mm film: Saraba Hakobune Papa is op zakenreis Manner 46 mm oktober Barry Lindon Pad re nuestro Riverbed film The right stuff The colour purple El amor Brujo Frida Belle de jour Ginger and Fred film die op het Rotterdamse filmfestival zó opviel dat Film International Riverbed meteen na het festival distribueerde. De steeds met hoed en ziekenfonds- bril getooide jonge man Malcolm belandt op zijn zoektochten naar werk bij een boerderij. Er wonen een moeder en haar dochter. Malcolm krijgt een baantje, kost en inwoning en ontfermt zich over de dochter die kennelijk gestoord is. Na verloop van tijd gaan ze samen op reis door de zuidelijke staten. Het is een simpel verhaal, het gaat dan ook om de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht. Peter van Buren beschreef het zo in de Volkskrant: 'Er zijn nauwelijks dialogen, maar opdegeluidsband verschaft Reichman zoveel hoorbare natuurimpres sies dat het landschap waarin het drama zich ontvouwt heel indringend wordt opgeroepen. Lang aangehouden, strak gecadreerdezwart-wit beelden, waar de personages in verschijnen en verdwijnen, brengen de onderlinge verhoudingen van het won derlijke trio hevig op de toeschouwer over. De zwijgzaamheid van de hoofdpersonen, de soms vreemde capriolen van de dochter en het drukkende landschap creëren een atmosfeer die niet zou misstaan in een horror-film.' Regisseur Shuji Terayama is in Japan geen populair man, omdat hij in zijn films de jongeren tot opstan digheid aanspoort. Zijn films (Weg met de boeken, Pastoraal verstoppertje en Keizer tomatenketchup) zijn hier maar bij een klein publiek bekend. Ze zijn ook wisselend van kwaliteit. Zijn laatste film echter, Terayama stierf op 43-jarige leeftijd aan de gevolgen van drankzucht, is het product van een sterke, magische verbeelding. De dood, Terayama weet dat hij komt te sterven, speelt een belangrijke rol. Maar dood betekent in Japan niet het einde: de doden vertoeven veelvuldig onder de levenden en er is zelfs een briefwisseling mogelijk met het dodenrijk. Een postbode laat zich daartoe in een diep gat zakken. De draad van het verhaal wordt gevormd door de treurige liefde van Sué en Sutekichi die elkaar al jarenlang beminnen zonder tot daden te kunnen komen. Papa heeft Sué namelijk een kuisheidsgor del aangemeten en niemand kan dat krabvormige ding wegkrijgen. Dit alles speelt in een dorp dat net toe is aan straatverlichting en telefoon. De beelden zijn van een schilderachtige schoonheid. De land schappen voorzag Terayama van gekleurde linten die in decoratief kalende bomen zachtjes wiegen op de wind. Deze Joegoslavische film van Emir Kusturicawonde gouden palm op het filmfestival in Cannes, 1985. Het speelt in het begin van de jaren vijftig, als Joegosla vië wordt beheerst door staatsterreur. Alles wordt getoond vanuit het gezichtspunt van een zesjarig jongetje. Zijn vader wordt opgepakt door de geheime politie na een kritische opmerking. Er spelen overi gens zeer persoonlijke factoren mee, blijkt later. Moeder wil de kinderen niet onnodig onder druk zetten en vertelt dat papa op zakenreis is. Het jongetje ziet tranen, ziet zijn moeder vergeefs wachten op post en weet dat er iets niet in orde is. Een film met zowel poëtische als harde kanten. Een humoristische film, zowaar uit Duitsland. Regis seuse Doris Dörrie bekijkt de man als fenomeen, alsof hij tot een onbekend volk behoort, met vooral The right stuff C£lC£) Een al wat oudere film van Stanley Kubrick over de achttiende-eeuwse schelm Barry Lindon, die het succes nastreeft en zich vervolgens als gevierd man al te veel opblaast. Het is een zeer gedetailleerde film met subliem camerawerk van John Alcott op muziek van Handel. Padre nuestro, onze vader, is een Spaanse kardinaal die na dertig jaar trouwe dienst in Rome plotseling ziek wordt. Voor zijn dood wil hij in Spanje zijn financiële zaken regelen, maar vooral is hij er op uit zijn illegale dochter een fatsoenlijk bestaan te bezorgen. Zij werkt met veel succes in het plaatselijk bordeel als La Cardinale en onze vader wil haar met zijn sexueel gefrustreerde broer laten trouwen om de familie-eer te redden. Padre nuestro zit vol eigenwij ze mensen (zoals de twee vuilbekkende omaatjes: 'Waarom ben je geen paus geworden?') en vermake lijke scènes. Regisseur is Francisco Regueiro. Voor het luttele bedrag van 150.000 gulden maakte de 27-jarige Amerikaanse Rachel Reichman deze Electro Middelburg: BARRY LINDON, wo 1 okt. 20.30 uur PADRE NUESTRO, wo 15 okt. 20.30 uur PAPA IS OP ZAKENREIS wo 29 okt. 20.30 uur 't Beest Goes: THE RIVERBED, vrij 30 okt, 21.00 uur Verwacht in Meccano/ Electro: SARABA HAKOBUNE MANNER Papa is op zakenreis belangstelling voor de raadselachtige riten. Het mannenvolk amuseert haar en intrigeert haar, maar volgen kan ze het niet. De dertiger Julius -reclamejongen, dure auto, mooi huis, drie kinderen en een moderne vrouw die hij heeft afgeleerd te zeuren over zijn affairetjes met kantoormeisjes- denkt dat hij 't gemaakt heeft. Op de twaalfde verjaardag van zijn huwelijk ontdekt hij bij zjjn vrouw de afdruk van een hartstochtelijke kus en wordt woedend. Als zij hem zijn avontuurtjes voorde voeten werpt, zegt Julius: 'Maar dat was heel iets anders'. Julius vertrekt en gaat op zoek naar zijn rivaal, een would-be kunstenaar. Ze leren elkaar kennen zonder dat de kunstenaar overigens weet dat Julius de man van zijn minnares is. Er rollen filosofieën uit als: 'Een man is nu eenmaal wat hij doet, een vrouw is wat ze is', of 'Wij mannen zijn altijd te chanteren met ons geweten, vrouwen niet'. Wat ze betekenen blijft duister, maar dit soort dingen maakt Manner wel ontwapenend. Een western overastronauten en hun achterblij vende vrouwen. De astronauten zijn de helden en er is een superheld bij: Chuck Yeager (gespeeld door Sam Shepard). De achterblijvers, de vrouwen, staan met de hand boven de ogen te turen, slechts de richting is veranderd; ze kijken omhoog. Ze leven permanent in angst, verfoeien hun vliegeniers en ondersteunen hen. The right stuff is vooral een western door de manier waarop dat wat achter de werkelijke gebeurtenissen schuil gaat, voelbaar wordt gemaakt. In sommige scènes wordt alles gezegd zonder dat er een woord valt. Met deze film van Steven Spielberg kan een groot publiek uit de voeten. De Nederlander Menno Meijes schreef het scenario voor deze film over het wel en wee van een zwart meisje dat aan het begin van de eeuw in het Zuiden van de Verenigde Staten opgroeit. Een hechte band met haar zusje wordt verbroken door een verplicht huwelijk met een proleet die haar als zijn slavin (sic) beschouwt. Ze is, zoals haar man haar keer op keer inprent, lelijk, zwart, onontwikkeld en ook nog eens vrouw, maar niettemin weet ze zich onder zijn juk vandaan te worstelen. Solidariteit en een van optimisme overlo pend slot -waarin de hoofdpersoon haar zusje weer in de armen kan sluiten- typeren dit Spielberg-epos, dat ontroert zonder in drakerige sentimentaliteit te vervallen. Na Bodas de sangre (1981), Carmen (1983) is dit de derde balletfilm van de Spanjaard Carlos Saura. In El amor Brujo is aan het begin van de film al duidelijk welk drama zich zal afspelen. Twee vaders besluiten achter hun cafétafeltje dat hun zoon en dochter met elkaar zullen trouwen, zonder rekening te houden net de standvastige liefde van de dochter voor een ander. Er zit weinig vaart in de film en hier en daar zijn de scènes nogal gekunsteld. El amor Brujo haalt het niet bij Carmen. Fhda Kahlo was een beroemde vrouw in Mexico om haar muurschilderingen en tegelijkertijd actief in 'inkse kringen. In het schilderen en de politiek was ze even gepassioneerd als de man die er een film over El amor Brujo maakte, de Mexicaan Paul Leduc. De film is een terugblik van Frida; vanaf haar sterfbed laat ze de hoogte- en dieptepunten uit haar leven nog eens de revue passeren. Leduc zet haar leven neer zonder erg feitelijk te worden of een duidelijke structuur aan te brengen. Hij gaat te werk als een impressionis tisch schilderen dat is even wennen. Op deze manier komen haar liefdes aan bod, haar lichamelijke ongemakken, haar werk, haar politieke vriendjes, waaronder Trotsky (die Leduc op heel andere manier laat sterven als wordt aangenomen). Een klassieker van Luis Bunuel (1967). Pierre en Severine vormen een gelukkig paar. Pierre is nogal vaak afwezig en Severine geeft zich over aan vreemde dromen, waarin erotiek een grote rol speelt. Als ze van een vriendin hoort dat een gemeenschap pelijke kennis vrijwel dagelijks naar een rendez-vous huis gaat om zich voor geld aan mannen te geven, laat dat haar niet meer los. Ze overwint haar schroom en gaat er werken. Een dubbel leven is het gevolg. Het eindigt in een drama als een jonge klant haar niet meer met anderen wil delen. Ginger and Fred, de nieuwe film van Frederico Fellini, is een zeer persoonlijke film, die een 'fictieve vereniging' toont van het beroemde danspaar Fred Astaire en Ginger Rogers. De film opent zeer klassiek: een trein komt binnen op het drukke station van Rome en daarmee wordt gesuggereerd dat er een belangrijk weerzien op handen is. Amalia - of wel Ginger (Giuletta Masina), na twintig jaar weer onder regie van haar echtgenoot) wordt opgehaald om de volgende dag nog een keer met haar partner Pippo alias Fred Astaire (Marcello Mastroianni) in een film op te treden. Eenmaal in haar hotel aangekomen ontmoet Amalia de eerste gasten. Het moet een gigantische kerst- sterrenshow worden, waarvoor de meest vreemds oortige types zijn uitgenodigd. Het betreft voorna melijk deelnemers die exacte kopieën zijn van grote beroemdheden uit de showbusiness, onder wie Clark Gable, Mariene Dietrich, Liza Minelli, Ronald Reagan en Kojak. Naast de op deze pagi na's beschreven films is het waarschijnlijk dat in een van de twee Middelburgse filmhui zen komt te draaien: Hannah and her sister van Wóody Allen, A letter to Brezjnev van Chris Bernard, Terms of endearment van James Brooks, 9 weeks van Adrian Lynn. Wekelijks verschijnt er het Filmnieuws met de geprogrammeerde films voor die week. Voor informatie: 01180-35710. oktober 47

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 24