I mm paco pena 22 mm Fatalisme Retoriek paco pena Paco Pena: 'Goeie flamenco kun je het beste horen in zeer povere omstan digheden door een zeer middelmatige gitarist; hij raakt immers de essentie van de flamenco'. Foto Julian Nieman s dan heeft hij die Andalusische atmosfeer in zich. Maar hij brengt die in een moderne context en spreekt daarom tot een breder publiek. Het enige gevaar dat daarin schuilt is dat de mensen de muziek op een graffineerder manier gepresenteerd krijgen. Naar voren gebracht dus op een manier die veel te subtiel is om het nieuwe publiek te laten merken waar de muziek eigenlijk vandaan komt'. Paco Pena leerde zichzelf het vak op de oude manier zoals alle flamencogitaristen en kreeg de techniek van het spelen doorverteld. Zoals een sprookjesver teller in vroeger eeuwen bouwt Paco Pena een bekend en mondeling overgeleverd verhaal om tot een onmiskenbaar persoonlijk monument. Want daarom gaat het bij de flamenco. Een niet onaan zienlijke groep critici zet echter een groter of kleiner vraagteken achter de authentieke waarde van Paco Pena's interpretatie van de flamenco. Zo stelt hij naar hun mening slechts één element van deze Iberische muziek voor, namelijk het gitaarspel. Van oorsprong dient de gitaar echter alleen ter begeleiding en ondersteuning van zang en dans. En dat alles tezamen heet volgens puristen pas flamenco. Paco Pena stelt in feite het minst belangrijke deel op de voorgrond. Daarbij mag hetgeen hij aan klanken voorstelt naar de mening van de genoemde critici eigenlijk ook geen flamenco heten, omdat hij het op een té gecultiveerde manier aanpakt. Hij speelt op een Westeuropese concertante en uiterst beheerste manier. Volgenssommigen technisch onmiskenbaar hoogst begaafd, maar geslepen. Daarin besteedt hij echter wel grote aandacht aan het langzame opbouwen van de muzikale spanning, aan het kleurige spel van de harmonieën en duidt gevoelsmatige uitbarstingen slechts even aan. Daar mee verwijst Paco Pena naareen generatie muzikan ten die de flamenco op een intellectuele manier zullen aanpakken. Zo stelde hij eens in een vraag- gesprek: 'De sociale omstandigheden waaruit de flamenco is ontstaan in Andalusië zijn aanmerkelijk verbeterd, maar de mensen hebben nog steeds voeling met die tragische periode. Dankzij het in ere houden van de traditie begrijpt de kunstenaar de worstels van zijn muziek. Hij dient nu zijn talent en intellect te gebruiken om die muziek in een heden daagse vorm te gieten. Dat betekent dat de flamenco misschien intellectueler wordt maar dat is niet zo erg. Muziek kan veranderen zonder er onder te lijden. Daarom zal de flamenco ook nooit verdwij nen'. 'Flamenco steunt niet zozeer op een pure toon en verschillende geluidskleuren'.zo weet Paco Pena. 'Er zit een bepaald soort agressie in. Niet een kwade agressie maar een gevoel van fatalisme. Een accep tatie van het lot en de hardheid van het leven en het vooruitzicht van een mogelijk hiernamaals. Dat moet je dus op de gitaar overbrengen. Flamenco kent weliswaar ook lyriek en schoonheid van toon maar mijlenver verwijderd van de normen en waarden binnen de klassieke muziek. Daarom zitten er plotselinge uitbarstingen in met heel veel noten. Je slaat de gitaar aan op een manier waarop je dat nooit zou doen in de klassieke gitaarmuziek. Op zo'n moment van uitbarsting reageren is moeilijk. Je moet voorbereid zijn om plotseling bij zo'n hoge of harde* nuance uit te komen. Daar splitst het probleem zich op toe. Er zijn ook karakteristieke gedeelten zoals de vele rasqueado-klanken, het roffelen met de vingers van de rechterhand. Dit soort variaties moet je in ritmisch opzicht uiterst precies spelen. En je moet natuurlijk kunnen improviseren. De achtergrond van de muziek maakt de dingen tot wat ze zijn. Het niet begrijpen van die achtergrond of het er niet mee opgegroeid zijn werkt nadelig op het uitdrukken ervan. Het wreekt zich in de technische benadering van het instrument.' 'ledereen die buiten Andalusië opgroeide is in het nadeel', zo stelde Paco Pena. 'Al wil dat niet zeggen dat iedereen in Andalusië per definitie over talent beschikt voor het spelen van flamenco.Integendeel zou ik haast zeggen. Maar wie als niet-Spanjaard flamenco wil spelen moet Spaans leren en zich verdiepen in de geschiedenis van het land, van Andalusië en de geschiedenis van de flamenco. Je moet de cultuur begrijpen, anders weetje niet watde muziek wil uitdrukken. Wat niet wil zeggen, dat een Noordeuropeaan per definitie in een nadelige positie verkeert. Een muzikale boodschap is universeel. Het vertelt over dingen die gebeurd zijn en die nog steeds gebeuren. Een menselijke boodschap die iedereen begrijpt. Het punt is dat als mensen een leven leiden waarin ze teveel als vanzelfsprekend beschouwen, waarin ze weinig zelf hoeven te doen en ze de greep op hun eigen leven verliezen, ze minder oog hebben voor wat echt belangrijk is. Ze zullen er dus langer over doen om dat te ontdekken. Maar ergens weten ze het wel'. Volgens Paco Pena geldt voor de flamenco zo ongeveer hetzelfde als voor de achtergrond van de Noordamerikaanse blues. Daarin draait het om de Vraag: kan een blanke ooit de zwarte muziek, de blues tot in de finesses beheersen? Waaruit dan de yaag rolt: kan een Noordeuropeaan de flamenco tot ln de finesses beheersen? Naar zijn mening past hierop een volmondig 'ja'. Blues en flamenco be gaan uit een reeks bindende ritmische en metrische c|iché's. Alleen de zeer grote zanger, danser of 9'tarist kan daarin nieuw leven blazen en opnieuw zin geven aan de antieke retoriek. Maar iedereen die de flamenco waardeert en over talent beschikt, kan zich deze muziek eigen maken. Flamenco gaat immers over de meest elementaire gevoelens, zoals muziek doorgaans altijd over emoties gaat. Maar hoe het ook zij, onder de meest moeilijke levensomstandigheden bereikt muziek de hoogst mogelijke graad van expressie. Dat staat ver van de Westerse samenleving af maar zeker niet te ver. De flamenco verhaalt in de meest uiteenlopende vor men van het leven en de vreugde en tragiek die elk daarin toegemeten krijgt. Flamenco is een filosofie, een manier van leven. Een oprechte uiting van de manier waarop mensen tegen hun leven aankijken. Het leven van de allerarmsten, de onderdrukte zigeuners. Een flamencozanger zingt geen liedjes of een verhaaltje. Hij zingt over zichzelf. Hij opent zijn ziel en zegt wat hem na aan het hart ligt. Of dat nou iemand of niemand hoort. Heel oprecht als iemand die in de kerk zijn te dragen kruis vertelt aan het beeld van Maria en aldus de eenzaamste vorm van religie beleeft. De flamenco is een boodschap van het leven en het gevoel. Het omvat het voor Spaanse en Latijnsameri- kaanse mensen typische en voor Noord-West- Middeneuropeanen zo moeilijk te begrijpen tegen stelling van mystiek doodsverlangen en extatische levenslust. De flamenco maakt veelal gebruik van een melancholische melodie, rapsodisch en verha lend en meestal pentatonisch, onder een begelei ding van tremolo's. Uitgeschreven passages in noten kent de flamenco niet. Er bestaat alleen een thema en daarover speelt men een vrije improvisatie. Zo en niet anders speelden de zigeuners het die rond het midden van de vorige eeuw door Andalusië trokken en daar hun traditionele muziek achterlie ten. Waar het zich vermengde met de vroege Andalusische muziek. Die op zijn beurt weer voort kwam uit de Moorse traditie. Waar het aanvankelijk oriëntaals klinkend gestalte gaf aan rijkdom en rede en in later eeuwen troost en uitweg bood aan hen die zich een bestaan trachtten op te bouwen op de karige en vijandige grond van Andalusië tot Burgos. En hoe verscheiden die muziek ook mag zijn, steeds weer klinkt er de permanente strijd om het naakte bestaan in door. Het lijkt daarom een paradox dergelijke muziek te horen in eeij concertzaal. Want, zo zegt Paco Pena zelf, 'goeie flamenco kun je het beste horen in zeer povere omstandigheden door een zeer middelmatig gitarist; hij raakt immers de essentie van de flamenco'. Middelburg Improvisatie bepaalt voor het overgrote deel het karakter van de flamenco en wellicht dat Paco Pena daarom zoveel mogelijk op een improviserende wijze zijn concertprogramma samenstelt. In Middelburg zal hij in elk geval enkele vormen van zogenaamde Toques a Compas voorstellen, flamenco's met een vaste ritmische structuur, en Toques Libres, flamen co's met een vrije ritmische structuur.Tot de Toques a Compas behoort onder meer de Alegrias, een luchtige melodische muziek uit de omgeving van Cadiz. Ook de Soleares, zij het wat pathetischer van aanpak, valt onder die stijl. Tot de Toques Libres behoort onder meer de Tarantas, een variatie op de Andalusische Fandango, eveneens een vorm van Toques Libres waaronder ook de Granadinas, Fan- dangevormen uit Granada. Verder staan op het repertoire van Paco Pena Zambra's, Moors getinte flamencovormen en vormen met een Cubaanse inslag als Guajiras als ook Sevillanas, variaties op de flamenco uit Sevilla. Alleszins een programma dat een bezoek meer dan waard maakt. Concertzaal Middelburg: PACO PENA don 9 okt. 20.00 uur oktober oktober 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 12