GIANT SAND KAN HERSENCELLEN VERBRANDEN MUZIEK IN DE HANDEL mm mm Een van 'die nieuwe Amerikaanse bands' is binnenkort weer op toernee door Nederland. De afgelopen jaren kristalliseerde een deel van de punkmuziek uit de Verenigde Staten uit tot een nieuwe stroming. Via een Byrds en Velvet Underground revival, waarin en passant ook nog een herleving van onze eigen Nederbeat in Californië plaats vond, ontwikkelden deze stevige punkrockers zich tot bijvoorbeeld: The Long Ryders, Green on Red, R.E.M. en Giant Sand, dat in 't Beest aan het werk gaat. punk-rock Marjoke Roorda platen ZILTE SWING OP CASSETTE Drum 1-2-3-4. Kettle LILLIAN BOUTÉ HER MUSIC FRIENDS Back together again 't Beest Goes: GIANT SAND vrij 10 okt, 22.00 uur i Giant Sand is afkomstig uit het zonnige Arizona en bestaat uit drie leden. Howe Gelb zingt en speelt gitaar, Scott Garber zingt en hanteert de basgitaar en Tom Larkins is de drummer. Begin dit jaar was de band voor het eerst in Europa en maakte voldoende indruk om nu, ter gelegenheid van het uitkomen van hun tweede LP, opnieuw in onze regio op toer te gaan. Wat levert een avond Giant Sand op? Ik citeer een Engelsè recensie uit een fanzine (zo'n gestencild tijdschriftje volgeschreven door fans van punkmuziek en alles wat daarbij hoort). Dit verslag werd geschreven door John Storey die het eenmali ge concert van Giant Sand bijwoonde en tussen neus en lippen nog even meldt dat óók Joey Ramone aanwezig was. 'Giant Sand bracht een fenomenale kracht. En denk nu niet dat het een sombere blitzkrieg bob-achtige gebeurtenis was, want zo was het helemaal niet. G.S. kan hersencellen verbranden als ze de woede laten razen, en wanneer Gelb op zijn Gretsch-gitaar begint te rammen moet het brave volk zich verstoppen! Maar het mooie is, ze weten van afremmen en ophouden - de show is opgebouwd uit contrasten.' Zoals op de eerste langspeelplaat 'Valley of Rain' te horen is zorgt Giant Sand met een eenvoudige driemansopstelling voor een volledig roek-geluid. Howe Gelb, de zanger-gitarist is in staat snerpende solos te maken, over te schakelen op slide met een klein bierflesje en ondertussen ook nog ritmes te ondersteunen. Op de nieuwe LP staan naast eigen nummers een aantal coverversies die de moeite waard zijn. 'AH along the watchtower' in een versie met reminiscen ties aan Jimi Hendrix, 'Jumping Jack Flash' van de Rolling Stones en tenslotte van Ellis McDaniels 'Who do you love' een uitvoering waarbij een nijlpaard dat peppillen heeft geslikt door de muziek wandelt. De nieuwe nummers dragen titels als: 'Desperató Man', 'Body of water', 'Thin line man' en 'Paula's song'. Waarvan de laatste vergeleken bij de vooraf gaande zelfs lieflijk genoemd kan worden. 24 oktober I i Dies Ie Due: slagwerk, sopraansa xofoon,trombone; Rob Maaskant: slagwerk, altsaxofoon; Peter Ie Due: trombone; Harry van de Wekken: trombone, altsaxofoon; Wim Bakker: slagwerk; Cees But: slagwerk; Geert Overdam: slag werk. Te bestellen bij Studio Ron Ko nings, Kon. Emmaweg 16, Vrou wenpolder, 01189-2813. Officiële presentatie in live con cert 9 oktober, 22.30 uur Filmhuis Meccano Middelburg. Zilte Swing ontstond een tijdje geleden uit spontaan op straat spelende muzikanten die hetgeen ze voortbrachten zo aardig vonden dat ze het samenspelen voortzet ten. Slagwerk en ritme spelen bij Zilte Swing de hoofdrol en wellicht door die combinatie doet het geheel sterk denken aan slag- werkmuziek van Afrikaanse oor sprong. 'Want', zo stelde de Itali aanse slagwerker Andrea Centaz- zo ooit: 'een luisteraar vormt zich bij elk instrument een beeld. Gongs, ook al komen ze uit gerenommeerde Zwitserse fabrie ken roepen meteen het beeld van Boeddhistische monniken op, ko perensembles staan voor een he leboel mensen gelijk aan mars muziek spelende fanfares en slagwerk heet voor de meesten Afrikaans. Zo luistert men nu eenmaal naar muziek en zo zal het wel blijven ook.' Zilte Swing besteedt in de voor gestelde slagwerkmuziek ruime aandacht aan het element 'conver satie'. De verschillende muzikan ten gaan met elkaar een trommel- lend gesprek aan en praten zo nu en dan trommelend in zichzelf, de ideale conversatie bestaat uit de inleiding tot een onderwerp, het vanuit verschillende gezichtspun- tenn bespreken van dat onderwerp waarna het geleidelijk aan plaats maakt voor een ander onderwerp. Zilte Swing converseert op een min of meer ideale manieren doet dat door middel van verschillende ritmes. Weliswaar een geijkt pa troon in slagwerkmuziek, maar anders dan in de zoveel andere soorten laat Zilte Swing weinig kansen tot voorspellen over. Be Paalde elementen keren terug, maar altijd in een gewijzigde vorm, waarvan de wending telkens weer opnieuw verrast. De muziek stijgt boven de beperkingen van het slagwerk uit. Drum 4 heet het stuk waarin het slagwerk samengaat met blaasin strumenten. Het opent als een oeroud ritueel met laaggestemde trommels en met lang aangehou den geronk van gongs. De blaas instrumenten stellen op een ritme, dat uit de jazzrock afkomstig lijkt, lange en duistere tonen voor. Na verloop van tijd neemt de helder heid van het slagwerk toe waarop de blazers soleren en hun plaats afstaan aan de slagwerkers. Meer eenheid tussen slagwerk en blazers zit er in het stuk Kettle waarin de blazers meer variatie in hun passages aanbrengen. Meer dan in de voorgaande stukken van Zilte Swing leunt Kettle heel dicht tegen datgerve wat men al na enkele tonen "jazz noemt. Solo's lopen hier en daar in elkaar overen het lijkt alsof de blazers elk met hun solo de achtergrond vormen voor de andere solisten. En aldus ontstaat er muziek die z'n weerga in elk geval in Nederland niet kent. Mogen we dit dan Zeeuwse jazz noemen. Barney's Special (C. Jam Blues), Baby won't you please come Ho me, Go down to New Orleans, Please sent me someone to love, Them there eyes, Help me make it through the night, Hallelujah I love him so, Stormy Monday, Saints Lillian Bouté: zang; Thomas I'E- tienne: tenor-, altsaxofoon, klari net; Hans Knudson: piano; Bob Culverhouse: bas; Gerhardt Ten- zor: slagwerk. Te bestellen via 01150-96930 Zeeuwse jazz mag de plaat van Lillian Bouté niet heten, want het Zeeuwse gaat niet verder dan de club Porgy Bess in Terneuzen. Het lag in de bedoeling dat Back Together Again de eerste plaat van een zo mogelijk lange reeks zou vormen, maar het pakte anders uit. Bleef dus over één serie opnamen. Niet vooruitstrevend of op een andere manier grensverleggend, maar simpelweg muziek die een gezellige avond onderstreept. Bouté en de haren stellen voor het overgrote deel oudere stukken voor, waarvan er drie niet helemaal des jazz zijn. En juist die spreken het meest tot de verbeelding zoals het acht mi nuten durende Stormy Monday van T. Bone Walker, Bouté laat daarin horen wat zij nu precies onder zingen verstaat. Veelal doet ze dat met een wat scherpe, maar toch plezierig doordringende stem waarin vaak het schoolmeisje in haar klinkt. Van origine niet des jazz, maar wel daaraan aangepast zijn ook Help me make it through the night van Kris Kristofferson en Hallelujah I love him so van Ray Charles. Het talent waarover Bou té in ruime mate beschikt, ont breekt bij haar begeleiders. Pianist Knudson, bassist Culver house en slagwerker Tenzor klin ken over het algemeen wat maten vlak en presenteren zodoende niet meer dan de~doorsnee clubmuzi kanten. Wellicht dat de aard van de voorgestelde stukken en de ma nier waarop Bouté's haren die onder handen nemen daareen niet geringe invloed op uitoefenen. Nummers als Baby won't you plea se come home, Them there eyes en When the Saints go marching in staan zo langzaam aan al op teveel repertoires om althans in de con ventionele aanpak nog iets nieuws te bieden. Silte Zwing Foto Roben Oreel oktober 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 13