SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE
door J.Kok
SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE
De komst van de stoomtrein.
Het is al bijna 150 jaar geleden dat de eerste concessie werd aangevraagd voor de aanleg en
exploitatie van de spoorlijn van Vlissingen naar Venlo. Een probleem was al direct hoe het spoor
de eilanden Zuid-Beveland en Walcheren moest bereiken. De vaarweg van Antwerpen naar
Rotterdam leidde nog door de Kreekrak en deze route begon te verzanden. Het Koninkrijk België
hoorde van de plannen om een spoordam door de Kreekrak aan te leggen. Overeengekomen
werd dat een nieuwe vaarweg zou worden aangelegd. Na enkele mislukkingen werd op 15
oktober 1866 het Kanaal door Zuid-Beveland van Hansweert naar Wemeldinge feestelijk geopend.
De laaggelegen spoorbrug bij Vlake met een aannemerslocomotief en enkele open twee-assige rijtuigen (1867)
foto: Documentatiecentrum Zeeuws Deltagebied Middelburg
Op 18 augustus 1860 was het Koninklijk Besluit verschenen waarin werd verkondigd dat de
staatsspoorlijn F (van Roosendaal naar Vlissingen) zou worden aangelegd. Deze spoorlijn werd
door het Rijk aangelegd en met de exploitatie daarvan werd de MAATSCHAPPIJ TOT
EXPLOITATIE VAN SPOORWEGEN (SS), gevestigd in Utrecht, belast. Het 12.5 km lange
baanvak Roosendaal-Bergen op Zoom werd al op 23 december 1863 geopend. Door de Kreekrak
werd een spoordijk aangelegd en het laatste gat in deze dam werd op 28 juni 1867 gesloten.
Ondertussen werd er hard gewerkt aan het 38.6 km lange baanvak Bergen op Zoom-Goes door
aannemer Alberts en zijn vele medewerkers. Het belangrijkste kunstwerk' in dit baanvak was wel
de bouw van de laag gelegen spoorwegdraaibrug over het kanaal bij Vlake, die in 1868 gereed
kwam. Deze handbediende draaibrug werd uitgevoerd met twee armlengten van 20.30 meter en
bezat een doorvaartopening van 14.60 meter. Ter plaatse ontstond een haakse kruising spoorlijn
kanaal. Op 1 juli 1867 was de Kreekrakdam gereed gekomen. Op 31 juli 1867 reed de eerste
5