jW mm oktober 45 muziek Alpha Omega. Het Reicha Kwintet 't Kliekske 44 mm oktober Marjol Flore John Gibbons Vera Beths, Marianne Kweksilber, Reinbert de Leeuw. film prizzi's honor The Coca-Cola Kid Dust. Man of flowers. Under the vulcano. Oom Wanja. Getuigeniskerk Middelburg: ALPHA OMEGA zat 11 okt. 20.00 uur Kloveniersdoelen Middelburg: REICHA KWARTET zon 19 okt. 11.30 uur Lunchcafé Goes: 'T KLIEKSKE zon 19 okt. 12.00 uur Vestzaktheater Vlissingen: MARJOL FLORE vrij 24 okt. 20.30 uur Concertzaal Middelburg: JOHN GIBBONS vrij 31 okt. 20.00 uur Zuidlandtheater Terneuzen: VERA BETHS zat 25 okt. 20.00 uur Het Reicha Kwintet Alpha Omega is de titel van een soort profetisch muziekwerk over het einde der tijden. Schepper en vertolker is de Engelse christelijke zanger Adrian Snell. Hij pakt het groots aan. Een combo onder leiding van Rob van Dijk, het koor de Sprinter Singers, de synthesizer groep van Adrian Snell en Snell himself. Daarnaast is er nog een bemanning voor het licht en geluid. Het materiaal haalde Snell uit Openbaringen en Jesaja. Dit blazersvijftal (fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot) geeft een koffieconcert in het centrum van de nieuwe muziek, de Kloveniersdoelen in Middelburg. Naamgever is de Tsjechische componist Antonin Reicha (1770—1836), die met zijn tijdgenoot Franz Danzi de basis legde voor de blaaskwintetliteratuur. Van Reicha staat er dan ook werk op het programma. Verder worden composities gespeeld van onder meer Ibert, Hindemith en Liadov. Het kwintet is opgericht in 1969 en heeft in Nederland en de omringende landen een goede reputatie opge bouwd, onder meer door het frisse en vitale spel en door de onconventionele vermenging van klassiek repertoire, volksmelodieën en eigentijds werk. Ook in Middelburg is dat het geval. Een koffieconcert van Vlaamse Volksmuziek onder de titel In Volle Bloei, naar de titel van de nieuwste elpee, 't Kliekske speelt al 18 jaar en heeft in die John Gibbons Foto Peter Schweitzer Marjanne Kweksilber (sopraan) Foto Maarten Brinkgreve periode een groot aantal oude volksmelodieën verzameld en een uitgebreid instrumentarium ge bouwd naar de orginele voorbeelden. Dertig zijn het er inmiddels, variërend van een simpel rietfluitje tot de hommel of de draailier. Herman de Wit verduide lijkt met veel kennis van zaken voor 't publiek de herkomst, indien bekend, van de liedjes en de instrumenten. Na afloop van het concert kan ieder een de instrumenten bekijken. Geen dolle, uitbundige Marjol Flore deze keer, maar een ingetogen zangeres. 'Marjol .anders' heet haar nieuwe programma dan ook. Ze heeft een aantal haar goed liggende liedjes gekozen uit werk van Edith Piaff, Weill, Lister, Jaques Brei, Serge Lama, Brecht en h§t duo Prevèrt/Kosma. 'Mijn boodschap is het gevoel', zegt Marjol Flore en Cor Bakker begeleidt het gevoel op de piano. John Gibbons geeft in Middelburg een concert op de fortepiano. Deze Amerikaan is een regelmatige gast in Nederland waar hij ondermeer solist is van Frans Brüggens Orkest van de Achttiende eeuw. Als speler van het clavecimbel treedt hij regelmatig op met gerenommeerde barokspecialisten als Anner Bijls- ma, Wieland Kuyken en ook Frans Brüggen. Gib bons studeerde bij Gustav Leonardt, nadat hij cum laude slaagde aan het conservatorium van Cincin nati. In Middelburg speelt hij onder meer werken van Mozart. Het gelegenheidsensemble heeft composities uit de twintigste eeuw op het programma staan. De viool, sopraan en piano laten Frühe Lieder horen van Alban Berg, 4 Lieder Opus 2 van Schönberg, Mignon Lieder van Hugo Wolff en Canto General van Peter Schat. Charlie Partana (Jack Nicholson) is de pleegzoon van de 'Don' van de mafia-familie Prizzi. Zoals dat gaat bij dergelijke families, worden tegenstanders vaak door huurmoordenaars uit de weg geruimd, een activiteit die ook de Prizzi's niet vreemd is. Charlie, inmiddels een veertiger en kandidaat opvolger van de Don, is echter verbijsterd als hij ontdekt dat de mooie vrouw op wie hij verliefd is en met wie hij wil trouwen ook zo'n moordenares is. Maar de liefde is groot en na het huwelijk gaan Charlie en Irene zelfs samen tot aktie over, maar daarbij gaat van alles mis. Laatste film van Dusan Makavejev, die eerder o.a. Montenegro maakte. The Coca-Cola Kid gaat over een ambitieuze me'de- werker van Coca Cola. Hij stelt zich ten doel het enige nog Coca Cola-loze gebied van Australië van dit sprietsende, bubbelige drankje te voorzien. Humor en erotiek spelen een belangrijke rol, zoals in eerdere films van Makavejev. Ergens diep in het Zuid-Afrikaanse binnenland leven een farmer en zijn dochter op een sinistere boerderij. Maggie, de dochter, is een schrale oude vrijster. Met lede ogen ziet ze hoe haar vader, een nog krasse vijftig-plusser, zijn handen niet kan afhouden van het zwarte dienstertje Klein Anna. Naar Maggie steekt geen enkele man een hand uit en dat is haar grote probleem. Ondertussen vliegen haar jonge jaren nutteloos voorbij en verliest ze haar toch al niet adembenemende frisheid. Als vader en dienstmeisje hun gevrij schaamteloos gaan etaleren, vervalt Maggie van meesteres tot slavin. Op een dag kan ze het niet langer aan en ze maakt waar wat ze in haar gekwelde fantasie zo vaak heeft voorgesteld. Ze schiet haarvader dood. Vervolgens begraattze nem, met tegenzin geholpen door Klein Anna's echtge noot. Van dan af is het buitenleven helemaal geen pretje meer. Marion Hansel wet er aanvankelijk een indringend klimaat van dreiging omheen te weven. vrouw brengt afwisseling in het eentonige leven van Sonja en haar oom. Ze worden beiden verliefd, maar wanneer de gasten vertrokken zijn, herneemt het leven zijn gewone gang:' 's ochtends thee tussen zeven en acht, het middageten tegen enen en 's avonds hebben we dan ons avondeten, alles precies zoals het hoort', zegt Marina, de oude min, die het leven op het land gewoon is. Regisseur Konchalovs- ky benut kleine dingen om sfeer te scheppen: zijn hondje dat niet ophoudt te keffen of het gesjirp van de krekels in de tuin, al even onvermoeid. De geluiden van het huis hebben elk hun betekenis: het geslof van Marina, haar neuriëen als ze de vloer doet, Wanja's moeder zachtop lezend, het tikken van een telraam. De taal houdt op bevoorrecht te zijn; vaak herhaalde gezegdes vermengen zich met andere geluiden van het huis. Niet enkel de geluiden, ook de beelden, -door Kochalovsky met zorg gekozen, waarbij een detail hem vaak voldoende is- vullen elkaar aan. Ze zijn steeds metaforen voor hetzelfde alledaagse bestaan, waarin Sonja en haar oom gevangen zitten, dromend van een ander leven. Charles Brenner, een welgestelde, timide, kunst minnende vrijgezel van middelbare leeftijd, schrijft elke week een brief aan zijn ondertussen al enige tijd geleden gestorven moeder, waarbij hij zijn eigen adres op de envelope schrijft. Erotische gevoelens kent hij alleen bij de geur en de aanraking van bloemen. Wel neemt hij elke woensdagmiddag een schildersmodel, Lisa, mee naar huis: tegen betaling laat hij haar zich uitkleden terwijl hij zelf luistert naar het liefdesduet uit 'Lucia di Lammermoor'. Daarna gaat hij naar de kerken speelt vol gloed op het orgel. Lisa's man, de eens bekende action painter David Saunders, die zwaar aan de drugs zit en van haar geld leeft, wordt steeds gemelijker en gewelddadi ger. Lisa trekt in bij een vriendin. David probeert dan Charles onder druk te zeten om enkele schilderijen van hem te kopen. Regisseur is Paul Cox. 't Beest Goes: PRIZZI'S HONOR vrij 17 okt. 21.00 uur THE COCA COLA KID vrij 31 okt. 21.00 uur Filmhuis Zuidland Terneuzen: DUST don 9 okt. 20.00 uur UNDER THE VULCANO don 16 okt. 20.00 uur OOM WANJA don 23 okt. 20.00 uur MAN OF FLOWERS don 30 okt. 20.00 uur Barry Lyndon van Stanley Kubrick De waardige ondergang aan drank van de Britse consul in een Mexicaans stadje onder de hoge vulkaan Popocatepetl, met warmte gefilmd door John Huston. Het gelijknamige boek is een klassie ker in de wereldliteratuur van de Brit Malcolm Lowry. Albert Finney speelt de cinische, verbaal uitzonder lijk begaafde consul en hij is een meesterlijke dronkaard. Alles speelt zich af op een'dag in 1938, Allerzielen. De ex-vrouw van de consul is vast besloten Allerzielen, een soort kermis in Mexico, waardig met hem en zijn halfbroerte vieren, ondanks zijn dronkenschap. Handig vermijdt hij het enige gespreksonderwerp van belang; het eventuele her stel van zijn huwelijk. De consul wil niets meer. Mét veel gevoel voor humor en een zekere goedgemutst heid stevent hij regelrecht naar zijn ondergang. De komst van Professor Serebriakov en zijn jonge

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 23