JAKOBSEN - BETERE MANNENMODE—1 "jA mm oktober 31 Inpakken, wegwezen HOiyiW INTERN4TIONA insignificance Speels gegoochel in verfilmde Insignificance - waarin Marilyn Monroe aan Einstein de relativi teitstheorie uitlegt en Einstein aan Monroe zijn benen laat zien Winterprogram ma's liggen voor u klaar op onze kantoren. De koffie staat klaar, bij Van Fraassen boeken net iets voordeliger. Van Fraassen Reisburo Zuidlandtheater veulen en nu zijn er toch bepaalde dingen met me Terneuzen: gebeurd. Dat neem je mee in de rollen die je speelt.' INSIGNIFICANCE 'Behalve met leeftijd heeft het ook met duidelijke don 2 okt. 20.00 uur keuzes te maken dat de rollen die ik nu speel interssanter zijn dan die van vroeger. Op een gegeven moment heb ik gewoon gezegd: ik wil niet meer die flutrollen spelen. En ik kreeg er genoeg van om altijd maar behandeld te worden als dat domme blondje dat domweg geluk heeft gehad. (Plotseling fel) Want zo is het niet. Ik dacht: ik werk er keihard voor en dat zullen jullie weten ook! Maar ik moest er wel zelf in gaan geloven, want zelfacceptatie is het belangrijkste wat er is In Amerika is er natuurlijk ook veel met me gebeurd. Zeker met die cursussen van Delia Salvi. Toen ben ik zo op m'n bek gegaan. Ik bedoel: dat was zo hard. Zo van: 'Wie denkt u wel dat u bent. Niemand!' En dan ging ik jankend af. Maar ja, ik wilde graag een goed actrice worden en daar moet je een bepaalde prijs voor betalen.' Toch is het in Amerika nooit van een echte door braak gekomen. 'Ik heb niet van die grote ellebogen. En daarbij: als een grote internationale rol een beetje interessant is, a la Sophie's Choice, dan zit je er altijd naast. Ik heb een test gedaan voor Out of Africa, maar toen moest ik het opnemen tegen Meryl Streep. Daar kan ik dus nooit tegenop. Een niveau lager had ik misschien wel verder kunnen komen, maar op beslissende momen ten heb ik een paar domme fouten gemaakt. Ik liet me door mijn agenten aanpraten dat ik alleen de grote rollen moest accepteren. Die dachten dat ze me erzo wel door konden drukken in Amerika. Wat ze niet in de gaten hadden, was dat ik nou eenmaal niet zo'n drukker ben. En wanneer je in Amerika een aardige rol hebt afgeslagen dan mag je bij een volgende gelegenheid achter in de rij aansluiten. Want het barst er van de werkeloze actrices. Je moet er zoveel voor over hebben om de top te bereiken. Alles moet je daarvoor opzij zetten. En zo zit ik niet in elkaar, daar ben ik wel achter gekomen. Veel acteurs om me heen houden hun blik uitsluitend op de top gericht; denken alleen maar daaraan. Wat ze vergeten is dat de weg daar naar toe helemaal geen leuke is.' Naar Nederlandse maatstraven heb je wèl de status van filmster. In hoeverre was dat een steun bij de interpretatie van je rol in Zonder Betekenis? Na lang nadenken: 'Als je aan een filmster denkt zie je niet mij. Maar als je mij ziet, dan zie je: moeder Aarde, twee voeten op de grond, nuchter; althans, zo zie ik mezelf. En dat mocht ik dus niet hebben in die rol. Marilyn Monroe was een veel labielere vrouw. Toen ben ik gaan graven naar die andere, meer verborgen kant van mij. Die angstige, af en toe beetje paranoïde kant. Bijvoorbeeld: (kijkt verschrikt op) noemen ze nou mijn naam? Oh nee, toch niet. Ik wil daar niet aan toegeven, maar dan voel ik mezelf daar toch naar toe getrokken. Normaal vecht ik daarte gen, maar bij de voorbereiding op deze rol heb ik die kant opgezocht en gebruikt. Daar citeer ik als het ware uit.' 'Monroe is in het stuk van Terry Johnson soms heel klein en kwetsbaar, terwijl ze op een ander moment heel geraffineerd d'r filmster-zijn gebruikt. Dat is een dubbelheid die ik zelf ook heb. Natuurlijk wel een stuk minder extreem dan bij Monroe, maar ja, je kunt een filmactrice in Nederland niet vergelijken met iemand die de hele wereld achter zich heeft. Toen ik vanochtend op m'n horloge keek, dacht ik: oh god, ik moet opschieten. Maar m'n haar zit niet goed en m'n make-up... En ineens dacht ik: wat een onzin zeg! Dat kan'ik denken. Ik hol gewoon even door de Van Baerlestraat in Amsterdam en ja, niets aan de hand Monroe kon dat dus niet' Nadat F-Act het stuk Insignificance met Monique van de Ven op toneel heeft gebracht, volgt nu de verfilming ervan door Nicholas Roeg. Bij die gele genheid kunnen we vaststellen dat Roeg zich weliswaar tamelijk nauwkeurig aan de oorspronke lijke tekst heeft gehouden, maar dat er toch ook grote verschillen tusen toneelstuk en film zijn. Zo zijn er een paar bijrollen het verhaal in geschreven en nadrukkelijker dan in het toneelstuk voltrekt de handeling zich tegen de naderende dreiging van een atoomramp. Meest wezenlijke verschil is echter dat Roeg -eerder tekende hij onder andere voor Don't look now en The Man who fell to Earth - de in films verstarrend werkende eenheid van tijd en plaats heeft losgelaten. De associatief gemonteerde flachsbacks van erva ringen die de personages hebben gemaakt tot wat ze zijn, geven het drama extra lucht, maar worden af en toe te ver doorgevoerd, waardoor op cruciale momenten de spanningsboog verslapt. Daar staat tegenover dat de filmische toevoegingenvan Roeg een lust voor het oog vormen. En op een goed doordachte manier zijn sommige van de in de jaren vijftig gesitueerde gebeurtenissen naar het heden doorgetrokken. De boven 'n windrooster opwaaien de jurk van Monroe - verwijzing naar The Seven Year Itch - staat bijvoorbeeld niet op zichzelf, maar keert terug in het slotbeeld, wanneer een kernramp daar verantwoordelijk voor is. Maar aan de basis van de film ligt toch nadrukkelijk het stuk van Jerry Johnson, die het als een uitdaging beschouwde om de hoofdbrekens kostende relativi teitstheorie op een simpele, ook voor leken begrijpe lijke manier uit te leggen. Dat bracht hem op het idee om een naar Einstein gemodelleerde profesor te confronteren met iemand als Marilyn Monroe. Tij dens dezelfdp nacht waarin senator McCarthy de professor probeert te dwingen om zich tegen het communisme uit te spreken, en honkballer Joe DiMaggio zijn huwelijk met Monroe probeert te redden,, legt Monroe aan Einstein de relativiteits theorie uit en laat Einstein aan Monroe zijn benen zien. Een dergelijke verdraaiing van werkelijke verhoudingen is behalve komisch ook illustratief voor de relatieve betekenisloosheid van de persona ges in het drama. Want wat is vergankelijker dan roem, nietwaar? Alle gegoochel met met tijd en ruimte leverteen voor zover niet helemaal geslaagde voorstelling in elk geval wel een interessante en onderhoudende film op. Michael Emil als een zonnebloem-achtige pro fessor en Gary Busey in de rol van de dommige honkballer zorgen voor de mooiste vertolkingen. Op Tony Curtis als de communistenjager McCarthy is niets aan te merken, maar Theresa Russell slaat de plank naar mijn smaak mis, door al te nadrukkelijk een Monroe-immitatie te geven. Zelfs het aanstelle rige stemmetje heeft ze zich eigen willen maken. Gevolg is dat ze zich doorlopend forceert en niet verder komt dan het neerzetten van een typetje waar je warm noch koud van wordt. Wat dat aangaat had ze nog veel van Monique van de Ven kunnen leren! 30 rniT!oktober advertentie KANAALSTRAAT 55 OOST-SOUBURG VUSSINGEN, Paul Krugerstraat 21. Tel. 01184-17710 MIDDÉLBURG, Londensekaai 19. Tel. 01180-27758. GOES, Voorstad 18. Tel. 01100-20220. BERGEN OP ZOOM, Antwerpsestraat 5. Tel. 01640-37943. TERNEUZEN, Westkolkstraat 36. Tel. 01150-12251 maar uw kostbare vakantie wel laten verzorgen door onze reis-enthousiaste en deskundige medewerkers.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 16