DE WONDERLIJKE REIS NAAR HET PARADIJS VAN DE JEUGD het verdronken land van milo Gestoken in kleurige en wonderlijke kostuums komen één voor één een man en twee vrouwen tevoorschijn. Ze voeren een volbeladen kar met zich mee. Op reis zijn ze, dat is zeker en ver ook. Er is geen einder te zien en hun kleren doen denken aan Peru of Tibet. Het is stil en de beelden spreken voor zich. Het verdonken land van Milo, gespeeld door jeugdtheater groep Mevrouw Smit, is een lust voor het oog. 52 mm oktober jeugd Slome van Boomen Tejater Teneeter. De rode kous De gebroeders Leeuwenhart Lukas Het verdronken land van Milo Foto Clemens Boon Het verdronken land van Milo is een sprookje met alle mysteries en wonderlijke zaken vandien, maar met een heel serieuze ondertoon, die ook volwasse nen aan het denken zet. Milo is de naam van een jongen die met zijn vriendinnetje Lot op zoek is naar een land waar hij in zijn kinderjaren moet hebben vertoefd. Als het stuk begint, kan hij niet praten. Lot en haar zusje Hanne, die verlamd is, reizen met hem mee en begrijpen hem ook wel zonder woorden. Het is een wondelijk gezelschap, dit drietal. In de loop van de voorstelling blijkt dat Milo ooit door zijn vader de wereld is ingestuurd om een meisje te vinden met wie hij terug kon keren naar de idyllische plek uit zijn jeugd. Dat meisje zou echter bereid moeten zijn zonder te weten waar naar toe. Hij hoopt dat Lot dat kan, zij is immers zijn uitverkorene, maar zijn hoop blijkt ijdel. Ze wil niet verder als hij het doel van hun reis niet vertelt. Maar zodra hij dat zegt wordt de plek onvindbaar. Pas als Lot tenslotte sterft, wordt het paradijs weer toegan kelijk. Op dat verdrietige moment verdwijnen ook alle andere belemmeringen: Milo krijgt zijn spraak terug en Hanne kan weer lopen. De ernstige symboliek wordt gerelativeerd door de gewone luchtige speelstijl. De tekst zit boordevol gekke en alledaagse opmerkingen, waardoor het stuk, ondanks het mysterieuze karakter, direkt herkenbaar is voor kinderen. Vooral de manier waarop de drie met elkaar omgaan en elkaar dwars zitten, zal de kinderen deugd doen. De toneelbeelden zijn prachtig. Veel zorg is besteed aan de kostuums en requisieten die de sprookjes achtige sfeer benadrukken en tegelijkertijd breken met de vaak noodgedwongen regel in het kinder theater: het moet altijd op een schoen en een slof. Hier is werkelijk sprake van verre en vreemde streken. Zoals dat in een sprookje hoort, ook hier een moraal, alleen door ware liefde bereik je het paradijs. Ware liefde stelt geen eisen en vraagt geen zekerheden. Uitsluitend door totale onbevangenheid is het moge lijk terug te keren naar het plekje van je kinderjaren. Ook voor de volwassenen onder ons geen achter haalde zaken. Deze levensles heb ik er althans uit gedestilleerd. Maar u of uw kind zullen er ongetwij feld andere wijsheden aan verbinden. Een reis naar verre horizon. Mevrouw Smit is de wonderlijke naam van een groep enthousiaste afge studeerden van de Acedemie voor Kleinkunst in Amsterdam die enkel jaren geleden besloten toneel voor kinderen te maken. De aanvankelijk luchtige aanpak.net zoveel liedjes als tekst.heeft in de loop der jaren moeten wijken voor een veel serieuzere opzet. Per productie worden die mensen aangetrok ken die een zo goed mogelijk spel garanderen. Al voor de tweede maal is tekstschrijver Ad de Bont verantwoordelijk voor de tekst van het stuk. Hij is momenteel èèn van de meest vooraanstaande tekst schrijvers in het Nederlandse jeugdtheater die het aandurft gebaande paden achter zich te laten en keer op keer kans ziet controversiële thema's in zijn stukken te verwerken op een manier die voor kinderen herkenbaar is. Slome van Boomen Slome van Boomen heet de nieuwe voorstelling van het Middelburgs theater Dodd. Mijnheer van Boomen is inderdaad een beetje een slome. Zijn vrouw Eef en zijn vier kinderen kijken misschien wel wat erg veel televisie. Zijn hond Tobias zou ook wel wat vriendelijker voor hem kunnen zijn. Toch zou Ben van Boomen een tevreden menszijn als zijn haar bruin of blond was en niet blauw. Hij wordt er mee gepest. Op het postkantoor, waar hij werkt, maar ook op straat. Van Boomen vertoontzich niet graag in het openbaar. Maar hij moet wel als Tobias wegglipt en Eef hem opdracht geeft te zoeken. De zoektocht wordt een fantasie,waarin van Boomen eindelijk vindt wat hem in het dagelijks leven ontbreekt. Lex Maes heeft de plaats ingenomen van Bram Kwekkeboom, die naar Amsterdam is vertrokken. Lex Maes maakte tevens de decors, Carla van hoek de kostuums en de muziek is van Dies Ie Due. En nog altijd leven er arme houthakkers aan de rand van grote en diepe bossen. Ze zwoegen en zweten hun leven lang. Ze hebben zes hongerige kinderen en een moedige vrouw. Hun hersenen zijn zo klein dat er maar plaats is voor èèn gedachte tegelijk. In de hersenpan van onze houthakker huist maar èèn gedachte: eenmaal in zijn leven een gebraden kalkoen helemaal alleen opeten. Zijn vrouw spaart zeven jaar lang om zijn wens in vervulling te doen gaan. De titel van het stuk is nog niet bekend. Schrijfster Elfie Donnelly bewerkte zelf haar vele malen bekroonde boek voor de film en regisseur Wolfgang Tumler maakte met dit scenario een van de ontroerendste kinderfilms van het afgelopen jaar. Het elfjarige meisje Mari ontmoet in het park een zeer merkwaardige vrouw. Zij heeft bijvoorbeeld een rode en een zwarte kous aan. Als Mari vraagt waarom, antwoordt de vrouw dat rood warmer is. Ze doet 'vreemde' dingen, zoals een reep chocola kopen en niet betalen. Toch raken ze aan elkaar gehecht en Mari neemt de vrouw mee naar haar kamertje als ze geen plaats blijkt te hebben om te overnachten. Haar ouders merken het de volgende dag toch, maar treden sympathiek op. Toch moet de vriendschap die tussen de twee was ontstaan in andere banen worden geleid. Vader en moeder brengen de vrouw terug naar de inrichting, waaruit ze was weggelopen. Het gezin wordt wel trouw bezoeker. Prins van Oranje Goes: HET VERDRONKEN LAND VAN MILO wo 1 okt. 15.00 uur rode kous De Zweed Olie Hellbom verfilmde het bekende boek van Astrid Lindgren. Het begint droevig: Jonathan zit bij het sterfbed van zijn jongere broer Kruimel. Hij vertelt hem over de sprookjeswereld na- de dood, Nangyala heet het. Als Jonathan door een brand in het ouderlijk huis plotseling eerder overlijdt, mist Kruimel de opbeurende verhalen. Pas als Jonathan in de gedaante van een witte duif voor Kruimel verschijnt, legt Kruimel zich bij "de dood neer. Ze ontmoeten elkaar weer tussen de bloeiende kersen bomen in Nangyala, waar ze betrokken raken in de strijd tussen twee volken, waarvan een met behulp van een vuurspuwende draak over het andere heerst. Een Tsjechische kinderfilm over een groot sociaal probleem: alcoholisme. Ottokar Kosek brengt enke le dagen in beeld van een jongetje, wiens vader niet van de drank kan afblijven. Hij laat duidelijk zien hoe ze heen en weer worden geslingerd tussen haat en liefde. Pa belooft van alles, hij is niet kwaad, maar brengt zijn vrouw en kinderen tot wanhoop door zijn beloften niet waar te maken. Het jagen gaat niet door, omdat hij zijn roes moet uitslapen, enzovoort, 's Nachts maakt hij het huis wakker met zijn lawaaie rig en agressief gedrag. Door slaapgebrek valt het jongetje dan op school in slaap. Weer meer reden voor zijn klasgenootjes om hem met zijn vader te pesten. Het lijkt wat aan de zware kant, maar gelukkig gebeuren er ook komische dingen met Lukas. Het moralistische vingertje wordt niet gehe ven, dat is prettig. De gebroeders Leeuwenhart SLOME VAN BOOMEN Dorpshuis Wissenker- ke, donderdag 16 okt, 14.30 uur TEJATER TENEETER Zuidlandtheater Ter- neuzen, woensdag 22 okt. 15.00 uur DE RODE KOUS Meccano Middelburg zaterdag 4, zondag 5, woensdag 9 okt. 15.00 uur DE GEBROEDERS LEEUWENHART Meccano Middelburg zaterdag 11zondag 12, zaterdag 18, zon dag 19 en woensdag 22 okt. 15.00 uur; Electro Middelburg maandag 13 t/m don derdag 16 okt. 15.00 uur LUKAS Meccano Middelburg zaterdag 25, zondag 26, woensdag 29, za terdag 1 en zondag 2 nov. 15.00 uur fffffloktober 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 27