Lurv en Lurvje:
gewild in het land
r
NAARMATE IK OUDER
WORDT, GROEIT MIJN
WOEDE AANGAANDE
DE MAATSCHAPPIJ
«mm oktober
mm
Over zijn oudej aarsshow in 1985
schreven de kranten dat Seth
Gaaikema het niveau van Wim Kan
benaderde. Een compliment,
waarmee Seth verguld is.
Wordt Geth Saaikema misschien
toch nog Seth Gaaikema?
'Dit volk is getraind om op harde
banken redevoeringen aan te
horen.'
Zijn nieuwe show, En jou kies ik,
is deze maand in vier Zeeuwse
steden te zien. Daarom: het
woord aan Seth Gaaikema.
kinderboekenweek:
<3
Voor en tijdens de kinderboekenweek worden landelijk twee
kinderboekenweekkranten verspreid: Lurv en Lurvje.
Een succes voor de Werkgroep Kinderboekenweek in
Middelburg die zulk goed werk levert dat scholen in het hele
land om de krant vragen en dat een organisatie als de CPNB
(Commissie Propaganda van het Nederlandse Boek) in de
kosten bijdraagt.
u
seth gaaikema
Jean Quist jr.
Het woord krant doet geen recht aan Lurv en Lurvje:
een aantal pagina's zijn in volkleurendruk en het
papier is van veel betere kwaliteit dan het dagelijkse
krantje. De krant vouw je dubbel en Lurv en Lurvje
niet. Dat is zonde. Het thema van de kinderboeken
week is: boeven. Lurvje nam dat over en probeert de
lezers (Lurvje richt zich op de ouders, leerkrachten
en kinderen van vier tot acht, Lurv op de kinderen zelf
van acht tot twaalf) te leren inzien dat er BOEVEN,
boeven en boefjes zijn, zoals de redactie in de
verantwoording meldt.
De daad bij het woord voegend staan er op de eerste
pagina twee boekbesprekingen, waarin goed en
minder goed tot slecht een rol spelen: een bezinning
op Roodkapje door Tomi Ungereren DeReuzenkro-
kodil van Roald Dahl. In de bijbehorende illustratie
uit De drie rovers (Tom Ungerer) zitten drie on
miskenbare rovers in het schemerdonker boven
een kist met goudstukken. Verder bevat de krant een
artikel over voelboeken voor blinde en slechtziende
kinderen die ook interessant zouden zijn voorziende
kinderen, een boekengids, korte verhaaltjes, een
twee pagina's grote strip in kleur, informatie over t.v.-
programma's voor kinderen, over de winnaars van de
griffels en penselen en een verduidelijkend stukje
over het kinderboekenweekgeschenk: Het Boeven
A.B.C. door Joost Rietveld. De illustraties lopen in
Lurvje niet als een rode draad door de krant, maar als
gele streepjes, onderbroken door gekke mannetjes.
Samen met Lurv, die bij het sluiten van Mooie Moeite
nog niet Was verschenen, is de oplage 70.000
exemplaren. De oplaag is vastgesteld aan de hand
van de bestellingen door scholen in het land (prijs
ƒ1,-) en het benodigde aantal in Zeeland, waar ze
gratis op scholen worden uitgedeeld.
Al meer dan tien jaar opereert de Werkgroep
Kinderboekenweek in Middelburg. Met de jaren
groeide de kennis op het gebied van kinderliteratuur.
Enkele jaren geleden leidde dat al tot de keus van
Middelburg als stad waar de kinderboekenweek
werd geopend. Drie jaar geleden ontstond de
kinderboekenkrant, naar een idee van Dick Anbeek
van boekhandel Fanoy. Kinderen komen er in de
tijdschriften en brochures altijd slecht af; er wordt
vaker voor de ouders geschreven dan voor de
kinderen. De speciaal voor kinderen geschreven
krant is dan ook uniek in Nederland. Subsidies van
de provincie Zeeland, boekhandel Fanoy en de
CPNB maken verschijnen mogelijk. Er is wel een
wolkje aan de horizon: de provincie wil de subsidie
langzaam verminderen tot nul.
Hoe komt de werkgroep aan de naam, vraag je je af.
Bij de verschijning van de eerste Lurv en Lurvje
verantwoordde de redactie zich met een 'afdruk uit
de Van Dale':
Lurv, m. (-en) (Zeeuws) 1 orgaan dat in beroering
komt bij het lezen van een 'goed' boek; 2 iem. die
graag leest; Lurvje, Zeeuwse koosnaam voor kind
dat van lezen houdtmoet je dat Lurvje daar zien
lezen! -3 Lur'ven, mv., alleen in de zegsw. iem. bij de
lurven krijgen
'Mijn nieuwe show heet 'En jou kies ik'. Een
tweeledige betekenis. We mochten immers dit jaar
met z'n allen weer kiezen. Politiek dus. En daar
handelt de voorstelling dus over. Maar ook over het
andere kiezen. De poëzie van de ene mens die voor
de andere kiest. Politiek en poëzie lijken eikaars
tegengestelde maar het gaat heel goed samen. Het
bitse en het felle laat zich heel goed combineren met
lieve en gevoelige liedjes. Het heet een one-man-
show maar er werken er heel wat meer aan mee dan
alleen die ene man die op het podium staat.
Ik hou een man of elf aan het werk. Voor u zit dus een
kleine middenstander. Als iemand in zaken gaat,
bijvoorbeeld in lampen gaat doen, een zaak in
electra, dan zet hij die handel om in geld zodra hij de
belangstelling van de kopers weet te wekken. Bij mij
ligt het precies andersom. Voor mijn handel bestaat
de interesse al en die zet ik om in geld'
'Die handel bestaat overigens niet uitsluitend uit
one-man-shows. Ik doe verder de musical Publiek^
waarin Willem Nijholt de hoofdrol speelt en voorna
melijk in Vlaanderen de musical My Fair Lady waarin
Luc Lutz de rol van professor Higgins speelt. Over
musical en ook over cabaret gaat het verhaal dat het
ouderwetse vormen van amusement zijn. Eri 'die
uitspraak bestrijd ik. Nu meer dan ooit zit er
toekomst in. Er bestaat nu meer dan voorheen
belangstelling voor musical omdat het één van de
weinige vormen is waarin je ernstige dingen op een
luchtige manier kunt zeggen. De mensen zijn
platgeslagen door Calvinistisch gezeur. Musical en
ook cabaret laten ze terugblikken op hun eigen leven
op een lichtvoetige manier.'
Televisiegezicht
'In deze grimmige tijd na Tsjernobyl beschouwt men
vrolijkheid als een luxe. Maar humor zie ik als een
levensbehoefte, zeker niet als onnodige luxe. Hoe
anders kun je de bekende en de achtergehouden
gevolgen van Tsjernobyl verwerken? En daarom,
denk ik, bestaat er zoveel belangstelling voor het
soort amusement dat de werkelijkheid geenszins
verdoezelt, maar relativeert en de mensen er op wijst
dat wakker liggen ook niets oplost.
En ik doe dat op mijn manier door middel van een
one-man-show. Goed beschouwd, een unieke vorm
van amusement. Want, wat gebeurt er nu precies?
Een man komt rond een uur of acht het podium op en
er is niets bijzonders aan hem te zien. Hij is gelijk aan
de mensen in de zaal en vanaf het toneel praat hij met
hen, zonder franje, tot een uur of elf. Verder gebeurt
er niets. Een man, die tussen de schuifdeuren een
verhaal afsteekt. Ik noem me dan ook kamersmoe-
*errThe boy nextdoor, die even in de keuken komt en
van de soep proeft en met je praat. Daarin ligt naar
mijn mening het unieke en uitgesproken Nederland
se want in het buitenland kom je dat niet of
huwelijks tegen. Men tapt daar óf uitsluitend
doppen óf acteert alleen. Men typeert misschien
wel, maar nooit twee keer een uur en met zoveel inzet
van de persoonlijkheid.'
'k wil veel meer typeren in de toekomst. En naarmate
'k ouder wordt, groeit mijn woede aangaande de
Maatschappij. Die woede richt zich op het manipule-
oktober 9