den dullaert theater Youp van 't Hek Dynastie van Oer De Nieuwe Snaar Haal de was binnen, daar komen de komedianten muziek Het Orlando Kwartet Koffieconcert Wyneke Jordans Leo Doeselaar een werkweekeinde voor spelers en toekomstige spelers. De naturalistische speelstijl werd doorgeno men en deze stijl zorgt ervoor dat een alledaagse gebeurtenis als een bruiloft een ongewone lading krijgt, doordat de onderhuidse spanningen door de confetti en de mooie kleren heen breken. De productie stelde hoge eisen aan de groep, alleen al door de bezetting (twintig mensen). een schitterend voorbeeld van wat nog waarlijk cabaret mag heten: scherp, bijtend, alert, actueel, schokkend, vrijmoedig en ongebondenschreef Henk van der Meulen in de Leeuwarder Courant naar aanleiding van de voorstelling Verlopen en verlaten van Youp van 't Hek. Vijf jaar geleden kwam voor Van 't Hek de grote bekendheid met meneer van Dam, de overspannen vertegenwoordiger in teddyberen uit het programma Zonder twijfel. Daarna volgden het theaterprogramma Man vermist, De eerste officiële Nederlandse echtscheidingselpee en zijn lunch pauzestuk voor Toneelgroep Centrum Gebroken Glas, waarin Youp van 't Hek een hoofdrol speelde. Verlopen en verlaten is al in het seizoen 84/85 in de schouwburgen te zien geweest en wordt dit seizoen voortgezet. Overigens is geen voorstelling.gelijk aan de voorgaande: Van 't Hek past actuele zaken in en snijdt zijn voorstelling toe op plaats en publiek. Over de kritiek heeft hij niet te klagen. 'Cabaret van grote klasse', vindt de Leeuwarder Courant. 'Persoonlijk en onthutsend cabaretier', stond er in het Nieuws blad van het Noorden en NRC-Handelsblad vindt hem in zijn nieuwe solo nog beter. Zie maar of dat allemaal wel klopt. Met Is het mij bekend dat ik zie is Dynastie van Oer een nieuwe weg ingeslagen. Er zijn twee nieuwe spelers aangetrokken, die samen met de oude ploeg een voorstelling in elkaar hebben geknutseld over kijken en zien, waarneming en inzicht. Oer onderzoekt het verschil tussen deze begrippen aan de hand van een aantal motieven: wanhoop, verdriet, rouw, communicatie tussen individuen, onthech ting. Er is geen verhaal op het toneel te zien, maar een aaneenschakeling van scènes, die steeds wisselende kanten van personen tonen en het complexe karakter van een onderwerp. De persona ges vertegenwoordigen niet zozeer karakters als wel een houding. Zo krijg je de lastdrager, de femme fatale, de relativist, de uniformdrager. De scènes zijn onderdeel van een drieluik, waarin telkens overeen komstige elementen zijn terug te vinden. Het eerste luik toont de kale werkelijkheid, de maskers die de ene mens opzet om de confrontatie met wezenlijke gevoelens uit de weg te gaan. In het tweede luik wordt gezocht naar datgene wat achter het masker ligt, naar de essentie van menselijke emoties. Ontmoetingen en soms magie brengen schokken teweeg, die de personages uit hun krampachtig evenwicht stoten. Het derde luik laat het moment zien, waarop het doorstomende leven tot stilstand wordt gebracht om ruimte te maken voor het nemen van enige afstand, om tot nadenken te komen, voorwaarden om beter te kunnen zien. La-la is het tweede theaterprogramma van de Vlaamse groep De Nieuwe Snaar. Met het eerste wonnen Jan de Smet, Kris de Smet en Geert Vermeulen de Zilveren Roos en de persprijs op het t.v.-festival van Montreux. U mag dus iets verwach ten, bijvoorbeeld bittere chansons en bloedige liefdesliederen. Maar ook pret. Wist u dat rode microfoons niet werken als er gele zangers doorheen zingen? En dat je als groene violist niet moet drinken uit een rode bidon, omdat je dan je mond verbrandt? Niet erg, want dat gebeurde allemaal in het vorige programma. Het drietal neemt weer instrumenten mee: een accordeon, hobo en viool. In 1961 vond Rob van Reijn op de zolders van de oude universiteitsbibliotheek in Amsterdam pakken achttiende-eeuwse pantomimes, ofwel harlekina des, zoals ze destijds werden genoemd. Van Reijn speelde er één voor de VPRO-televisie met in de hoofdrollen Albert Mol, Cruys Voorbergh en Johan Greter. Destijds werden ze als nastukjes gebruikt in de stadsschouwburg, zoals Kloris en Roosje na de Gijsbrecht van Aemstel. Vaak zag het publiek de voorstelling uit om de pantomimespelers aan het werk te kunnen zien. Zo'n achttiende-eeuws spel laat Rob van Reijn ook nu zien, met een trits andere spelers. De oorspronkelijke tital luidt De vlughtvan Arlequin en Colombine of de bedrooghe doktoor. Het gaat over een meisje dat van haar vader geen toestemming krijgt te trouwen. Dan verschijnen nog twee liefhebbers van het meisje ten tonele. Maar er is ook nog een tovenaar. Het is kortom een spel voorde hele familie. Dynastie van Oer in Is het mij bekend dat ik Den Dullaert, Hulst: PANTOMIME THEATER ROB VAN REIJN met Haal de was binnen, daar ko men de komedianten zon 23 febr, 20.00 uur 34 f*Tfebruari STICHTINO Cultureel centrum Den Hoekzak: YOUP VAN T HEK vrij 7 febr, 20.00 uur 't Beest, Goes: DYNASTIE VAN OER met Is het mij bekend dat ik zie zat 15 febr, 21.00 uur COMMISSIE KAPELLE Dorpshuis Wemeldinge: DE NIEUWE SNAAR met la-la zat 22 febr, 20.00 uur Pantomimetheater Rob van Reijn Nelleke Burg, Hans van der Woude, Karin Bloemen, Luc Lutz en Sylvia de Leur van de musical Mimicrimi Foto Jan Swinkels Dit in Nederland gevestigde strijkkwartet behoort in Europa tot een van de meest vooraanstaande. Het ontleent zijn naam aan de zestiende-eeuwse componist Orlando di Lasso en past in de lijn van de Europese kamermuziektraditie. De violisten Charles André Linale (Frankrijk) en Heinz Oberdorfer (Duits land), altviolist Ferdinand Erblich (Oostenrijk) en cellist Stefan Metz (Roemenië) begonnen hun kwartet in 1976. Een jaar later al behaalde Het Orlandini Kwartet een eerste prijs, namelijk op het internationale Carlo Jachino Concours voor Strijk kwartetten. Er volgden er meer. In veel Europese steden is het viertal te horen en te zien geweest en in de laatste paar jaar zijn ook Amerika en Japan aangedaan. Het kwartet is ook initiatiefnemer van net Orlando Festival, dat sinds 1982 jaarlijks in Rolduc wordt gehouden. Op het programma staat werk van Haydn en Bach. D't Pianospelende duo geeft sinds 1977 concerten, niet alleen in Nederland, maar ook buiten de grenzen. Ze traden ook op met symfonieorkesten, de Slagwerkgroep Amsterdam en het Nederlands fff*februari 35 Concertzaal Middelburg: HET ORLANDO KWARTET di 4 febr, 20.00 uur Foyer concertzaal Middelburg: KOFFIECONCERT Pianoduo Wyneke Jordans Leo van Doeselaar zon 9 febr, 11.30 uur Pianoduo Wyneke Jordans Leo Doese- I

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 20