mm oktober 21 DE HEDENDAAGSE FLAMENCO WORTELT IN DE ANDALUSISCHE ARMOEDE 'El Paco' noemen sommigen hem en vereren, als ging het om God zelf, hem en het werk zijner handen. Geboren in 1942 in Spanje, in diens provincie Andalusië, in diens hoofdstad Cordoba, speelt Paco Pefia sinds z'n twaalfde gitaar. Om den brode sloot hij zich aan bij een flamencogroep als begeleider. Daar ontwikkelde hij zich tot een hoog begaafde gitarist, wie de liefde voor de folklore na aan het hart ligt. De kennis die hij zich in meer dan dertig jaar verwierf, brengt hij sinds september 1985 als gastdocent aan het Rotterdamse conservatorium over op een selecte groep leerlingen. Mensen die naar zijn mening nooit en te nimmer tot het wezen van de flamenco zullen doordringen omdat het een levensgevoel-met zich meedraagt, meer dan alleen een dans, meer dan alleen een ritme, maar die hij desondanks het voordeel van de twijfel gunt. Daarbij, meer dan eens stelde Paco Pefïa dat hij geen hoge pet opheeft van de gemiddelde Nederlandse klassiek gevormde gitarist. Aanzienlijk meer verwacht hij van de mensen die zijn zomercursus in het Centre Flamenco Paco Peha in Cordoba bezoeken. Een interna tionaal bekend geraakt festival sluit de tiendaagse cursus af. El Paco laat geducht van zich horen. fotografie paco pena Melis Baay Mzn. Volksverhuizing Zeeuws Kunstenaars Centrum Middelburg: FOTO'S ED REEBER- GEN 18 okt.-13 nov. Groeten uit Zeeland, foto's van Ed Reebergen, boekje in Slib-reeks. Verschijnt 18 okt. Een voorgrond van hoge beschaduwde bomen, een vervallen ruïne, een herder die z'n schapen huis waarts drijft, een rivier, die van dichtbij naar de gedetailleerd geschetste achtergrond loopt? Een veld met kromgegroeide cipressen die een sterren bezaaide hemel trachten te omhelzen? Wegebbende weilanden, onder een forse eik staat een trage stier, en zwaait met z'n staart loom naar vliegen, op een zonnige nazomermiddag? Wat landschap! Welk landschap! Ed Reebergen kiest voor vlakken, voor lijnen, voor het steeds veranderende licht, voor subtiele kleur nuances. Voor het nooit terugkerende moment, voor al datgene dat verandert en steeds weer verandert. Ed Reebergen kiest voor dualisme van donker en licht, van kleur en zwartwit. Veraf wordt dichtbij. Lucht wordt water, en water wordt land. Wat landschap! Welk landschap! Waar eindigt de aarde? Waar begint de zee? Wat is onder, wat is boven? En toch, wonderbaarlijk gevolg de kunstenaar eigen, vlakken en lijnen, in al hun soberheid, pastelgetinte nevels, de stilte van veel vogels, vormen, in een nieuwe volgorde, het aloude gevoel. Het gevoel van 'Landschap'. Dit is een landschap. Kijk maar. Het donkere onder. Het lichte daarboven. Hoe ver is het. En hoe oneindig. Maatstaven vallen weg. Hoe diep zijn de golven? Hoe blauw is de verte? Waar zingen de vogels? Er is geen landschap, en toch is er landschap. Niets is tastbaar. Alles is indruk. Alles is stemmig. Ed maakt het landschap. Zijn landschap. Met z'n camera, z'n film, en z'n gevoel. Er zijn geen trucjes, geen filters. Geen manipulatie. Ed kiest. Dit moment is zijn landschap. Wissenkerke, Holland. 6 uur 's morgens. Ed Reebergen staat op de dijk, en kijkt over 'De Roompot' naar 'Neeltje Jans'. De camera op statief. Een reiger in het landschap van de tijd. Stilte. Niets.beweegt. Niets gebeurt. De tijd is een onbelichte film in een donkere kamer. Wachten. Het gaat om het wachten. Doodstil wachten. Roerloos wachten. Wachten in de kou. Wachten in de wind. Wachten in de regen. Wachten. En ondertussen alles zien, alles horen, alles ruiken, alles proeven. Maar stil zijn. Vooral stil zijn, ademloos stil zijn. Het water beweegt. Door het gras gaat een huivering. Het licht in het Oosten vormt de eerste kleuren. Nevel hangt in ordeloze slierten. Vogels trekken lijnen naar de horizon. Het wachten wordt weten. Weten en voelen. Dit is het moment. Het moment van het landschap. Zijn landschap. Het landschap van Ed Reebergen. Wat is er simpeler dan een druk op de knop? Alleen dat wat verandert blijft. 20 mm oktober Zo'n negen jaar na zijn toetreden tot de genoemde flamencogroep toonde hij zijn kunnen in Londen waar hij zich van een naam voorzag die niemand in de tijd daarop nog vergeten zou, Paco Pena: flamencogitarist. Nu behoort de flamenco tot de populairdere muzieksoorten. In Spanje waar het vandaan komt, maar zeker ook in West-Europa. De Spanjereizen, die de noorderlingen sinds de tweede helft van de jaren zestig ondernemen, droegen daaraan bij. De volksverhuizing naar Torremolinos, de lange mars naar de Costa Brava, de uittocht naar Benidorm. Zeker in de beginjaren wilden de toeris ten Spanje beleven zoals het echt is. Spanje kwam aan die wens tegemoet en de dames en heren reisorganisatoren en hun staf voerden hun gasten met liters sangria en kilo's paella. Rijkelijk voorzien* van muziek door lokale gitaristen die hun toonkunst"- bestempelden als flamenco, maar die in de praktijk niet meer bleek te zijn dan met veel gevoel voor commercie samengestelde arrangementen over fol kloristisch getinte deunen. Muziek die z'n weerslag vond in allerlei nog commerciëler opgezette arran gementen van top-40-muziek. Maar desondanks won ook de meer authentieke flamenco aan bekend heid. En zo kwam het dat in de tweede helft van de jaren zeventig de Engelse Marty Feldman-show op de televisie verscheen, waarin zo halverwege het pro gramma een exotisch ogende man gitaar speelde. Manitas de Plata, oftewel Zilveren Handen, die in een razend tempo goed gelijkende flamencoklanken aan de snaren onttrok. In zijn spoor liepen tot dan toe minder bekende gitaarvirtuosen als Paco de Lucia op het pad naar de bekendheid. Authentiek mocht hun arbeid nauwelijks heten. Want hun versie van de flamenco ging steeds meer de richting op van eindeloos experimenteren tot de oorspronkelijke muziek niet meer bleek dan een modieuze maar kleurloze verpakking rond een virtuose leegte. Niet meer dan een handel in ongeregelde goederen als niet ter zake doend vernuft, overdreven technisch vertoon en gevoelloze acrobatiek. En verloor daar mee elke overeenkomst met de Spaanse volksmu ziek die flamenco heet. Blues Toch', zo stelde Paco Pena eens in een vraagge sprek, 'zorgde Paco de Lucia voor een revolutie in de wereld van de flamenco. Hij leeft op een moderne wijze en benadert de flamenco ook op een moderne manier. Flamenco als muziekvorm heeft een bepaal de achtergrond die niet noodzakelijk gelukkig hoeft te zijn. Wat dat betreft is er een sterke gelijkenis met de blues. De moeilijke levensomstandigheden zijn de geboortegrond van de flamenco. Elke gitarist van mijn leeftijd en die van Paco de Lucia heeft die moeilijke omstandigheden gezien en meegemaakt. Maar het leven is veranderd. Die omstandigheden 2|jn er niet meer. Daarom moet de flamenco verande ren. Het is een dynamische muziekvorm. Wat niet Verandert is de boodschap. Nemen we Paco de Lucia

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 11