J. KOK
I
Met de Kon. Wilhelmina naar Texel
De PRINS WILLEM I werd in de haven van Breskens tot zinken gebracht na het gebruik
als troepentransportschip voor Franse militairen. In augustus werd het vaartuig gelicht en
naar de KMS-werf gesleept. De herstellingswerkzaamheden werden traag uitgevoerd en
hebben daardoor lang geduurd.
De OOSTERSCHELDE heeft ongeveer hetzelfde lot ondergaan. Na te zijn gelicht, kreeg
dit schip een ligplaats in de Arne.
Ook de ZEEMEEUW werd voor het transport van Franse militairen gebruikt. In de nacht
van 13 op 14 mei vervoerde dit kleine motorschip Franse militairen van Walsoorden naar
Hansweert. Onderweg raakte de ZEEMEEUW uit de koers en voer bij Hansweert tegen de
zeedijk en liep daarbij schade aan de schroef op.
Op 10 mei vertrokken de evacués uit Rilland, Bath, Krabbendijke en Waarde per spoor
naar Goes. Er was geen stoomtram beschikbaar om hen naar Hoedekenskerke te
vervoeren. Er werden toen autobussen gevorderd. De veerboot kon maar één afvaart naar
Terneuzen uitvoeren. De achterblijvenden werden de. volgende dag door de gehuurde
schepen STAD ZIERIKZEE en STAD ROTTERDAM naar Terneuzen vervoerd. De
evacués reisden per trein naar Axel of per tram naar Floek of Zaamslag. De veerdienst
Terneuzen-Hoedekenskerke kon niet meer worden uitgevoerd. Enkele ondernemende
vissers en een beurtschipper hebben toen één maand lang deze dienst uitgevoerd. Vanaf 18
mei zette de ZVTM extra trammaterieel in naar de veerhaven in Walsoorden voor de
terugkeer van de geëvacueerden. De bevolking keerde via de havens van Hansweert, Bath
en Waarde op Zuid-Beveland terug. Vanaf 23 juli kon de veerdienst Hansweert-
Walsoorden weer worden uitgevoerd. De KONINGIN WILHELMINA voerde deze
diensten uit. Omdat de Vlakebrug nog niet was hersteld, moesten de autobussen omrijden
via de Postbrug. Dit was een omweg van 12 km en vergde een langere reistijd.
6