VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940
Het Rijk begon in 1938 met de aanleg van een nieuwe veerhaven in Perkpolder. Er werden
9.535 12.9%) méér reizigers vervoerd en 2.549 19.5%) méér voertuigen overgezet
bij de veerdienst Hansweert-Walsoorden. Bij hoog water kwam de veersteiger in
Hansweert geregeld onder water te staan. In die gevallen moest een plankier worden
uitgelegd tussen de wal en de veerboot. In 1939 werd ook begonnen met de aanleg van een
nieuwe veerhaven in Kruiningen. De kosten van de nieuwe veerhavens werden geraamd
op 620.000.—. Beide havens zouden in 1940 in gebruik worden genomen.
De lotgevallen van de veerdiensten na 1939 zullen we bij de volgende uitgave behandelen.
Voor de samenstelling van deze bijdrage werden de volgende bronnen gehanteerd:
1. "Varen tussen Overkanten". R. Antonisse,
uitgeverij De Boer, Middelburg (1978);
2. "De Vloot van de PSD in Zeeland", W.J.J. Boot,
uitgeverij Europese Bibliotheek, Zaltbommel (1982);
3. "Kruiningen, Heerlijkheid en Gemeente", Jhr. Dr. G.F. Sandberg,
uitgave drukkerij Van der peijl, kruiningen (1982);
4. '"t Reisvaerdig Beveland", J.C. van hartingsveldt.
uitgeverij De Boer Middelburg (1984);
5. "Knooppunt in west-Europa", J. Kok,
uitgave drukkerij Van der Peijl, Kruiningen (1986);
6. "De Nederlandse Raderstoomvaart", W.J.J. Boot,
uitgeverij De Alk, Alkmaar (1990);
7. "Raddraaier", uitgave Nederlandse Raderstoomboot Maatschappij, Rotterdam.
29