I tentoonstellingen galerie 66 Ko de Jonge 17 kunstenaars 46 Peter Koole Riet Danz jp tentoonstellingen Geert Baas Kho Liang Ie Dom Hans van der Laan BALANS 17 EXPOSITIE ZEEUWS MUSEUM rnHfffebruari 47 Ko de Jonge maakt in een half jaar een hunebed (Galerie 66) Bevelandere Galerie Nona Schmit Dorpsstraat 23-25 Kattend ij ke NAÏEVE KUNST februari Zeeuws-Vlaanderen: Gallerij Bellemans Oosterstraat 11 Axel RAMON DE NENNIE illustraties, tekenin gen, schilderijen voor kinderen t/m 10 februari Oude Stad 66 Oostburg KO DE JONGE installatie HUNEBED PROJECT t/m 23 februari De enorme stenen die voor hunebedden werden gebruikt, zijn in de ijstijd van ver naar ons land geduwd. De mensen, die na het ijs kwamen, haalden de zware stenen bij elkaar voor hun grafmonumen ten. Ko de Jonge uit Middelburg wilde dit hele proces nog eens herhalen, maar natuurlijk in beheerste vorm en in veel korter tijdsbestek. Ko de Jonge, de jongen van de postkode, vroeg een aantal Europese kunstenaars een steen te zoeken en die via de post bij hem te laten bezorgen, (hoe accuraat de post soms werkt, blijkt uit de steen die gewoon -postzegel erop en adres- door de postbode bij Ko de Jonge werd afgeleverd). Hij vroeg ook iets met de steen te doen. Elke kunstenaar verzamelde informatie over de steen, zodat Ko de Jonge een hunebad kon bouwen, waarvan de oorsprong van elke steen bekend was. Het hele hunebed is in een flinke kistte vervoeren. De Jonge maakte het hunebed-project voor het Drents Museum. Het monument staat nu in Galerie 66, compleet met de door de 50 deelnemende kunste naars verzamelde documentatie. Een grote verscheidenheid aan ideeën, technieken, vormen en kleuren in de Balans 17, het Middelburgse BKR-centrum. Zeventien Zeeuwse kunstenaars laten er recent werk zien. De aanleiding tot deze ëbruari tentoonstelling is de pas geleden door WVC ingestelde spaarregeling voor jongeren (met inleg- premie). Daarover leest u op de nieuwspagina's meer. De kunstenaars van wie werkstukken te zien zijn: Kees de Valk, Richard Beek, Ben Sleeuwen- hoek, Kees van Gilst, Elsa Westland, Teja van Hoften, Marinus van Dijke, Eric Roest, Jeltje Ratsma, Peer van Meer, Leendert van der Pool, Joop Dam, William Verstraeten, Andries Minderhout, Frits van Til, Kedi van der Willigen, Inge van der Kooij. Peter Koole geeft zijn schilderijen geen titel. In een persbericht over de tentoonstelling schrijft het Zeeuws Kunstenaarscentrum: 'Zoveel mogelijk wor den de woorden verbannen, stamelen en maken plaats voor het kijken, denkend kijken, dromend kijken, zien. Er zijn herkenbare vormen zichtbaar, niet eenduidig, vol van heldere, helle kleuren. De doeken hebben veelal een groot formaat.' De in Groningen wonende Riet Danz toont in het Zeeuws Kunstenaarscentrum kreukels en foto's, veelal enigszins bewerkt. Het zijn foto's van 'stille dingen', zoals ze ze zelf noemt. 'M'n peren: ieder jaar weer een grote mand peren in de schuur, en maar kijken, de vormde kleurhoe ze rimpelig wordenhoe ze zijn als ik ze laat indrogen tot kleine bruine objecten, allemaal prachtig. En dan wordt het tijd om m'n fototoestel te pakken en alles wat die peren voor mij hebben in beelden te vangen. Ik heb dan echt het gevoel, dat ik alleen nog maar peren kan fotograferen of schilderen. Ik ga ordenen, componeren, leg die verschrompelde peren opeen stuk leisteen, meteen horen ze bij elkaar. Als de afdruk voor me ligt, ben ik soms toch nog niet helemaal tevreden. Dan wil ik er nog iets aan toevoegen. Met penseel of potlood voeg ik heel voorzichtig wat kleur toe.' Daarnaast zijn er collages te zien, kreuksels in haar eigen woorden. Ze krijgen iets fotografisch mee, terwijl ze de kleuren van een aquarel hebben. 'Die Hendrik van Veenendaal, schilderij Typerend voor de schilderijen van Geert Baas is de grote variatie in materiaalkeus. Olieverf, pigment, pastel en kleurpotlood behoren tot zijn middelen. Kenmerkend voor zijn abstracte werk zijn de kieur- en vormtegenstellingen. Behalve schilderijen zijn er collages van Baas te zien. In 1978 riep het Amsterdams Fonds voorde Kunst de Kho Liang Ie prijs in het leven. Het is de enige onderscheiding die industriële vormgevers in Neder land kunnen krijgen. Op de tentoonstelling in het Zeeuws Museum zijn zes prijswinnende ontwerpen te zien, ontwerpen die jaarlijks van 1979 tot en met 1984 werden bekroond. De ontwerpers zijn respec tievelijk Bruno Ninaber van Eyben, José de Pauw, Bas Pruyser, het ontwerpteam van Océ van der Grinten, Oris Hiemstra/Harry Swaak en tenslotte Gerard van den Berg. Er komen zeer uiteenlopende producten om zeer uiteenlopende redenen op de markt. De tentoonstel ling met bijbehorende catalogus geeft een beeld van het brede vakgebied van industrieel ontwerpen. De tentoonstelling is samengesteld door de Stichting Industrieel Ontwerpen Nederland en is al te zien geweest in het Bouwcentrum, Rotterdam en in Enschede. Het ministerie van WVC stelde geld beschikbaar en de Rijksdienst Beeldende Kunst heeft de tentoonstelling in roulatie gebracht. Nog even iets over de naamgever van de prijs. Kho Liang Ie was in de periode 1955-1975 een belangrijk binnenhuisarchitect en industrieel ont werper. Op de tentoonstelling iseen overzicht te zien van zijn ontwerpen op de video. Kho ontwierp ook het interieur van het Zeeuws Museum. Snel even kijken, want in verband met de integratie van het Zeeuwse Museumwezen zal het interieur worden gewijzigd. Van deze pater-architect zijn in het Zeeuws Museum 50 foto's van zijn werk en drie maquettes van uitgevoerde bouwwerken te zien. Eerder was de tentoonstelling gehuisvest in de Building Centre Gallery in Londen en na het Zeeuws Museum komen andere Nederlandse steden aan bod. De filosofie van Dom Hans van der Laan (1904, Leiden) over architectuur is de leidraad geweest voor de tentoonstelling. Van der laan gaf de aanzet tot de Bossche School, die zich onderscheidde van de Delftse School en de Nieuwe Zakelijkheid. Van der Laan meent dat kerkgebouwen en burgerlijke gebouwen vanuit dezelfde basisfilosofie ontstaan. De burgerlijke architectuur wordt echter meer bepaald door omstandigheden op economisch, technisch en menselijk gebied. Bij de Delftse Schooi en de Nieuwe Zakelijkheid zijn deze omstandighe den juist de fundamentele motieven tot bouwen. Van der Laan: 'Ik heb maar één verlangen en dat is dat we dus verder van iedere economische, ethische en sociale motivering voor de architectuur afzien en enkel zoeken naar de eigen grondslagen van de architectuur.' Die grondslagen zijn simpelweg jde lengte- en breedtematen en afstandsbepaling en die zijn afhankelijk van de eisen van de natuurlijke omgeving. In Van der Laans ogen is de kerkarchitec tuur van groot belang voor welke architectuur dan ook. De kerk moet je dan niet zien als een ritueel gebouw, maar als een bouwwerk, dat aan de meest elementaire eisen van het begrip huis gestalte geeft: het biedt bescherming, beschutting en ruimte. Van der Laan heeft zijn ideeën ontvouwd in drie boeken, Het plastisch getal (1967), De architectonische ruimte (1977) en Het vormenspel der liturgie (1985). Een peertje van Riet Danz Galeri^^_ Galerie Esprit Gravenstraat 99, Clinge HENK VAN VEENEN DAAL schilderijen, tekeningen t/m 26 februari Middelburg: Balans 17 BKR-Centrum op Balans 17 17 KUNSTENAARS t/m 8 maart Kloveniersdoe len, Achter de Houttuinen PETER KOOLE schilderijen t/m 13 februari RIET DANZ foto's en kreuksels 15febrt/m6mrt Kuiperspoort 22 GEERT BAAS schilderijen, gemengde techniek t/m 22 februari Zeeuwse Bibliotheek Kousteensedijk FOTOTENTOON STELLING OVER VOEDSELVOORZIE NING in Afrika van Jos Lam- mers, fotograaf week blad De Tijd februari Abdijplein KHO LIANG IE (zes bekroonde ontwerpers) tot 14 februari Peter Koole, schilderij link tussen aquarel, foto en collage leg ik nogal eens> Ik vind de toevoeging van een spaarzaam aange brachte kleur aan een zwart-wit foto erg mooi. Ze worden er 'echter' maar ook onwezelijker vanOm 't even welk medium ik gebruik, als het handschrift maar herkenbaar is. En als ik alles naar mijn gevoel tot de essentie, dat stille, heb teruggebracht, ben ik tevreden.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 26