mm mm ;seth gaaikema: !seth gaaikema: 'Jan Cremer maakte de Neder landse taal volwassener' 10 Seth Gaaikema, Schouwburg Middel burg, woensdag 22 okt. 20.00 uur; Prins van Oranje Goes donderdag 23 okt 20.00 uur; Zuidlandtheater Terneuzen, vrijdag 24 okt. 20.00 uur Concertzaal Zierikzee, zaterdag 25 okt. 20.00 uur. ren door de politiek en de televisie. Men kiest niet meer vanwege een principe, maar de man die het op het scherm het beste doet, wint. En met dat in gedachten zie ik het voor de toekomst toch wat somber in. De televisie bepaalt in grote lijnen welke kandidaat de beste politieke plannen voor ons land levert. Bij de afgelopen verkiezingen kwam klein links niet op het scherm en werd aldus weggevaagd. Ondanks hun goeie standpunten die misschien niet zo perfect in elkaar staken maar waar een alleszins interessante gedachtengang achter zat. Maar Neder land stemde op een televisiegezicht. Dat vertel ik het publiek en verpak het in een lach. Vertel het dat het zich op de kop laat zitten en zich bezorgd maakt over dingen waarover het zich ten onrechte druk maakt. En ik vertel de mensen dat ze de kracht in zichzelf moeten vinden en die gebruiken'. Laatgroeier 'Er is een tijd geweest waarin cabaretiers riepen en scholden op het toneel en dat had een enorme functie. Maar nu zitten we in de fase erna en moeten we een antwoord vinden op de vraag: hoe kun je nu de maatschappij leefbaar maken? Dat aan de orde laten komen beïnvloedt de zaal. Ik bedoel daarmee niet dat ik via het toneel standpunten verspreid, dat ik het politiek de ogen wil openen en ze de weg naar waar dan ook wijs. Dat is ouderwets cabaret en daar interesseert niemand zich nog voor.Zou ik op het toneel staan en zeggen: zó en niet anders moeten we leven, dan beschouwt iedereen me als de zoveelste man die wat zegt over de wereld en dat hij die wel 's even zal veranderen. Daar moet je vandaag de dag niet mee aankomen. Wat ik wil is alleen de mensen op het goeie spoor zetten en ze wat vrolijkheid aanbieden tegen het manipuleren en het doodslaan. Evenals het publiek niet zomaar zit, sta je als cabaretier ook niet zomaar op het toneel. Je sleept een hele vracht aan emoties mee, zoals geld, kerk, loopbaan, relatie. Altijd en dus ook naar de zaal. Met die vracht kun je alleen maar leven wanneer je om jezelf lachen kunt, wanneer je jezelf belachelijk maakt. Want dan gaat de druk van de ketel en komt er plaats voor positiever gevoelens. En dat zie ik als mijn taak. Meer dan vroeger toen ik daaraan nog niet zo'n behoefte had.' 'Ik ben een laatgroeier. Heel erg secundair ben ik. Ik ben me bewust van wat ik teweeg kan brengen en met dat te ontdekken ben ik laat. Vroeger beoefende ik het vak op een meer technische manier. Niet als enige, want je ziet dat ook in de loopbaan van bijvoorbeeld Wim Kan en Toon Hermans. Ook zij kwamen na hun veertigste veel rijper op het toneel. En ook bij hen lachte de zaal zich suf om niks. Om dat te bereiken moetje naar mijn idee eerst een bepaalde, leeftijd bereiken. Want je bent jong en je gelooft ergens in. Pas later zeg je: het lijkt nergens op en relativeert dat allemaal. Vroeger deed ik nauwelijks zelfspot in een conference. Ik doe ook steeds meer wat ik zelf wil doen en volg steeds minder na. Als een van m'n voorbeelden een stap naar rechts doet, zet ik er een naar links en zo verder. Al vond ik het wel een prachtig compliment dat de kranten na mijn ouwe- jaarsvoorstelling schreven dat ik de fakkel van Wim Kan overnam. Want zo voelde ik het ook. Het blijft natuurlijk iets wat mensen zeggen maar ik onderga het wel heel sterk.' Calvijn 'In het algemeen gesproken bestaat er bij de mensen een behoefte aan amusement. Ik ging om die reden in het cabaret. Mijn ouders, mijn vader leeft niet meer, waren allebei dominee. Vrijzinnig, doopsge zind, licht in de leerdusen niet van de zware richting. Wij móchten thuis naar de kerk, één keer per maand. Het werd er dus niet met een plank ingeslagen; de reden dat ik nog steeds naar de kerk ga. Maar ondanks de doopsgezinde leer hing er bij ons thuis altijd een ernstige sfeer. In een domineesgezin kan dat ook nauwelijks anders. Altijd kwamen er wel mensen over de vloer met problemen, vaak van moralistische aard. En tegen die ernstige sfeer verzette ik me. Het schijnt dat ik een keer uitriep: nooit wil ik dominee worden! Dat vertelde ik een keer aan Annie Schmidt, ook kind van een dominee. Ook zij zocht door de ernstige sfeer thuis luchtiger wegen. Want, zei ze, het ging nooit nergens over.' 'Ik geloof in vrolijkheid. Neem het ziekenhuis waarik ooit vrijwel dagelijks kwam. In zo'n situatie maak je zware toestanden mee. Zeker toen, een geval van kanker zal ik maar zeggen, wat gelukkig goed afliep. Maar dan merk je dat iemand in een lichte sfeer het leed beter kan verdragen. In Nederland heet het dan al snel: alle gekheid op een stokje, nu weer ernstig. Nee! Een grapje, een leuke zin kan wonderen verrichten. En dat gegeven dringt nog maar bij weinige door. Je ziet dat bij bepaalde studenten. In hun studietijd doen ze doorlopend stapelgek, het kan niet op. Maar zodra de maatschappij toeslaat en ze trouwen en een huis kopen, dan veranderen ze in doodsaaie mensen die humor als een luxe zien.' 'Kijk naar de Tweede Kamer, waarvan de leden zes uur aan één stuk luisterden naar het afleggen van de regeringsverklaring. Zes uur zulke zwarigheid aan hoorden zonder dat daarin ook maar één grap doorklonk. Zou er toen een psychiater in de Tweede Kamer zitten dan zou hij zich afvragen wat voor soort mensen hij daar zag. Het is toch niet voor te stellen, het is toch onzin dat een kamer vol volwassenen zes uur lang naar zulke ernst luistert? Ik schrijf dat toe aan de invloed van het Calvinisme. Dit volk is getraind om op harde banken redevoeringen aan te horen Wellicht dat er ook door de invloed van Calvijn in Nederland een grote belangstelling bestaat voor het gesproken woord. Zelfs zoveel dat er vroeger in een jukebox conferences van Wim Sonneveld en Paul van ,Vliet zaten. Kun je je dat voorstellen: conferences in een jukebox? Onze taal geeft daartoe aanleiding. Je kan dat terugvoeren tot de statenver taling van de bijbel. Omstreeks 1600 ontworstelden de zeven provinciën zich als nieuw land aan de Spaanse overheersing. En de statenbijbel vormde van dat land de eerste grondwet. Die oefende zo'n enorme invloed uit dat het Nederlands veranderde in een schrijftaal. En dat bleef het tot Jan Cremer in 'Ik, Jan Cremer' alle taboes uit de Nederlandse taal gooide.' Middenstander 'Hij bewees onze taal daarmee een dienst, hi) verrijkte die.Vroeger kon je in de Nederlandse taal niet schelden. Die statige en nette taal leende zich daar eenvoudig niet voor. Cremer gooide alles van zichzelf erin en maakte de Nederlandse taal daar door wat volwassener. Mensen schelden weliswaar op de grove woorden van Cremer en zij die na hem kwamen. Maar ik vind: Nederland moest zich zo lang inhouden, laat het allemaal maar even doorschieten. De kerk tyranniserde zolang de mensen en de kerk vraagt nooit excuus. Terwijl de kerk voor zoveel dingen excuus moet vragen. Door die veranderende taal komt al het leuke wat in mensen zit eruit. oktober ledereen die in Nederland iets zegt, vindt meteen een Publiek, mag zelfs zendtijd aanvragen. Dat kan nergens. Ik noem dat de proeftuinfunctie van Neder- ®nd. Laat dit land een proeftuin zijn voor idealen. Dat geestelijke goed, die geestelijke vrijhaven die Nederland is. Kijk bijvoorbeeld naar Amsterdam. °an zie je het meest merkwaardige monument van de wereld. Elke middenstander had een eigen huis aan de gracht. Dat zie je ergens anders niet. Elders z°u de adel aan de grachten wonen en pas veel yerder zou het gewone volk een plaats vinden.' Waarmee ik niet zeggen wil dat het in ons land altijd en eeuwig koek en ei bleef. Niet voor niets kwam er ®an het begin van deze eeuw een sociale revolutie en d'e kwam terecht. Erdeden zich heel wat misstanden °°r als overheersing van minder hooggeplaatsen en uitbuiting. Maar alles overziende mag je, denk ik, toch stellen dat Nederland altijd vrij is geweest, wanneer je het vergelijkt met het buitenland. Alleen,' wat zie je nu gebeuren? De mensen die in dit land de macht in handen houden, willen meedoen met de mensen die nóg meer macht in handen houden. Daarom vind ik de voormalige minister van Buiten landse Zaken Max van der Stoel zo sympathiek. Omdat hij een aantal dingen gewoon niet deed. Hij lag internationaal dwars en bleef onkreukbaar. Daarin ligt de Nederlandse-eigenwijsheid besloten! We zeggen: het kan best zijn dat het daar zo gesteld is; bij ons is het anders. Die eigenwijsheid.dat is onze nationale trots en daar moeten we aan vasthouden. Liever dan alle pedante pretentie. Overal op de wereld zie je televisieleiders aan de macht. Neem Nederland moest zich zo lang inhouden, laat het allemaal maar even doorschieten Foto Jan Swinkels oktober 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 6