VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERTTOT 1940
De dienstregeling van de veerboten en trams luidde per 15 mei 1926:
Aankomst veerboten in Hansweert: Vertrek tram naar Vlake:
07.15
nzf
van
Hoedekenskerke
1 07.20
nzf
07.15
nzf
van
Walsoorden
J
07.40
zf
van
Hoedekenskerke
1 07.50
zf
07.40
zf
van
Walsoorden
J
09.40
nzf
van
Walsoorden
09.45
nzf
12.00
nzf
van
Walsoorden
12.10
nzf
16.17
nzf
van
Walsoorden
16.25
nzf
19.50
van
Hoedekenskerke
1 20.00
19.55
van
Walsoorden
J
Aankomst tram van Vlake: Vertrek veerboten naar:
08.10
nzf
08.15
nzf Walsoorden
09.05
zf
09.10
zf Hoedekenskerke
09.05
zf
09.10
zf Walsoorden
10.35
nzf
10.40
nzf Hoedekenskerke
10.35
nzf
10.40
nzf Walsoorden
13.15
nzf
13.30
nzf Walsoorden
18.50
nzf
18.55
nzf Walsoorden
20.45
zf
20.45
zf Hoedekenskerke
20.45
zf
20.45
zf Walsoorden
21.00
nzf
21.00
nzf Hoedekenskerke
21.00
nzf
21.05
nzf Walsoorden
Verklaring: nzf niet op zon- en feestdagen;
zf alleen op zon- en feestdagen
Reistijden: tram Hansweert-Vlake
boot Hansweert-Hoedekenskerke
boot Hansweert-Terneuzen
boot Hansweert-Walsoorden
10 minuten;
45 minuten;
75 minuten;
30 minuten.
In 1927 werd de lang verwachte ringlijn van de SZB geopend, in tegenwoordigheid van
de commissaris der Koningin in Zeeland Jhr. Mr. J.W. Quarles van Ufford. De NS was met
de exploitatie belast en die gebruikte hiervoor motorrijtuigen van de serie C 901-908 en er
reden stoomlocomotieven voor de goederentreinen. De feestelijke opening vond plaats op
8 februari 1927. Voor de aanleg van de tramlijn had de SZB het ondergelopen poldertje bij
Hoedekenskerke gekocht en gebruikte dit als werkhaven voor de aanvoer van materialen.
Daarna werd die plek aan de PSD verhuurd voor het gebruik als veerhaven. Op de SZB-
lijn werden per dag 7 rondritten gemaakt en er reden ook 4 trams Goes-Hoedekenskerke
v.v. Deze ritten eindigden in Hoedekenskerke bij de veerhaven. Daar was geen verhoogd
21