kreken en watergangen, zoals bepleit door Stichting Het Zeeuwse Landschap en de Zeeuwse Milieufederatie in de Landschapsvisie Zeeland, geldt hetzelfde. Beperkingen Zijn er dan alleen maar voordelen verbonden aan de aanwijzing tot Nationaal Landschap? Dat is een vraag die vanuit verschillende invalshoeken ver schillend beantwoord kan worden. Op het moment dat behoud en ontwikkeling van de ruimtelijke kwaliteit sleutelwoorden zijn (en dat is aan de orde bij een Nationaal Landschap), is het duidelijk dat er voor bouw- en uitbreidingsactiviteiten in het bui tengebied stringente voorwaarden moeten gelden. In Nationale Landschappen mag in principe maar zeer beperkte uitbreiding van het bebouwd opper vlak plaatsvinden, en zo'n beperking spreekt niet iedereen aan. Maar of het nu zo is dat de situatie wezenlijk anders wordt door de aanwijzing is nog niet echt duidelijk; ook zonder dat het etiket van Nationaal Landschap op de provincie is geplakt, gelden er tal van beperkingen, die onder andere door het contourenbeleid van de Vijfde Nota en de aanwijzing van opvangkernen ook in de toekomst zullen gelden. Concreter en belangrijker dan de beperkingen zijn de mogelijkheden voor investeringen in kwaliteits- behoud en kwaliteitsverbetering van het landelijk gebied. Daarmee komt meer natuur in het landelijk gebied in beeld. En herstel en een betere bescher ming van de cultuurhistorische waarden. En de mogelijkheden voor een zorgvuldige inpassing en zonodig herstructurering van de recreatieve voor zieningen in de provincie. Er zullen maar weinigen in de provincie zijn die daar moeite mee hebben. De kwaliteit van Zeeland als aantrekkelijk woonge bied wordt er tenslotte mee bevorderd, en dat is positief voor alle inwoners. Kansen Het gaat er nu om de stappen te zetten op weg naar een verzilvering van die mogelijkheden. Juist omdat er nog zo veel ingevuld moet worden, inclu sief het hele ontwikkelingsprogramma voor het Nationaal Landschap van de delta, liggen er kansen voor onze regio om daar een eigen invulling aan te geven. De natuur- en milieuorganisaties hebben daarom afgesproken om met de landbouw- en recreatiesector te onderzoeken of er gezamenlijke voorstellen voor nadere invulling geformuleerd kunnen worden. Uiteindelijk zal natuurlijk de pro vincie in het overleg met het Rijk een hoofdrol gaan spelen bij de bepaling van wat er gaat gebeu ren. Zeeland heeft inmiddels positieve ervaringen opgedaan met de meningsvorming in breed maat schappelijk samengestelde overlegorganen, zoals bijvoorbeeld het tijdelijk ingestelde overlegorgaan dat bij de bepaling van het regiostandpunt over de verdieping van de Westerschelde een hoofdrol speelde. Een breed samengestelde adviesgroep zou op vergelijkbare wijze een constructieve rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van, en draagvlakver breding voor het Nationaal Landschap Zeeuwse en Zuid-Hollandse delta. Dr. M.A. Hemminga is directeur van Het Zeeuwse Landschap. ff De inpolderings geschiedenis is zichtbaar in een netwerk van binnendijken en kreekrestanten dat bijdraagt aan de kwaliteiten van het Zeeuwse landschap. (archief HZL)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2002 | | pagina 5