O O o o
De man die eens de bewondering van zijn tijdgenoten had
opgewekt stierf arm, eenzaam en door iedereen verlaten. Zijn
muse Antoinette was inmiddels ook reeds te Franeker overleden.
1) slechts dezen kunnen toegelaten worden die volledig af
stand doen van de wereld
2) iedereen staat al zijn bezittingen af, het mijne en het
jouwe houden op te bestaan. Er wordt nog slechts gesproken
van het onzeEnz.
Ook Antonius De Heide kwam in het bezit van de geschriften
van deze vrouw en dit bracht een totale ommekeer in zijn leven.
Feit is dat hij plots zijn medische praktijk liet varen en met een
identiteitsprobleem te kampen kreeg. Hij trok zich volledig uit de
wereld terug en begon te leven als kluizenaar. Op zijn vroeger
leven zag hij met verachting terug en begon zelfs te lijden aan een
hoge graad van depersonalisatie. Hij verbeeldde zich een leugenaar
te zijn omdat hij zijn zieken soms misleid had, een dief wegens
te grote winsten op medicamenten en een moordenaar omdat hij
de kracht van deze niet gekend had.
Er moet van deze vrouw wel een bijzondere invloed uitgegaan
zijn want bij haar volgelingen vinden we een zekere Volckert van
de Velde, kassier bij de Oostindische Compagnie. Verder een zeke
re Christiaan De Cort, verlopen priester uit het bisdom Mechelen,
Jan van Someren, welgestelde apotheker uit Sneek die al zijn be
zittingen afstond en als eenvoudige landarbeider ging leven
Jelle Aedes, schipper uit Harlingen, die zijn schip verkocht en op
een volslagen basis van armoede begon te leven en nog vele
anderen. Vermeldenswaard is dat de befaamde geleerde Jan Amos
Comenius een drukke briefwisseling voerde met A. Bourignon en
zich in zijn werk Lux in tenebris door haar liet inspireren.
Haar hoofdwerk Licht der Waereldtliet ze in Amsterdam
drukken maar in 1671 zette ze te Nordstrand (Holstein) een eigen
drukkerij op. In deze plaats stichtte ze ook een commune met
een reglement van 28 punten waaronder we o.a. vinden