film verwachte films in februari tentoonstellingen In de schaduw van de overwinning Koyaanisqatsi Plenty The kiss of a spider woman Ran jon Marten Jan Martens BELLAMY19 MARQUIS In Meccano draaien dagelijks films en in Electro, op de zondag na, eveneens. Slechts een deel van de films wordt ver vooruit ge programmeerd: zij staan met data in mooie moeite. Voor nadere informatie over de draaidata van de op deze pagina genoem de films even bellen met de filmlijn: 01180 33414. Regie: Ate de Jong Jan Vrijman en Ate de Jong zijn in september 1983 met het Weinreb-project gestart. Friedrich Weinreb, een in 1916 uit Lemberg naar Nederland geëmigreer de Jood, heeft tijdens de tweede wereldoorlog een omstreden eenmansstrijd gevoerd tegen de bezetter met als doel zoveel mogelijk Joden yoor deportatie te behoeden. Centraal stond de zogenaamde Weinreb- lijst, die degenen die zich daarop konden beroepen tijdelijk voor deportatie behoedde. In een interview van Tineke Luijendijk met Jan Vrijman en Ate de Jong (nr. 248 Film en tv maker 1985) zegt Ate de Jong: 'Wat belangrijk is en wat met research te maken heeft, is dat het niet meer om Weinreb alleen gaat, het zijn Weinreb en Gerrit Jan van der Veen geworden. Die Gerrit van der Veen-lijn is er eigenlijk door Mathijs van Heijningen bij gekomen. Het idee om Mathijs erbij te halen is van Jan afkomstig, omdat de film ging groeien. Mathijs zei toen: 'Het blijft te onduidelijk wat er nou precies bedoeld wordt, je hebt een tegenstelling nodig. Toen is die Van der Veen-lijn als een soort evenwaardige lijn ontwikkeld. Dat betekent dat de lijn van Weinreb ontzettend teruggenomen werd. Er is nu een script dat om twee hoofdpersonen draait, die ook met elkaar te maken krijgen in het verhaal, wat historisch gezien zonder meer niet waar is. Ik laat ze elkaar ontmoeten, samen dingen doen en in conflict raken, waardoor de bedoelingen van beiden en hun andere manier van omgaan met mensen in de oorlog duidelijker worden, waarbij het één aangemerkt wordt als collaboratie en het andere als verzet.' Regie: Godfrey Reggio, USA 1983. Deze boeiende film beroert alle zintuigen zonder overigens een verhaal te bevatten. De camera zweeft boven het Amerikaanse landschap en vertoont adembenemende beelden van de natuur en van door de mens aangelegde monumenten. Opnamen met vertraagde beelden en met schoksgewijs versprin gen van de tijd worden begeleid doorde welluidende muziek van Philip Glass, de man die de zogenaamde minimal misic bedacht. De film is rijk aan zoveel details en schoonheid, dat je hem regelmatig opnieuw kunt gaan zien, waarbij je dan telkens weer nieuwe aspecten ontdekt; daardoor lijkt het steeds een andere film. De tital Koyaanisqatsi betekent in het Hopi-lndiaans 'Het leven uit balans' Regie: Fred Schepisi Met Meryl Streep (in de hoofdrol), Sting en Tracy Ullman. Plenty is oorspronkelijk een toneelstuk van David Hare. Een van de thema's van dit stuk -en eveneens van de film- is de Engelse klassenmaatschappij, uitgewerkt in de geschiedenis van een Engelse vrouw die tijdens de tweede wereldoorlog als agente in Frankrijk werkt, na de oorlog trouwt met een diplomaat en uiteindelijk gek wordt, omdat zij haar plaats niet kan vinden in het leven en vooral in de Engelse maatschappij. De structuur van het scenario vertoont enige overeenkomst met 'De Aanslag' van Harry Mulisch. Tegen de achtergrond van beslissen de momenten in de naoorlogse politieke geschiede nis wordt de ontwikkeling van de hoofdpersoon geschetst, die de oorlog en haar liefde tijdens die oorlog maar niet vergeten kan. Het enthousiasme van vlak na de bevrijding, dat alles anders en beter zou worden, verbrokkelt langzaam in de confrontatie met de veerkrachtige restauratie van de machtheb bers. Regie: Hector Babenco (Brazilië) met William Hurt, Sonia Braga, e.a. Een Braziliaanse film met een aardig gegeven. Twee gevangenen delen een cel, de een is politiek activist met duidelijke sporen van marteling, de ander is homosexueel en veroordeeld wegens een zeden delict. In een spannend proces van aantrekken en afstoten, ontstaat er op den duur zelfs warme vriend schap. De gevangenisdirecteur probeert intussen via de homosexueel gegevens over de medestanders van de activist te krijgen. De twee proberen zich met fantasieën, het navertellen van oude filmfragmenten -regisseur Babenco monteerde ze in zwart-wit door de film heen- op de been te houden. Regie: Akira Kurosawa Ran, wat zoveel betekent als 'chaos' (zowel in iemands hoofd als in de maatschappij) is Kurosawa's zeer vrije interpretatie van een bekend Japans samurai-verhaal, vermengd met elementen uit MacBeth. De film schildert de ondergang van een ooit machtige familie, die door interne twisten geheel wordt uitgemoord. Menselijkerwijs gespro ken het laatste grote meesterwerk van deze belangrijke cineast. Een Frans-Japanse co-produc tie ter waarde van 25 miljoen, waarin Kurosawa nog een keer alle registers opentrekt om een waar filmspectakel op het doek te brengen. Na de wereldpremière op het eerste internationale film festival van Tokio was Ran één van de grote successen op festivals in Londen en New York. Ran wordt ook gedraaid op het Filmfestival in Rotterdam. (24 januari tot en met 2 februari). Meryl Streep in Plenty 44 HHfflfebruari Vlissingen: jon Marten woont en werkt in de haven van Umuiden, de laatste twee jaar. Met enkele andere schilders die de hardheid van dit bestaan verkozen boven de stad, vormde hij de IJmuiderkring. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zegt: 'Kunst is alleen in de strijd te vinden; een werk zonder agressief karakter kan geen kunstwerk zijn. Kunst is een heftige aanval op onbekende krachten, je moet proberen het onmogelijke open te breken.' Een schilderij hoeft ook niets te verklaren, vindt Jon Marten, hoe minder verklarende teksten hoe beter. 'De beeldende middelen geven alleen maar de mededeling over de betekenis; datje de mededeling niet in woorden kunt overbrengen is het bewijs van de kwaliteit van het schilderij. Het enige hygiënische in de wereld is kunst en dit maak ik onder de rook van Umuiden.' Marten (1934, Ginniken-Bavel) exposeerde onder meer in galeries in Barcelona, Valencia en Ibiza,' Museum Fodor, Galerie Paladijn, Galerie Gamma ent de Printshop in Amsterdam, hij was betrokken bij de», groepstentoonstelling Dutch Art Today in Phila delphia en het Stedelijk Museum Amsterdam kocht werk van hem. In de cataloges behorende bij de serie tentoon stellingen Omtrent schilderkunst van de Vlissingse Galerie Bellamy 19 schrijft Leo Duppen over Jan Martens: 'Dat Jan Martens kimono's schildert is nagenoeg bekend, maar het is een bekendheid die berust op een té eenzijdige waardering van zijn schilderkunst. Hij is weliswaar gefascineerd door het thema en haar rijke visuele verleden, met het onderwerp zelf heeft hij nauwelijks een emotionele binding. De kimono is slechts aanleiding tot het schilderen en als zodanig zonder inhoudelijke betekenis. Wat hem als kunstenaar bezielt en waarvan hij in talloze variaties op dit thema getuigenis aflegt, is niet zozeer de uiterlijke verschijningsvorm van de kimono, als wel de mogelijkheid om binnen de gebondenheid aan een thema, zijn mogelijkheden als schilder verder te ontwikkelen.' Zijn schilderkunst is volgens Duppen noch zuiver decoratief noch alleen expressief. Bellamypark 19 (Stedelijk Museum) JON MARTEN schilderijen t/m 12 februari JAN MARTENS schilderijen 15 febr t/m 12 mrt opening zat 15 febr, 15.00 uur HCMENMAOSI KUNST Nieuwendijk 15 EIGEN BEZIT: Pat Andrea, Dies de Jonge, Jeroen Henne- man, Hans Koopman, Eric de Nie, Marinus Fuit, Benjamin Levy, Walter Nobbe, Ron Rooymans, Jan Van-' riet e.a. t/m 2 februari fflH^februari 45 Kimono met boog- ornament, drieluik van Jan Martens (1984)

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 25