kreken en watergangen, zoals bepleit door
Stichting Het Zeeuwse Landschap en de Zeeuwse
Milieufederatie in de Landschapsvisie Zeeland,
geldt hetzelfde.
Beperkingen
Zijn er dan alleen maar voordelen verbonden aan
de aanwijzing tot Nationaal Landschap? Dat is een
vraag die vanuit verschillende invalshoeken ver
schillend beantwoord kan worden. Op het moment
dat behoud en ontwikkeling van de ruimtelijke
kwaliteit sleutelwoorden zijn (en dat is aan de orde
bij een Nationaal Landschap), is het duidelijk dat er
voor bouw- en uitbreidingsactiviteiten in het bui
tengebied stringente voorwaarden moeten gelden.
In Nationale Landschappen mag in principe maar
zeer beperkte uitbreiding van het bebouwd opper
vlak plaatsvinden, en zo'n beperking spreekt niet
iedereen aan. Maar of het nu zo is dat de situatie
wezenlijk anders wordt door de aanwijzing is nog
niet echt duidelijk; ook zonder dat het etiket van
Nationaal Landschap op de provincie is geplakt,
gelden er tal van beperkingen, die onder andere
door het contourenbeleid van de Vijfde Nota en de
aanwijzing van opvangkernen ook in de toekomst
zullen gelden.
Concreter en belangrijker dan de beperkingen zijn
de mogelijkheden voor investeringen in kwaliteits-
behoud en kwaliteitsverbetering van het landelijk
gebied. Daarmee komt meer natuur in het landelijk
gebied in beeld. En herstel en een betere bescher
ming van de cultuurhistorische waarden. En de
mogelijkheden voor een zorgvuldige inpassing en
zonodig herstructurering van de recreatieve voor
zieningen in de provincie. Er zullen maar weinigen
in de provincie zijn die daar moeite mee hebben.
De kwaliteit van Zeeland als aantrekkelijk woonge
bied wordt er tenslotte mee bevorderd, en dat is
positief voor alle inwoners.
Kansen
Het gaat er nu om de stappen te zetten op weg
naar een verzilvering van die mogelijkheden. Juist
omdat er nog zo veel ingevuld moet worden, inclu
sief het hele ontwikkelingsprogramma voor het
Nationaal Landschap van de delta, liggen er kansen
voor onze regio om daar een eigen invulling aan te
geven. De natuur- en milieuorganisaties hebben
daarom afgesproken om met de landbouw- en
recreatiesector te onderzoeken of er gezamenlijke
voorstellen voor nadere invulling geformuleerd
kunnen worden. Uiteindelijk zal natuurlijk de pro
vincie in het overleg met het Rijk een hoofdrol
gaan spelen bij de bepaling van wat er gaat gebeu
ren. Zeeland heeft inmiddels positieve ervaringen
opgedaan met de meningsvorming in breed maat
schappelijk samengestelde overlegorganen, zoals
bijvoorbeeld het tijdelijk ingestelde overlegorgaan
dat bij de bepaling van het regiostandpunt over de
verdieping van de Westerschelde een hoofdrol
speelde. Een breed samengestelde adviesgroep zou
op vergelijkbare wijze een constructieve rol kunnen
spelen bij de ontwikkeling van, en draagvlakver
breding voor het Nationaal Landschap Zeeuwse en
Zuid-Hollandse delta.
Dr. M.A. Hemminga is directeur van Het Zeeuwse
Landschap.
ff
De inpolderings
geschiedenis is
zichtbaar in een
netwerk van
binnendijken en
kreekrestanten
dat bijdraagt aan
de kwaliteiten van
het Zeeuwse
landschap.
(archief HZL)