Lurv en Lurvje: gewild in het land r NAARMATE IK OUDER WORDT, GROEIT MIJN WOEDE AANGAANDE DE MAATSCHAPPIJ «mm oktober mm Over zijn oudej aarsshow in 1985 schreven de kranten dat Seth Gaaikema het niveau van Wim Kan benaderde. Een compliment, waarmee Seth verguld is. Wordt Geth Saaikema misschien toch nog Seth Gaaikema? 'Dit volk is getraind om op harde banken redevoeringen aan te horen.' Zijn nieuwe show, En jou kies ik, is deze maand in vier Zeeuwse steden te zien. Daarom: het woord aan Seth Gaaikema. kinderboekenweek: <3 Voor en tijdens de kinderboekenweek worden landelijk twee kinderboekenweekkranten verspreid: Lurv en Lurvje. Een succes voor de Werkgroep Kinderboekenweek in Middelburg die zulk goed werk levert dat scholen in het hele land om de krant vragen en dat een organisatie als de CPNB (Commissie Propaganda van het Nederlandse Boek) in de kosten bijdraagt. u seth gaaikema Jean Quist jr. Het woord krant doet geen recht aan Lurv en Lurvje: een aantal pagina's zijn in volkleurendruk en het papier is van veel betere kwaliteit dan het dagelijkse krantje. De krant vouw je dubbel en Lurv en Lurvje niet. Dat is zonde. Het thema van de kinderboeken week is: boeven. Lurvje nam dat over en probeert de lezers (Lurvje richt zich op de ouders, leerkrachten en kinderen van vier tot acht, Lurv op de kinderen zelf van acht tot twaalf) te leren inzien dat er BOEVEN, boeven en boefjes zijn, zoals de redactie in de verantwoording meldt. De daad bij het woord voegend staan er op de eerste pagina twee boekbesprekingen, waarin goed en minder goed tot slecht een rol spelen: een bezinning op Roodkapje door Tomi Ungereren DeReuzenkro- kodil van Roald Dahl. In de bijbehorende illustratie uit De drie rovers (Tom Ungerer) zitten drie on miskenbare rovers in het schemerdonker boven een kist met goudstukken. Verder bevat de krant een artikel over voelboeken voor blinde en slechtziende kinderen die ook interessant zouden zijn voorziende kinderen, een boekengids, korte verhaaltjes, een twee pagina's grote strip in kleur, informatie over t.v.- programma's voor kinderen, over de winnaars van de griffels en penselen en een verduidelijkend stukje over het kinderboekenweekgeschenk: Het Boeven A.B.C. door Joost Rietveld. De illustraties lopen in Lurvje niet als een rode draad door de krant, maar als gele streepjes, onderbroken door gekke mannetjes. Samen met Lurv, die bij het sluiten van Mooie Moeite nog niet Was verschenen, is de oplage 70.000 exemplaren. De oplaag is vastgesteld aan de hand van de bestellingen door scholen in het land (prijs ƒ1,-) en het benodigde aantal in Zeeland, waar ze gratis op scholen worden uitgedeeld. Al meer dan tien jaar opereert de Werkgroep Kinderboekenweek in Middelburg. Met de jaren groeide de kennis op het gebied van kinderliteratuur. Enkele jaren geleden leidde dat al tot de keus van Middelburg als stad waar de kinderboekenweek werd geopend. Drie jaar geleden ontstond de kinderboekenkrant, naar een idee van Dick Anbeek van boekhandel Fanoy. Kinderen komen er in de tijdschriften en brochures altijd slecht af; er wordt vaker voor de ouders geschreven dan voor de kinderen. De speciaal voor kinderen geschreven krant is dan ook uniek in Nederland. Subsidies van de provincie Zeeland, boekhandel Fanoy en de CPNB maken verschijnen mogelijk. Er is wel een wolkje aan de horizon: de provincie wil de subsidie langzaam verminderen tot nul. Hoe komt de werkgroep aan de naam, vraag je je af. Bij de verschijning van de eerste Lurv en Lurvje verantwoordde de redactie zich met een 'afdruk uit de Van Dale': Lurv, m. (-en) (Zeeuws) 1 orgaan dat in beroering komt bij het lezen van een 'goed' boek; 2 iem. die graag leest; Lurvje, Zeeuwse koosnaam voor kind dat van lezen houdtmoet je dat Lurvje daar zien lezen! -3 Lur'ven, mv., alleen in de zegsw. iem. bij de lurven krijgen 'Mijn nieuwe show heet 'En jou kies ik'. Een tweeledige betekenis. We mochten immers dit jaar met z'n allen weer kiezen. Politiek dus. En daar handelt de voorstelling dus over. Maar ook over het andere kiezen. De poëzie van de ene mens die voor de andere kiest. Politiek en poëzie lijken eikaars tegengestelde maar het gaat heel goed samen. Het bitse en het felle laat zich heel goed combineren met lieve en gevoelige liedjes. Het heet een one-man- show maar er werken er heel wat meer aan mee dan alleen die ene man die op het podium staat. Ik hou een man of elf aan het werk. Voor u zit dus een kleine middenstander. Als iemand in zaken gaat, bijvoorbeeld in lampen gaat doen, een zaak in electra, dan zet hij die handel om in geld zodra hij de belangstelling van de kopers weet te wekken. Bij mij ligt het precies andersom. Voor mijn handel bestaat de interesse al en die zet ik om in geld' 'Die handel bestaat overigens niet uitsluitend uit one-man-shows. Ik doe verder de musical Publiek^ waarin Willem Nijholt de hoofdrol speelt en voorna melijk in Vlaanderen de musical My Fair Lady waarin Luc Lutz de rol van professor Higgins speelt. Over musical en ook over cabaret gaat het verhaal dat het ouderwetse vormen van amusement zijn. Eri 'die uitspraak bestrijd ik. Nu meer dan ooit zit er toekomst in. Er bestaat nu meer dan voorheen belangstelling voor musical omdat het één van de weinige vormen is waarin je ernstige dingen op een luchtige manier kunt zeggen. De mensen zijn platgeslagen door Calvinistisch gezeur. Musical en ook cabaret laten ze terugblikken op hun eigen leven op een lichtvoetige manier.' Televisiegezicht 'In deze grimmige tijd na Tsjernobyl beschouwt men vrolijkheid als een luxe. Maar humor zie ik als een levensbehoefte, zeker niet als onnodige luxe. Hoe anders kun je de bekende en de achtergehouden gevolgen van Tsjernobyl verwerken? En daarom, denk ik, bestaat er zoveel belangstelling voor het soort amusement dat de werkelijkheid geenszins verdoezelt, maar relativeert en de mensen er op wijst dat wakker liggen ook niets oplost. En ik doe dat op mijn manier door middel van een one-man-show. Goed beschouwd, een unieke vorm van amusement. Want, wat gebeurt er nu precies? Een man komt rond een uur of acht het podium op en er is niets bijzonders aan hem te zien. Hij is gelijk aan de mensen in de zaal en vanaf het toneel praat hij met hen, zonder franje, tot een uur of elf. Verder gebeurt er niets. Een man, die tussen de schuifdeuren een verhaal afsteekt. Ik noem me dan ook kamersmoe- *errThe boy nextdoor, die even in de keuken komt en van de soep proeft en met je praat. Daarin ligt naar mijn mening het unieke en uitgesproken Nederland se want in het buitenland kom je dat niet of huwelijks tegen. Men tapt daar óf uitsluitend doppen óf acteert alleen. Men typeert misschien wel, maar nooit twee keer een uur en met zoveel inzet van de persoonlijkheid.' 'k wil veel meer typeren in de toekomst. En naarmate 'k ouder wordt, groeit mijn woede aangaande de Maatschappij. Die woede richt zich op het manipule- oktober 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 5