de abstracte landschappen van mm oktober 19 ED REEBERGEN pijlerdam fotografie Ed Reebergen uit Wissenkerke, Noord- Beveland, is fotograaf, een fotograaf die zijn inspiratie haalt uit het landschap. Zijn landschappen zijn echter abstract: lijnen, vlakken, nauwelijks merkbare kleurverschillen. Een sfeerbeschrijving van Kees Takkenberg. Kees Takkenberg vorm, alhoewel spanningsloos, geeft natuurlijk weer dat de robuustheid noodzakelijk is om het volledig merkbare geweld van het water te doorstaan. Zeker bij de kennis die vrijwel iedereen bezit van de reusachtige 'kathedralen' die onder water staan maakt dat dit stukje dat boven water steekt een magische spanning krijgt die uitstijgt boven zijn eigenlijke vorm. Ik stel me voor dat bij het zien van ijsbergen een soortgelijke schone spanning ervaren wordt. Het zichtbare deel als fractionele represen tant van datgene wat onzichtbaar is. En dit terwijl het zichtbare reeds een grote robuustheid en schoon heid bezit. Het is bijzonder fraai dat het vaste gedeelte van de dam is uitgevoerd in beton dat stabiliteit uitstraalten het beweegbare gedeelte in staal dat flexibiliteit en beweging uitstraalt. Een logische keuze vanuit de constructie en een heldere keuze vanuit de vorm waardoor de verschillende functies van de dam duidelijk zichtbaar worden. Bij de afsluitbare Oosterscheldedam komt er nog een onverwacht ervaringselement bij voor wie de moeite neemt om gedurende de duur van een tij de dam te ontmoeten. Bij laag water manifesteert hij zich meer als een brug doordat de dorpels dan boven water uitsteken, zodat je er onderdoor kunt kijken. Bij hoog water staan de dorpels onder water en ervaar je alleen door de geweldige stroming dat de dam meer brug dan dijk is. Tot zover niets dan pure vanzelfsprekendheid en daarmee verbonden schoonheid. De voorgaande constructie-elementen geven de dam een sterke horizontale beweging die prachtig wordt geritmeerd door de pijlers en bij de schuiven door de heldere constructie van vakwerk-liggers. Het geeft de massieve dam een sterk en op beweging geïnspireerd karakter. De hydraulische hijs-inrichting van de schuiven zijn de enige vertikale elementen op de dam die als het ware hun eigen ruimtelijk en ritmisch spel spelen. Ze staan als min of meer losse elementen op de pijlers en hebben hun volstrekt eigen vorm zonder zich iets aan te trekken van de stoere eerlijke constructie eronder. Wellicht zonder dat hier bewust, vanuit de vorm, bij is stilgestaan geeft deze constructie door de hoogte van de zuigers tevens het profiel van de zeebodem aan, als spiegelbeeld wel te verstaan. Alleen al dit gegeven maakt dat er een prachtig telbaar ritme op de dam had kunnen ontstaan. Een soort dans van fragile vertikale elementen op een dijk. Een schoonheid die bijvoorbeeld het windorgel in Vlissingen uitstraalt. Vertikale elementen hebben aan het water altijd iets magisch gehad. Een herkenningspunt voor schepen, een tegengesteld ritme in een horizontale beweging. Het is bijzonder jammer dat de vormgeving van dit prachtige gegeven zo geheel is verwaarloosd. Het had de dam een extra dimensie kunnen geven. Het is nu niet meer dan een onduidelijk samenstel van rechthoekige volumes, stalen trapconstructies en pijpen. Daar waar de vraagstelling minder eenduidig en genuanceerder wordt en daarmee de vormgeving minder vanz'elfsprekend, wordt duidelijk dat ook bij dit soort gigantische bouwwerken de hand van de vormgever onmogelijk gemist kan worden. Het had ongetwijfeld technisch even goed en in zijn vormge ving veel beter gekund. Het doet me denken aan het verschil in vormgeving tussen de oude veerboten en de nieuwe aanwinst. Zijn de oude nog ontworpen met gevoel voor sfeer en detail, de nieuwe is niet meer dan een verzameling techniek zonder echte samenhang. Daaraan gaan de hijsconstructies op de dam ook volledig mank. Het zijn niet meer dan verzamelingen techniek die nadrukkelijk op ordening wachten en daardoor een zekere meerwaarde kunnen krijgen. Geen ordening voor een mooi plaatje, maar ordening die het beeld en de sfeer van deze constructie ook naar de beschouwer duidelijk maken, zoals dat het geval is met de onderliggende constructie en bij de Zeeland- brug. Is het dit element dat maakt dat de totaliteit als van een mindere schoonheid wordt ervaren dan bijvoor beeld de Zeelandbrug? De dammen zijn nu lijnen in het water die wachten op voltooiing zonder dat hier ooit sprake van zal zijn. Wellicht dat met kleur nog iets valt te bereiken. 18 mm oktober Alleen dat wat verandert blijft Tokio, 4 uur 's middags. Akio Suzuki komt thuis van de Waseda-universiteit en eet in z'n kale huurkamer van 2,7 bij 3,6 meter nog wat koude misosoep van de vorige dag. Duncan, Oklahoma. 5 voor twaalf 's nachts. Alice Stevenson loopt, met haar man en de hond, voor het slapengaan, nog een blokje om. Op de kruising Parkstreet/Albylane, worden beiden aangereden door een dronken jongeman zonder rijbewijs. Haar man Dave mist een been. Alice overlijdt twee uur later in het Duncan Memorial Hospital. Manaus, Brazilië. 10 uur 's avonds. Van een boom in het stadspark valt een blad op het glanzend oppervlak van de Amazone. Swellendam, Zuid-Afrika, 8 uur 's morgens. James Manebo ziet voor het eerst zijn pasgeboren dochter, en denkt aan z'n ontslag, en hoe er geld moet komen om ook dit kind weer te voeden. Wissenkerke, Holland. 6 uur 's morgens. Ed Reebergen staat op de dijk, en kijkt over 'De Roompot' naar 'Neeltje Jans'. Het zal niet lang meer duren voor de zon opkomt en de lucht gaat breken. Dat alles gebeurt. Overal en altijd en steeds weer opnieuw. Met andere namen, op andere tijden, en op andere Plaatsen. De kunstenaar kiest. Kiest, uit wat hem bezighoudt, intrigeert, ®motioneert. De keuze is het die het onderwerp belangrijk maakt. De keuze is niet het onderwerp, [?aar de kunstenaar zelf. De keuze is, daar waar onderwerp en kunstenaar samengaan. Ed Reebergen kiest voor het landschap. Wat landschap! Welk landschap! J;

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 10