beeldende kunst
.Grafiek Gala 86
Centrum Nieuwe Muziek:
Jaques Charlier
Zeeuws Museum: Bob Pingen
Zeeuws Kunstenaarscentrum:
Marga Knavenen Marjolein Varenkamp
Emile Puettmann
De Stenge:
Margrieth Zijlstra en Maarten Mourik
Streekmuseum Axel:
Tom van de Boomen
Galerie Esprit:
Piet Vloemans
Galerie 66:
A.U. Art-Unidentified
Meeting
Voormalig gemeentehuis St. Anna ter
Muiden:
Zomertentoonstelling
Rick Koren (ZKC)
Zie agenda
Op vijf plaatsen tegelijk is vanaf begin juni in Vlissin-
gen werk te zien onder de noemer Grafiek Gala 86.
galerie Marquis heeft deze tentoonstellingenreeks
samen met de grafiekspecialisten galerie Petit en de
Printshop in Amsterdam georganiseerd. Piet Cle
ment van de Printshop geldt voor vele grafische
kunstenaars als de 'meesterdrukker'.
In wisselende tentoonstellingen zullen totaal 300
werken te zien zijn van bekende en onbekende
kunstenaars. Bij de NMB-bank, Ahrend, de Gevan
gentoren, Hotel Britannia en Galerie Marquis is
globaal elke maand een nieuwe tentoonstelling te
zien gedurende de zomermaanden. In feite zijn er
dus vijftien tentoonstelllingen te zien. De namen
vindt u in de agenda. Er doet dit jaar een Vlissinger
mee: Guido Eckhardt. Hij maakte een serie kleuret
sen die in een heel kleine oplaag werden gedrukt (vijf
stuks). Het onderwerp van de serie is allerlei vormen
van drukwerk. Een toegangskaartje, aanslagbiljet,
huisvestigsformulier, gemaakt om in duizenden of
miljoenen stuks naar de mensen te gaan verandert in
iets unieks dat ploseling aandacht vraagt door zijn
vorm, kleur en grootte. Het massale alledaagse in
een oplage van vijf stuks. Eckhardts kleuretsen
doorlopen gedurende de zomer vier van de vijf
expositieruimten. Ook op de kunstbeurs is werk van
hem te zien.
Charlier, geboren in Luik in 1939, laat nauwelijks
middelen ongebruikt om zijn ideeën aan de mensen
te tonen: schilderkunst, beeldhouwkunst, foto, film,
video, teksten, humoristische tekeningen, karikatu
ren, stripverhalen, fotoromans, grappen, liederen,
reportages. Geliefkoosde thema's zijn: de kunst ten
opzichte van de kunst, de wereld van de kunst, de
gitaar.
Bob Pingen, een Limburger die inmiddels vijftien
jaar in Vlissingen woont, maakt schilderijen van
groot formaat, die soms bijna decor-achtig aandoen
door de herhalingen van dezelfde kleuren over het
hele schilderij. Er gaat een zekere warmte van uit.
Aan het resultaat blijken soms dertig lagen acrylverf
een bijdrage te hebben geleverd. Zoals dat met
mensen die niet in de nabijheid van de zee zijn
opgegroeid vaak het geval is, speelt de zee een
belangrijke rol bij Bob Pingen. De continue verande
ringen in licht en kleur van zee, lucht en land kan hij
in Vlissingen dagelijks meemaken. Hij komt er niet
eens onder uit; het dringt zich op bij ieder die zijn
ogen niet dicht houdt.
Pingen deed de Vrije Academie in Den Haag en
vervolgens de Koninklijke in Antwerpen en Gent. Hij
exposeerde onder meer in Leiden, Haarlem, Utrecht
en Middelburg en deed mee aan groepstentoonstel
lingen in Gent en Middelburg, waaronder de reizen
de tentoonstelling 3x schilderen.
Marga Knaven uit Nijmegen toont een selectie uit
haar keramische werk: porselein in vormen van
schalen, zuilen, obelisken, met tere kleuren bedekt.
De Groningse Marjolein Varenkamp richt zich op het
grafische werk. Ze heeft een voorliefde voor het
maken van boeken, waarbij tekst en illustratie een
hechte eenheid moeten vormen. Behalve haar boek
uitgaven zijn ook etsen en pentekeningen van haarte
zien.
Ongeverfde houten zuilen ondersteunen het plafond.
Elsa Westland in Balans 17. Foto Elsa Westland
Puettmann, een Rotterdamse drukker, gaf zijn ten
toonstelling de titel mee: Schoon en weer druk. Hij
80
zomer
Typo-grafiek, Emile Puettmann (ZKC)
noemt ^ijn druksels typo grafiek, waarmee hij aan
geeft twee kunstvormen te willen combineren, de
typografie, de boekdrukkunst, en de grafiek in de
vorm van etsen, lino's, gravures enzovoorts. Nu
werden eeuwen geleden boeken al met grafiek
verfraaid, maar tekst en grafisch werk bleven aparte
zaken. Begin deze eeuw verandert dat, met de komst
van het Dadaïsme. De saaie typografie verandert in
'visuele poëzie': vorm, kleur en grootte van de letters
moeten de betekenis van een gedicht, tekst verhevi
gen. De in 1921 geboren Puettmann past in deze
traditie. De laatste jaren legt hij zich toe op grafiek
van groot formaat. Hij is voorzitter van Drukwerk in
de Marge, een groep van privédrukkers van bibliofie
le uitgaven. Hij bevorderde de grafische kunst sterk.
Onder meer door de oprichting van het eerste
Nederlandse Grafische atelier in Amsterdam. Hij
opent zaterdag 26 juli zijn expositie en presenteert
tegelijkertijd een nieuw Slib-boekje dat grafiek van
zijn hand bevat.
Een kunstzinnig echtpaar: Margrieth schildert en
Maarten maakt visuele poëzie. Margrieth, Harlingen
1947, had haar eerste expositie in een gebouw van
Unesco in Parijs. Ze is autodidact, woont en werkt in
Callantsoog. Echtgenoot Maarten, Streefkerk 1923,
is sedert 1946 in diplomatieke dienst, tot voor kort bij
de Unesco en nu als ambassadeur voor internationale
culturele samenwerking in Den Haag. Sinds 1955
komt hij elke vijf jaar met een poëziebundel. Met
Marnix Gijsen en Albert Helman stelde hij ooit de
verzamelbundel Per diplomatieke koerier samen,
een bundel met literaire bijdragen van Nederlandse
en Belgische diplomaten. In het vorig decennium
was hij actief bezig met 'visuele poëzie', een meng
vorm van grafische kunst en dichtwerk. Het kijkaan-
deel overheerst. Dit type werk is in De Stenge te zien.
De in Eindhoven geboren (1959) en getogen Van de
Boomen hoopt volgend jaar gereed te zijn met de
opleiding Vrije Beeldende Vormgeving. Er is figura
tief werk te zien. Favoriet onderwerp is mens en
Paard, vanwege het spanningsveld tussen die twee.
'Met name tijdens spannende momenten in de ruiter
sport gaan zaken als autoriteit en overwicht, onder
danigheid en overgave, zowel bij de ruiter als het
paard, een rol spelen', aldus Tom van de Boomen.
Na de kunstacademie in Breda begon Vloemans als
vormgever. Al snel echter werd hij schilder. Hij
maakte zich stap voor stap los van de realiteit en wat
blijft is een dynamisch en kleurig verflijnenspel.
De A.U.-groep is een Japanse groep kunstenaars,
die zich heeft verzameld rond twee samenwerkende
galerieën, namelijk Art Space en Networking Space,
beide in Hyogo. In deze galerieën wordt een zeer
internationale politiek gevoerd, wat ook tot uiting
komt in de geëxposeerde werken die een mengeling
vormen van Oosterse en Westerse moderne kunst.
De tentoonstelling is georganiseerd in samenwer
king met De Media in Eeclo, waar deze tentoonstel
ling als eerste te zien is geweest.
Galerie 66 sluit haar jaarprogramma af meteen mail-
art project onder het thema: 'Meeting' op 30 juni. Dit
project is in samenwerking met de mail-art kunste
naar Ko de Jonge gerealiseerd.
Aan de zomertentoonstelling in het voormalig ge
meentehuis in Sint Anna ter Muiden doen zeven
beeldende kunstenaars mee. Van Liesbeth Huser uit
IJzendijke zijn lino's te zien. Liesbeth Huser (Middel
burg, 1943) volgde drie jaar de Rotterdamse acade
mie en een jaar die in Groningen. Ze had onder meer
solotentoonstellingen in Galerie Ramada Hotel, Le-
verkusen en Galerie Heinz Webeler, Birkenfeld, bei
de in West-Duitsland.
De in Sachsenhausen geboren (1947) Bruggenaar
Horst de Blaere deed achtereenvolgens het Hoger
Schilders Instituut R. Lierman (Brugge), Koninklijke
Academie voor Schone Kunsten (Gent), Hoge
School voor Beeldende Kunsten (Bratislava, Tsje-
cho-Slowakije). Hij illustreerde veel boeken, onder
meer van Herman Leys, Kurt Tucholsky, Marcus
Cumberlege. Als etser werd hij in Gent in 1971
bekroond en hetzelfde jaar bracht hem een aanmoe
digingspremie voor zijn wandtapijten 'vanwege het
Ministerie van Middenstand'.
Ernest Joachim uit Biervliet beheerst het tekenen,
schilderen, beeldhouwen en keramische vorming,
maar lijkt het meest plezier te hebben in het maken
van beelden. Joachim exposeerde in Sion en Mon-
treux in Zwitserland, Venray en Surhuisterveen,
Weilburg en Regensburg in Duitsland.
Wim Kruil (Rotterdam, 1930) leerde de fotografie
spelenderwijs kennen van zijn vader die persfoto
graaf was. Hij verbond zijn kennis van het grafische
vak met zijn liefde voor de fotografie en dat mondt
doorgaans uit in zwart-wit foto's, meestal van onder
werpen uit de natuur. Kruil is autodidact.
Theo Jordans (1956) deed de academie in Gronin
gen en exposeerde vooral de laatste jaren driftig:
sinds 1982 Groningen, Hoevelaken, Hilversum,
Eindhoven, Valkenburg, Amsterdam, Groningen,
Assen nog twee plaatsen. In Sint Anna ter Muiden
zijn van hem litho's te zien.
I zomer 81