OULEVRRD
t*
Bram Vermeulen en Yoka Beretti
Medio mei
Nacht van de Nocturne
Dog Troep
The Gangbusters
Rock 'n Roll Marathon
visuele vorm van humor.' Dat maakt de groep zeer
geschikt, en gewild, op internationaal georiënteerde
festivals. Bovendien is de muziek veelzijdig. Er zijn
invloeden te onderkennen van folk tot soul en van
klassiek tot pop. De Smet: 'We maken eigenlijk van
de meest diverse genres muziek een balans op en we
kijken wat we ermee kunnen doen. De ware uitda
ging is dat we met de combinatie viool, accordeon en
hobo, wat in de volksmuziek niet zo bizar is maar
voor andere muziekgenres wel, toch het allerbeste
uit die verschillende soorten muziek proberen te
halen.'
In steeds meer landen, in Europa en Amerika, komt
het publiek in steeds grotere aantallen. Mede dankzij
de prijzen: de Tasse d'or op het theaterfestival in
Cannes (vóór Mini Maxi), de Bronzen Roos en de
persprijs van het t.v.-festival van Montreux, de Prix
du Off in Avignon.
Opnieuw gaat Bram op het muziektheaterpad. Het
afgelopen seizoen was hij in de theaters met popmu
zikant Frank Ketelaar. Grond was de titel. Met Yoka
Beretti, toneelspeelster, maakte hij een nieuw pro
gramma waarmee ze samen de tenten ingaan. Nade
re gegevens zijn nog niet bekend, maar vast staat
natuurlijk dat er weer veel hartverscheurende Neder
landse blues te horen zal zijn.
muziektheaterproductie met spelers van Werkteater,
Orkater en Boulevard.
Figuranten welkom.
In Vlissingen zullen drie voorstellingen te zien zijn
van deze liefdes-tragedie/komedie. Medio mei speelt
in de tweede kamer en gaat over de onmogelijke
liefde tussen twee mensen van verschillende politie
ke partijen. Hoewel het speelt in Haagse kringen, een
politieke strekking heeft de productie niet. Als er
debatteerd wordt, is het niet duidelijk waarover en
politieke partijen worden niet bij naam genoemd., ze
blijven vaag. De kamerdebatten worden gedeeltelijk
gezongen en, hoewel de liefde een tragisch einde
vindt draagt het stuk een vrolijk karakter.
Deze productie werd geschreven en geregisseerd
door Arjan Ederveen, Pieter Kramer en Kees Prins.
Zij spelen mee, evenals Loes Luca, Leny Breedeveld,
René Groothof, Paar Mascini en Mariëlle Tromp. De
muziek is van Frank Ketelaar, tevens verantwoorde
lijk voor de levende muziek (gitaar) met Christan
Muiser (drums) en Bert Croon (toetsen).
De figuranten zijn nodig om de kamer wat gevulder
te krijgen voor de bedrijven die zich tijdens een
kamerzitting afspelen. Taak van de figuranten (15
20) is als kamerlid in de bank te zitten en daar de
krant te lezen, wat te noteren of te luisteren. Tijdens
een receptie gedragen de figuranten zich als recep
tiebezoekers. De leeftijd bij voorkeur tussen 40 en 60
jaar en de kleding, zoals in de tweede kamer. Voorde
receptie is een jas en cocktailkleding nodig. Figuran
ten zal worden gevraagd de hele toernee van de
Boulevard mee te maken. Belangstelling? Even bel
len met Klaas Overdam, 01184-16672 of Pieter Kra
mer, 030-716672.
piano's, veel piano's, op straat, in de tenten. Wie
brengt zijn piano mee?
De Boulevard of Broken Dreams wordt niet abrupt
afgebroken met een stoot op een hoorn. Zoete
klanken wijzen het langs de tenten flanerende pu
bliek er voorzichtig op dat de laatste droom is
begonnen. Uit de tenten klinken vanaf half twee, als
het gemeentebestuur het althans goed vindt, zachte
pianoklanken. Zelfs op straat spelen pianisten. Aller
lei in de loop van de geschiedenis gecomponeerde
noctures zijn te herkennen. Een ingetogen slot van
het festival. Wie een piano voor dit romantische feest
wil afstaan, of zelf op de Boulevard wil spelen, hij zal
de feestvreugde verhogen. Eigenaars en pianospe
lers kunnen dat laten weten bij de Vlissingse Culture
le Raad, Klaas Overdam, 01184-16672.
Mensen van het
werkteater, Orkater
en Boulevard repete
ren Medio mei,
muziektheater over
liefde en politiek
bedrijven.
Foto Johan Vigeveno
26 zomer
Willie Wiebel. Cees Brandt speelt voor kleuters.
Foto Kees de Graaft
De naam ontstond door een foute aankondiging bij
het eerste optreden van de initiatiefnemers en die
hebben 't zo gelaten. Dat was 1985. Na optredens op
onder meer het Festival of Fools in Amsterdam
waren de reacties een mengeling van geamuseerd
heid en wrevel. 'Een spectaculair soort rotzooi',
meldt een criticus, 'Fantasievol, maar nog weinig
weloverwogen', zegt een ander. De rotzooimakers
zijn inmiddels een erkend gezelschap, want WVC
heeft vanaf augustus vorig jaar voor een periode van
drie jaar een zogenaamde structurele subsidie gege
ven. De voorstellingen worden professioneler, maar
wie Dog Troep vorig jaar in Vlissingen bezig zag, zou
licht kunnen denken dat het een rommeltje was.
Tegelijkertijd laten ze fantastische figuren zien: dra
ken, bouwsels die in de avond spookachtig worden
verlicht, grote poppen en alles beweegt op merk
waardige muziek die het idee versterkt dat hier zich
oude rituelen afspelen. In Vlissingen werkt Dog
Troep samen met Smerige Vissen als Ontwerpers
van Fantastische Dingen verwant met Dog Troep uit
Amsterdam.
De oprichters van het Boulevard of Broken Dreams
Orkest maakten een nieuw kindje: The Gangbusters.
het kindje van het duo Blom/Van Bergeyk is kleiner
en bepaald niet droevig van karakter. De vijf leden
zijn, behalve bassist Blom en Van Bergeyk, zanger
Frank van Meeteren, tap-danser Peter Kuit jr. en
saxofonist Roland Brunt. Muziek van The Gangbus
ters werd uitgebracht op de elpee Nuts to you.
Dit is sinds 1984 een vast onderdeel van de Boule
vard of Broken Dreams. De traditie startte in Paradi-
so in 1980, werd voortgezet op het oude Waterloo-
plein en daarna in de Spiegeltent op het Museum
plein. Met de komst van het Danspaleis ging de Ulf Ellrld)
marathon op toernee. Op het podium Ko TheI
Cattle Show, Honeybop, Red Hot Peppers. Rond de
tent old-timers van Rockin Doc, Bobber, Jur, Loes en
binnen de dansers, in de strijd om de Grote Prijs van
het Danspaieis.
Schets var
Dogtroef.
The Gangbusters
Foto P.H. de Bruin
zomer 27