EEN GOED GEDOSEERDE DRUG VAN EDEL KARAKTER Chris Cosey vormden de ziel van Throbbing Gristle, een even hard verguist als verafgood geluidslabora torium, dat in nieuw 'hoogindustrieel' geluid aan de wereld meedeelde. In 1981 scheidden Cosey Fanny Tutti en Chris Carter van Throbbing Gristle en begonnen een liefdes- en muziekrelatie met elkaar die inmiddels al een kind en vijf elpees heeft voortgebracht. Ook met film en video zijn ze actief. Hun muziek schept 'een imaginair landschap van gevoelens in ver voering'. Klanken, die de angstdromen uit een industrieel/technologisch tijdperk paren aan verwrongen beelden van langvervlogen huiselijk geluk'. chris cosey chris cosey spontaniteit hel dansen Chris en Cosey: Klanken uit een industrieel-technologisch tijdperk. 22 mfTlfebruari De single October Lovesong van het Engelse duo Chris Cosey is een romantische, bewust aommer- ciële liefdesverklaring van Cosey aan Chris. 'Mensen die October Lovesong leuk vinden, zullen niet weten wat hen te wachten staat bij een optreden', zei Cosey Fanni Tutti eens tegen Ann Bouwma van de Muziekkrant Oor. In juni 1983 schrijft Bouwma in Oor: 'En inderdaad, de geluiden die door de Melkweg klinken, overtreffen zelfs het soort fabriekshal, waar je liever niet zonder oorwarmers rondloopt. Cosey zit wijdbeens op een stoel, speelt gitaar en zingt, terwijl Chris Carter electronica mengt met de achtergrond tapes. Dia's, vertoond door John Lacey, zorgen voor* enige verlichting: zonovergoten landschappen, historische gebouwen en foto's van Chris en Cosey*" themselves. 'De dia's zijn een tegenwicht', meenf* Cosey. 'Het zou verschrikkelijk zijn als die de muziek ook nog eens zouden uitbeelden,a real pain in the neck'. Het duo richtte twee maatschappijtjes op om alle projecten, waarbij ze betrokken zijn, onder die vlag te laten plaatsvinden. De namen: The Creative Technology Institute en Creative Technology Instruments Ltd. De CTI is tevens hun platenlabel. Elpees als heartbeat en Trance namen ze thuis op, met bescheiden, maar effectieve, door Chris gedeeltelijk zelf gebouwde apparatuur. 'Ik vind het meestal heel vervelend om in een studio te werken', vertrouwt Cosey het maandblad Vynil toe (juni 82). 'De hele sfeer in zo'n studio heeft iets geforceerds. En anderen zijn niet zo bereid als je zelf bent om de hele boel continu om te bouwen en iets op een andere manier te proberen. Als ik een bepaald idee heb en het niet meteen uitvoer, dan is die eerste stuwkracht, die impuls om het te doen, weg. En in feite is dat creatieve moment dan verloren'. Zowel live als op de plaat is de muziek voor een groot deel geïmproviseerd. Peter Claesz noteerde in Vynil van december 84: 'Karakteristiek voor de werkwijze van het Creative Technology Institute is dan ook dat tijdens de toernee, die zij vorig jaar maakten, er geen (ook niet voor henzelf) oude, voorgeprogrammeerde nummers gespeeld werden, maar ieder optreden opnieuw de momentane impulsen van emotionele creativiteit een grote rol speelden om de muziek gestalte te geven.' Kortom: wilde schilders op muziekgebied. Claesz probeert het hoog-industriële geluid als volgt te beschrijven: 'Chris Cosey's muzikale scheppingen suggereren een staat van pre-natale mijmering. De suggestie betekent tegelijkertijd de perfectie van een verbeelding van een irrationele, veelvormige inner- •jke wereld. Dat brengt ook een grote mate van spontaniteit met zich mee.' Acht maanden eerder schrijft Petur Close in netzelfde blad over de eerste elpee Heartbeat: 'Het me van de pulserende hartslag duwt ze voort in een overend, soms bijtende intensiteit uitstralend. geestelijk landschap.' En over de tweede elpee Trance: 'Een imaginair landschap van gevoelens in vervoering. Ver weg. Klanken, die de angstdromen uit een industrieel/technologisch tijdperk paren aan verwrongen beelden -van lang vervlogen huiselijk geluk.' Gewone alledaagse geluiden gelden als inspira tiebron, bijvoorbeeld die in hun woonstad Londen. Chris daaover: 'In een grote stad hoor je zoveel verschillende geluiden, vaak ook heel ritmische. Ze vormen het decor van de omgeving, maar als je er beter op let, kun je je soms in de hel wanen'. Chris Cosey vervormen ze tot zeer onalledaags klinkende geluiden, maar dat gebeurt met alledaagse, enigs zins omgebouwde standaardapparatuur: een casio, synthesizer, sequencer, effectpedalen. De hele uitrusting ging in 83 nog in drie koffertjes. Cosey laat in Oor van juni 83 noteren: 'Onze muziek is het geluid van de jaren tachtig en dat geluid heeft niets meer te maken met een gitaar of een viool. Alleen vertikt men het om positief gebruik te maken van de mogelijkheden die de technologie biedt. Maar zelfs als mensen een hekel hebben aan onze muziek, kunnen ze er niet omheen. We hebben geen zin om toegankelijke muziek te maken, die is er al genoeg. Wat wij doen is heel serieus'. Op het gebied van de popmuziek ;gold Throbbing Gristle als voorloper van wat later de industriële sound zou worden genoemd. Het is de vraag of Chris Cosey op dit moment nog zo vernieuwend bezig zijn. Volgens Chris is daarvoorjiieuwe apparatuur nodig. 'Ik heb ontwerpen gemaakt voor instrumenten, maar ik heb geen geld om ze te bouwen. Nu probeer ik gangbare instrumenten zo te vervormen, dat we toch iets extra's toevoegen. Je probeert een stap voor te blijven, we make the best out of what we've got. Ik geloof wel dat we met Throbbing Gristle verder gingen dan wat ooit in de muziek is gedaan. Indietijd hadden velen nog nooit van een synthesizer gehoord. Het rare is, dat de synthesizer nu wordt behandeld als een traditioneel instrument. Muzikan ten bespelen dat ding als een piano, ze doen hun best om het bekende geluidje te vinden of maken gladde disco-muziek. Maar dat een synthesizer toetsen heeft, wil nog niet zeggen dat het een piano is! Een synthesizer zou helemaal geen toetsen hoeven hebben, maar dat interesseert niemand.' In 84 maakte het duo Songs of Love Lust. Petur Close noemt de elpee 'nog steeds een subtiele ruimteverkenning'. En: 'It cuts like a knife: tot het bloed er op volgt (Love cuts). En ook deze plaat heeft weer die hypnotiserende werking. Een goed gedoseerde drug van edel karakter. Maar, wat h ier toegevoegd is, is het gevoel datje erop wilt dansen'. Chris Cosey 't Beest Goes zat 8 febr, 22.00 uur i 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1986 | | pagina 14