 'All seasons' is hard op Weg hier naartoe. Haar grote popula- pteit vertaalde ze het vorige seizoen ln de schouwburgen dan ook naar 9oed gevulde zalen. l°egangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 J 15,- 04 maandag 8 december, 20.00 uur Katrijn Theaterprodukties presen teert het stuk dat iedere Nederlan der, jong en oud, moet zien Met: Kitty Jansen, Corvan Rijn, Inge Marit van der Wal, André van den Heuvel, Carola Gijbers van Wijk, Wim de Meyer, Angeliquede Boeren Jacky Bernabela. Regie en decor: André van den Heuvel Allemaal leugens is een dwingend verhaal over eenvoudige mensen, die zonder dat ze dat willen, verstrikt raken in de wereld van spionage. In grote trekken een 'historisch' ver haal uit de jaren '60 in Engeland. Een tevreden echtpaar krijgt bezoek van de Contra-spionage: er moet een uitkijkpost in de kamer van de dochter komen. Het leidt tot gevan genneming van een bevriend echt paar aan de overkant van de straat. Verraad aan de vriendschap, dat is het thema. Dit stuk werd in 1984 in Londen bekroond als het beste stuk van het jaar! Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 f 15,- 05 vrijdag 30 januari, 20.00 uur Mojo Concerts brengt een avond vullend programma Deze voorstelling bestaat uit twee delen, te weten: Concerto Movemiento en Hamm Hoppa. Concerto Movemiento is een ge beurtenis waarbij met behulp van beweging en muziek een taal wordt gesproken die onweerstaanbaar op de lachspieren werkt. Het is een taal zonder woorden... Een heus concert. Het duo Hamm Hoppa maakten in het seizoen 1985/86 een theater tournee in ons land en in Duitsland en hun televisiedebuut met zes tv- filmpjes bij de VPRO-televisie. Toegangsprijs: f15,-; CJP/Pas 65 f 12,50 06 maandag 23 februari, 20.00 uur René Stokvis Entertainment Pro dukties bv presenteert: (try-out) Wij prijzen ons gelukkig als één van de eerste Nederlandse theaters die de nieuwe 'One Man Show'van Henk Elsink aan het theaterpubliek van Hulst en omstreken kunnen aan bieden. Het geheel belooft weer een ontspannen avond te worden met leuke conferences, gekke type tjes en mooie soms ontroerende liedjes. Een sfeervolle avond van deze unieke theaterpersoonlijkheid. Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 f15,- 07 zondag 5 april, 20.00 uur Het Mechels Miniatuur Theater brengt met in de hoofdrollen Manu en René Verreth (bekende van de BRT- Televisieprogramma's de Collega's en Het Pleintje alsmede de acteurs en actrices Geert Defour, Theo Hijzen, Wilfriede Bruienne en Hed- die Suis Anton en Bert Keldermans zijn tweelingen. Ze trekken een leven lang met elkaar op. Eens getrouwd gingen ze naast elkaar wonen. Deze 'tweelingen' volgen we gedurende één jaar. Vanuit gesprekken en con frontaties worden bijna veertig tafe relen getoond waarin vrouwenhar ten en mannendromen in eikaars verlengde dreigen te liggen. Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 f 15, 08 donderdag 30 april, 20.00 uur Impresariaat Frans van Bronk- horst brengt: Joke Bruijs en Salonorkest 'Pluche' brengen samen een stuk muziekthe ater zoals niet eerder op de Neder landse podia is vertoond. Geen 'personality-show-met-begeleidend- combo'. Ook geen 'orkest-met-een zangeres' Een programma met acht mensen, waarvan de zeven mannen hoofdza kelijk, maar zeker niet uitsluitend, musicerend aanwezig zijn en de ene vrouw de verschillende types in het verhaal al dan niet zingend gestalte geeft. Een programma met een rode draad waarbij aan regie, vormgeving en aankleding grote aandacht wordt besteed. Toegangsprijs: f 17,50; CJP/Pas 65 f15,- Wenst u gebruik te maken van de voor delen van voorstellin gen in abonnement? Neem contact op met Den Dullaert, Sport- laan 14, Hulst, tel. 01140-14351. De zeven reizen van Dr. Faust

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 7