MONIQUE VAN DE VEN: DIE ANGSTIGE, BEETJE PARANOÏDE KANT VAN i MARILYN MONROE, DAAR VOEL IK ME NAARTOE GETROKKEN 1 mm oktober 29 insignificance Het is altijd leuk om te fantaseren hoe een ontmoeting zou zijn verlopen tussen een paar legendarische figuren die elkaar in werkelijkheid nooit zijn tegenkomen. Ongeveer op hetzelfde moment dat Ettore Scola met dat gegeven stoeide in de film La Nuit de Varennes, schreef de Britse toneelschrij ver Terry Johnson zijn kome die Insignificance, waarin de gefantaseerde ontmoeting plaats vindt tussen professor Albert Einstein, senator McCarthy, filmster Marilyn Monroe en haar tweede echt genoot, de honkballer Joe DiMaggio. De Amerikaanse verfilming daarvan zal in Terneuzen te zien zijn. Eerder dit jaar stal Monique van de Ven de show in een Nederland se toneelversie van Johnsons stuk. Met de inmiddels 33- jarige actrice sprak ik over verschillen en overeenkoms- sten tussen de filmbewerking en het oorspronkelijke toneel stuk, maar al snel ontspoorde het gesprek en kwamen we uit op zaken als de mythe van het filmster-zijn, het werken in Amerika en de persoonlijke ontwikkeling van Monique. Albert Kok insignificance Foto rechts: 'Monroe is in het stuk van Terry Johnson soms heel klein en kwetsbaar, terwijl ze op een andere manier heel geraffineerd d'r filmster-zijn gebruikt. Dat is een dubbelheid, die ik zelf ook heb. Monique van de Ven staat in Nederland als filmsterte boek; op toneel heeft ze zich zelden of nooit laten zien sinds ze als 19-jarig meisje de Maastrichtse theaterschool verliet. Voor niet ingewijden was het dan ook een grote verrassing toen ze zich het afgelopen voorjaar met de Rotterdamse groep F-Act plotseling op de planken liet zien voor het spelen van de Monroe-rol in Zonder Betekenis, zoals Insignifi cance hier is gaan heten. Navraag leert echter dat die verandering helemaal niet zo plotseling is gekomen: 'Ik ben de afgelopen jaren wel gevraagd voor toneelstukken, maar dat waren dan altijd vrije producties. En ja, die vond ik te zwaar om op me te nemen, omdat dan de verantwoordelijkheid zo ontzettend bij mij was komen te liggen. Dan zag ik m'n naam al vet gedrukt in de advertenties opduiken en dacht ik: Oh Jezus, kan ik dat wel?'. 'Daar moet je een bepaalde routine voor hebben en die heb ik gewoon nog niet. Bij vaste gezelschappen ben ik ook wel eens voor bepaalde rollen voorgedra gen, maar dan was er altijd het probleem dat daar al actrices bij zaten die zeiden: 'kom zeg, die rol willen we zelf wel spelen.' Bij F-Act kan zoiets nooit gebeuren. De regisseur bij dat gezelschap kiest telkens de mensen uit die hij voor een bepaalde rol wil hebben. Maar het was natuurlijk wel griezelig. De voorberei ding was zo kort, dat we moesten pezen om het stuk er voor de première in te krijgen. Pas na een dag of wat kregen we het gevoel dat we op de goede weg zaten. Maar dat is het spannende van toneel, datje ook na de première nog kan bijsturen. Rijk de Gooijer noemde het 'een goede manier om je steen even bij te slijpen'. En dat is het ook. Heeft die overstap naar toneel ook te maken met het feit dat grote filmrollen steeds schaarser worden voor vrouwen die de dertig zijn gepasseerd? 'Nou, ik heb nog helemaal geen klagen. Ik kom nu op een leeftijd van een goede vrouw van boven de dertig. Daar zitten nog veel behoorlijke rollen voor me in. Maar het is gewoon een vaststaand feit datje op een gegeven moment in de moederrollen terecht komt en daar zijn er niet zoveel van bij de film. Daar staat gelukkig tegenover dat die rollen voor volwas sen vrouwen vaak wel interessanter zijn. Logisch ook, want als vrouw word je nu eenmaal interessan- ter naarmate je meer hebt meegemaakt. Dat geldt voor mij ook. Tien jaar geleden was ik een dartel 28 oktober

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 15