K mm oktober 39 theater Expositie over Jan Klaassen 38 mm oktober theater Gebroeders Flint. Hen nieuwe dood. Huwelijk in de steigers Foreign Bodies. Oidipoes in Kolonos. Glashart komt voorvader Jean Baptiste als geest de hoogzwangere moeder Lanoye bezweren de nieuwe telg toch een slager te maker. Maar, waarschuwt hij, dan moet moeder hem wel verre van boeken houden. Jean Baptiste herinnert zich aller lei uit de geschiedenis van zijn geslacht en zo passeren de eerste wereldoorlog, de tweede (waarin Tom Lanoye: een slagerszoon met een brilletje. Foto Michiel Hendryckx grootmoeder Lanoye zo mooi zingt van Lili Marleen maar op het verkeerde moment), de jaren vijf tig en de uitbundigheid rond de Brusselse wereldexpositie. In snel tempo neemt hij het door, gedre ven, absurde humor, prachtige liedjes zingend zelfs, en het gevoel gevend dat de slagerszoon voor grote dingen werd geboren. Lanoye zit vol plannen:acteur, scenarioschrijver van stripverha len, filmster, nachtclubzanger, we reldberoemd romancier, straat dansen of mijn diensten te huur stellen, kan me niet schelen, als ik maar kan doen wat ik wil en als het maar genoeg geld opbrengt.' De slagersjongen meteen brilletje vraagt zich af wat hij op een podium zou moeten beginnen: 'had ik maar een stem die alle big bands de baas kan. Groot zal ik niet worden, en slank, dat zit er ook niet voor me in. Als ik epn goede danser aan het werk zie, word ik misselijk van jaloezie.' Over het optreden zegt Tom La noye in De Tijd (25 oktober '85); 'Optreden vereist meer moed dan achter een schrijfmachine zitten, ik zou willen kunnen zingen als Sinatra, een heel mooie neger zijn en dan een prachtig ballet uitvoe ren, de spanning tussen dat soort dingen willen en het niet kunnen is op zichzelf al een onderwerp waar over ik kan schrijven, theater fas cineert me en de teksten die ik geschreven heb in eenzaamheid kan ik daar brengen in een recht streekse confrontatie met het pu bliek. Maar je moet wel knokken om de mensen naar de zaal toe te krijgen. Wanneer het woord poë zie valt lopen ze liever een paar straten om dan dat ze eens komen kijken wat dat wel zou kunnen zijn. Performance is geen poëzie, per formance is alleen een manier om poëzie over te brengen, daar wordt meestal de grote fout gemaakt, het is precies zoals Jules Deelder zegt: je hebt goede en slechte poëzie en hoe die precies van de maker bij het publiek komt is een andere zaak. het is ook niet zozeer mijn bedoeling iets nieuws te doen alswel mijn publiek te maken, ik wil een publiek hebben, ik wil gelezen worden maar ook dat mensen naar mij komen kijken. Ik vind het heel onverstandig van veel dichters en literatoren dat ze die directe confrontatie met het publiek uit de weg gaan, als het lukt heb je een contact dat je op geen enkele andere manier kunt bereiken.' Draften Blues Rhythm and blues van een Zeeuw se groep. Draften Blues was win naar van het in juli gehouden Rhythm Booze festival in Vlis- singen. Jannen Klaassen of Jan Klaassens Al meer dan 300 jaar vermaakt Jan Klaassen, met zijn vrouw Katrijn, het publiek van alle leeftijden. Waar komt hij eigenlijk vandaan? Heeft hij 'broertjes' in het buitenland? De tentoonstelling Het gezicht van Jan Klaassen geeft een beeld van het uiterlijk en het ontstaan van de oud Hollandse poppenkastfiguur. Zijn ouderdom wordt duidelijk gemaakt, ijn internationale achtergrond, de herkomst van zijn gebochelde rug, zijn kromme neus en vooruitstekende kin, zijn bemoeienis met de politiek en zijn 'opvoedende' rol op school. De tentoonstelling bestaat uit een aantal panelen met platte afbeeldin gen, een boekje over Jan Klaassen en ander documentatiemateriaal, vraag- en antwoordspelletjes en natuurlijk ook echte poppen en poppenkasten. De mogelijkheid bestaat met een speel-leskist en een speelpaneel het poppenspel te spelen. Voor de scholen zijn er lesbrieven beschikbaar. De tentoonstelling kwam tot stand doorsamenwerking met het Poppenspelmuseum (Kollektie Otto van der Mieden). De ABN-bank maakt de toernee door vier Zeeuwse steden mogelijk (zie voor plaatsen en tijden de agenda onder tentoonstellingen). Julien Schoenaerts als Oidipoes Foto Herman Selleslags 't Beest Goes: GEBR. FLINT don 2 okt. 20.00 uur De Stenge Heinkenszand: EEN NIEUWE DOOD don 2 okt. 20.00 uur Schouwburg Middelburg: HUWELIJK IN DE STEIGERS vrij 3 okt. 20.00 uur Prins van Oranje: HUWELIJK IN DE STEIGERS di 7 okt. 20.00 uur Vestzaktheater Vlissingen: FOREIGN BODIES vrij 3 okt. 20.00 uur OIDIPOES IN KOLONOS zat 11 okt. 20.30 uur Aanvankelijk door straatoptredens en later ook door hun theatrale liederenprogrammès in theater kregen de gebroeders bekendheid. Een van die producties voor klein zalen was Avonturen aan de lijve, een operatie op zakformaat op basis van Dylan Thomas gelijknamige roman. In Goes zingen Stef van der Eijnden en Felix Strategier komische en melodra matische teksten van henzelf en van schrijvers als Slauerhoff, Dylan Thomas en Boris Vian. Ze begelei den zichzelf op de accordeon. De Gebroeders Flint hebben hun eigen manier om zo'n programma te laten zien, dat wil zeggen dat actuele muzikale en theatrale ontwikkelingen er deel van uit maken. Of, zoals het in de aankondigingen staat: 'U kunt verwachten: een unieke sound-performance met spontane body-art elementen, een spectaculair bloemschiknummer in combinatie met avant-gardis- tische muziek, een bewegingsmedley van traditione le, niet-westerse en experimentele bewegingsvor men'. Textpierement speelt dit door Jos Brink geschreven toneelstuk overeen onderwijzer die najaren stiekem homofiel te zijn geweest daar nu openlijk voor uit wil komen. Zijn, nogal dominante, moeder kan er geen begrip voor opbrengen. Maar het leven gaat voort. De onderwijzer krijgt aids. Jos Brink beschrijft de reacties van de patiënt, zijn vriend en de omgeving °P de ziekte. De onderwijzer ondervindt veel steun hij zijn vrouwelijke arts die probeert alle vaagheden hysterie rond aids weg te nemen. Het gaat in De Stenge om een try-out. Earl Barret, Arne Sultan en Ray Cooney schreven de klucht en Piet Bambergen, Rudy Falkenhagen, Loeki Khol en anderen spelen. Het 20jarig huwlijksfeest nadert en de buren hebben bij wijze van verassing groot feest georganiseerd. Maar moeder werkt niet mee. Ze is bijna 40 en voelt huwelijksbanden ineens als kettingen. Om niet teveel leven aan zich voorbij te laten gaan drukt ze er een proefschei- ding door. Weg feest. Arme pa. En hoe moet het verder? Het afgelopen jaar waren Tim Jones, de twee meter lange Reinier van Schagen nog op het straatfestival Vlissingen te zien als het komische duo Foreign Bodies. Van Schagen, helaas door ziekte geveld, is vervangen door David Swatling en zij'hebben de stap naar binnen gezet, het theater in, met het stuk Who will save the world. Het gaat over twee superhelden die de wereld van de ondergang moeten redden. Het is niet volledig uitgeschreven, zo'dater nog ruimte is voor improvisatie, tenslotte het kenmerk van Foreign Bodies. Het duo wordt bijgestaan door pianist Paul Wieland. Op hoge leeftijd schreef de Griek Sophocles het sluitstuk van Oidipoes tragedies, Oidipoes in Kolo nos. Het verhaalt hoe Oidipoes de laatste dagen van zijn verbanning op Kolonos doorbrengt in gezel schap van zijn dochter Antigone. Alvorens door de goden op wonderbaarlijke wijze te worden wegge haald, ontmoet hij er achtereenvolgens een land man, zijn tweede dochter Ismene, de bevriende koning Theseus, de vijandige Kreoon en zijn zoon Poluneikes, die hij vervloekt. Hugo Claus maakte een poëtische vertaling van de tragedie voor twee spelers. Julien Schoenaerts speelt Oidipoes en Aafke Bruining neemt de overige rollen op zich. Telkens verlaat zij de speelruimte om een ander gewaad aan te trekken en, soms, een masker op te zetten. Telkens ook begint ze pas te acteren als ze het 'speelveld' betreedt. Schoenaerts, hij deed zelf de regie, haalde dit idee bij het Japanse Nö—theater. Het verhoogt de rituele sfeer van het stuk, dat drijft op de waardige en beheerste manier waarop

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 20