OucV!
--i
h
geweten.
Lj.
In Berlijn vormden we een commu
nistische cel, Reich, Jung en ik.
Wilhelm en ik Brachten Jung tot
waanzin met het declameren van
zelfverzonnen pagina’s uit het werk
van de Sade, hij is er nooit bovenop
gekomen.a
Later tientallen jaren in Madrid,
New Mexico jaagde ik Hank Wil
liams de drank, dope en dood in
door er met zijn vrouw vandoor te
gaan. (Wat ik weer goedmaakte door
Dwight Yoakam te ontdekken.)
Alle zinnen in Tractatus waar das
Bild in voorkomt heb ik tegen betal
ing overigens voor Ludwig verzon
nen, en zijn broer die andere Witt
genstein piano leren spelen, gratis i
overigens.
Spelen met Boris Vian toen Parijs
nog leuk was, Valery reeds of net
nog geen lid van de "Academie"
was, maar Queneau al met taal to-i
ver de, in de cafe's waar Vian en ik^
optraden droeg Jack Lang gedichten
voor van Verlaine in korte broek, hij
begon altijd zo; (2e couplet uit A Ma
dame)
Ou mordant d’un con a la taille. Juste
de tel passe-partout. Mon vit point tres
gros, mais canaille. Depuis les
couilles jusqu'au bout.
en werd dan onmiddelijk verwij
derd.
Toen in de vroeg jaren 70 ik 2 kam
ers had in het Chelsea hotel, Jane
Holzer, Edie Sedgwick en Brigid
"The waste Land" (T.S.Eliot)
in Erebodegem zette ik hem uit
le auto.
k sliep bij Janneke en Louis Boon
lij ging lopen en ik schopte ze een
Polk woonden bij me, ontmoette
Livinus van de Bundt geflipt m»
zijn lichtobjecten, door het verkopc
van wat art nouveau objecten meeg
nomen bij Cecil Beaton die er L
stikte, betaalde ik zijn overtocht. Zij
aanbod toen ik hem een jaar later
de Posthoorn in Den Haag ontmoet
w om me terug te betalen heb ik gein
Ikig niet afgeslagen.
Malcom McLaren ontmoette ik i,
I een bordeel op het eiland Jersey, ha
had een pand in London's King
I road waar hij een shop wou begi;
a nen. Hij vond dat ik op James Dez
T leek en noemde zijn shop "To
young to live, too old to die". Toe
hij me 3 jaar later belde om 4 uur
i ochtends dikteerde ik door de te]
foon de tekst voor God save th
In 1968 reed ik Ernst Mandei ten!tentafel. Allereerst de sociale schurenbouw,
van Parijs naar Brussel, we sprakeBaar aIras stijgend op de ladder om zo rond zijn
erover hoe jammer het was dat Xuttt^
de spaghetti westerns niet meer hatVaarom het zo lang duurt? Dat is toch duidelijk,
mogen meemaken, en over de b^°n Jongen moet toch alle vakkennis op doen
nen van de secretaresses van pro^‘^'«gebouw kost niet niks en moet toch
SOr Dedeier en Bertrand Russel, VSamengevat: Flauwekul, onzin en kortzichtig-
kregen ruzie over zijn slechte ffansneid-
Voorbeeld: Middelburg zomer 1987, 7 poorten.
Nietsvermoedende mensen in contact gebracht
met 7 voorbeelden van architectuur. Vrolijke
kleuren, leuk gebruik van materialen,iedereen en
thousiast. Niet iedereen. Bijvoorbeeld het archi
tectenvakblad Archis bij monde van Joris Mole
naar: Moet architectuur zo de straat op?" en
een armetierige opvatting van architectuur die
maar beter niet gestimuleerd kan worden". Deze
woorden spreken voor zich.
Een oplossing om dit domme starre bastion van
droogkloterige metselaars neer te halen is na-
tuurlijk het laten opdrogen van de geldstromen
die hun richting op vloeien, en het geld te bested-
en aan wat het volk wil. Met de Bauhaus gedachte
I in het hoofd rest slechts 1 oplossing bouw wat
het volk wil. Dus punk in de architectuur. Wat wil
I het volk nl.? Ruines! Na een jarenlang verblijf in
""Heidelberg is mij 1 ding duidelijk geworden: niet
te stoppen stromen Japanners, Amerikanen en
wie niet, duizenden films, miljoenen foto's. Het
volk hunkert naar ruines.
Hier de oplossing: kweek jong talent,haal
18jarigen van school en bouwen maar. Anders
gezegd: de Ruinisten aan de macht.
(zie NRC-Handelsblad 31-12-1987)
tj.. .oen my gevraagd werd te schrijven over jong I
V^ueen. xilj IS nog steeds een fr>eeuws talent in de architectuur verslikte ik mij, I
quent bezoeker van bordelen hoor kreeg een bulderende hoestebui en vloekte hart-
Janosc Kadar stuurde me een fo?rondiS-
waar we samen de erotische foto^ rijnIedereen weet toch dat Zeelandsjong.
bekijken van Wladyslaw Pawehte architect 3- of 54 is. Laat me eens ingaan op
in mijn dasja in Kisvarda het was i,et hoe en waarom van het ontbreken van jong
1956, hij was zoek en Imre Nagy c.a.le?« ut
j - lis 18 jange puber rolt het veelbelovende talent
de fascist Pal Maleter droomden van een opleiding die hem, als hij snel is, zo rond
de macht, wij bepaalden de geschi n 30ste doet belanden als krullejongen bij een
denis, en schaften het sociaal reali™0' hier en?e ^mallen jaren koffie gehaald
m de krant van de geanveerde firmanten gladges-
ai. reken te hebben mag hij eindelijk achter de te-