VEERBOTEN EN TRAMS IN HANSWEERT TOT 1940 "Koetshuis", in Hansweert vroeger in gebruik als stallingsruimte voor de omnibussen en de paarden, later magazijn en werkplaats van het aannemersbedrijf M. Le Clerq. Het werd afgebroken in verband met de dijkverzwaring in 1980. (Ds. B. van der Lely, Hoogeveen) 6. 1885-1890. Het provinciale stoomschip ZEELANDIA kreeg in 1885 een nieuwe stoomketel. In 1887 werd het raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN buiten dienst gesteld. Het raderstoomschip WESTERSCHELDE kreeg een nieuwe stoomketel, maar de stabiliteit en de vaarsnelheid werden daardoor verminderd. Het nieuwe raderstoomschip WALCHEREN werd in dienst genomen. Dit was toen het snelst varende schip van de PSD. De overtochten duurden korter. Het schip werd zonder een elektrische installatie afgeleverd op 17 november 1887. In onderhoud bleek dit een duur schip te zijn want daaraan werd tussen 1887 en 1905 maar liefst 137.500. uitgegeven, terwijl de bouwprijs 86.524.- bedroeg. Het was het eerste schip dat de PSD bij de N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde" (KMS) in Vlissingen liet bouwen. In 1888 werden tussen Hansweert en Walsoorden 6624 passagiers vervoerd. Het gemeentebestuur van Ellewoutsdijk diende een verzoek in om daar ook een aanlegplaats te maken. Provinciale Staten wezen dit verzoek in 1889 af. 7. 1890-1895. In de strenge winter van 1890/1891 bewees het raderstoomschip ZEELANDIA goede diensten. Vanwege de bijzondere constructie van de raderen kon dit schip gemakkelijk door het ijs varen. Het nieuwe raderstoomschip ZEEUWSCH-VLAANDEREN werd op 7 november 1891 in dienst genomen. De provinciale subsidie vanaf 1883 bedroeg jaarlijks 15.000.— voor de dienst Hansweert-Walsoorden. In 1893 werd dit bedrag verlaagd tot 10.000.-. De veerdienst Terneuzen-Hansweert werd in 1893 drie maal per dag uitgevoerd en de 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1997 | | pagina 11