VEERBOTEN EN TRAMS IN HANS WEERT TOT 1940 1933motorschip PRINS HENDRIK, gebouwd door de KMS in dienst gesteld en werd later naar Malta verkocht. Op 20 september werd het nieuwe motorschip PRINS HENDRIK in de vaart gebracht. Dit grote schip was ontworpen als reserve-versterkingsschip voor de veerdiensten Vlissingen- Breskens en Hansweert-Walsoorden. Voor de laatste dienst was dit schip voorzien van zijladingsdeuren. De dienstregeling per 2 oktober 1932 zag er als volgt uit: - veerdienst Hansweert-Walsoorden: acht afvaarten op werkdagen en op zon- en feestdagen vier afvaarten: - tramdienst Hansweert-Vlake: zes ritten op werkdagen en één rit op werkdagen - als er bootpassagiers waren - en één rit, op zon- en feestdagen drie tramritten. De eerste veerboot vertrok uit Hansweert om 05.00 uur (niet op zondag en maandag) of om 06.10 (alleen op zondag en maandag). De laatste veerboot meerde daar af om 22.05 uur. De eerste tram vertrok uit Hansweert om 07.25 uur (op werkdagen) en op zondagen om 07.40 uur. De laatste tram arriveerde daar om 20.45 uur op werkdagen om 20.50 uur op zondagen. In 1933 werd de stoomtramdienst opgeheven. Op zaterdagavond 7 oktober reed de laatste tram 's avonds rond 21.00 uur Hansweert binnen, opgewacht door duizenden belangstellenden. Twintig jaar lang had deze tram-dienst tot volle tevredenheid en zonder ongelukken gereden. Er waren dat jaar tot die datum ongeveer 37.000 reizigers vervoerd en 599 ton vrachtgoederen. De opbrengsten waren: reizigers 6.000.—, goederen 1.000.— en diversen 1.000.—. De drie conducteurs werden overgeplaatst naar de veerdienst Hansweert-Walsoorden en de drie machinisten werden overgeplaatst naar de PSD-werkplaats in Vlissingen, de weg-werker vertrok naar IJzendijke voor werk aan de provinciale wegen. Met ingang van 8 oktober voerde de firma L. Leendertse uit Hansweert de autobusdienst Hansweert (veerhaven)-Station Kruiningen-Yerseke uit. 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 27