SPOREN DOOR REI MERS WAAL EN KAPELLE 90% daarvan was nog binnenlands vervoer. De wagons werden nog wel eens aan- en afgevoerd door een stoomlocomotief. Toch was dat zeer beperkt, omdat het gewicht van deze stoomlocomotieven te groot was voor deze railaansluiting. In de watersnoodperiode van 1 februari 1953 tot 20 mei 1953 vond er geen wagonvervoer plaats, omdat er vanaf Roosendaal geen goederentreinen richting Vlissingen konden rijden Vanaf 1957 reden diesellocomotieven naar de locatie van Van der Have. Kennelijk beviel het railvervoer goed, want in 1963 waren er plannen om de wagons voortaan in de bedrijfsgebouwen te laden en te lossen. Per spoor werden zaaizaden vervoerd, in het bijzonder graszaden en later ook maïs in zakken van 25 of 50 kg. weer later werd maïs (o.a. uit Hongarije) in big bags van 1000 kg aangevoerd. Vrachtauto's van Van Gend Loos vanuit de vestiging Goes verzorgden in deze jaren het binnenlandse stukgoedvervoer. Vrij veel van het internationale vervoer werd nog per spoor uitgevoerd. In 1970 wilde de N.S. deze spoorwegaansluiting opheffen. Dit leidde tot protesten van de zijde van Van der Have, want het vervoer per spoor was nog steeds aantrekkelijk, aanvoer 3000 ton en afvoer 2500 ton. Dankzij een hogere vergoeding bleef het raccordementsspoor geopend. In 1973 werd het contract verlengd. Een daling van het spoorwegvervoer zette zich echter wel in, ongeveer 190 wagons in dat jaar. Deze wagons werden nog regelmatig door een locomotor bij Van der Have gebracht. In 1977 kwam de N.S. met het voorstel om de wagons voortaan vanaf het veilingspoor tot het bedrijf zelf te vervoeren. Van der Have verleende hieraan geen medewerking. Drie jaar later ging Van der Have wel met een nieuw voorstel van de N.S. accoord. De boog in het spoor was eigenlijk te krap voor de zware diesellocomotieven. Van der Have kocht bij Bemo Rail B.V. in Alkmaar een z.g. wagonduwer die de naam 'Zagro' kreeg. Er werden enkele personeelsleden opgeleid om de wagons voortaan in eigen beheer te verplaatsen. Dit personeel moest een veiligheidshelm bij deze transporten dragen en een rode vlag hanteren om het wegverkeer te waarschuwen. De bedieningskosten werden toen wel lager. Op een bestraat gedeelte van het raccordement werden van de wagonduwer twee oprijgoten neergelaten, waarover de vorktruck op het plateau reed. In dat plateau zaten twee gaten waar twee rollen in zaten waarin de vorktruck zijn banden zette. Op die manier werd het geheel aangedreven. De trekkracht was voldoende om een aantal wagons door de bocht te verplaatsen. Al in 1981 wilde de N.S. deze aansluiting nog maar twee maal per week bedienen. Van der Have heeft hiertegen geprotesteerd, omdat dit dan zou leiden tot te lange levertijden voor de buitenlandse afnemers. Vrij onverwachts deelde de N.S. op 1 december 1983 mede dat de overeenkomst ingaande 20 juni 1984 zou worden ontbonden. Weer protesteerde men bij Van der Have, hoewel het wagonvervoer de laatste tien jaar toch wel belangrijk was afgenomen. In 1984 werden toch nog 125 wagons via Goes over dit spoor aangevoerd. Alle wagons arriveerden vanaf buitenlandse stations, veelal gelegen in landen achter het IJzeren Gordijn en uit Italië. De aangekondigde sluiting werd uitgesteld tot 1 juni 1985. Zodoende verliet op 28 mei 1985 de laatste wagon - geladen met 22 ton graszaad - het bedrijfsterrein van Van der Have op weg om via Goes en venlo naar het station Steffisburg in de omgeving van Thun in Zwitserland. De rails van de .spoorwegaansluiting van Van der Have werden vrij kort daarna opgebroken. Voor de samenstelling van deze bijdrage werden de volgende bronnen gehanteerd: - Maandblad 'Op de Rails', uitgave Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (mei 1992). - Rail Magazine, uitgave 101-102. 1993, Stichting Railpublicaties Rosmalen. - "'t Reisvaerdig Beveland", J.C. van Hartingsveldt, 1984, uitgeverij De Boer, Middelburg. - Maandblad 'Spoor- en Tramwegen' (1947). - 'Sporen door het water', J. Matthijsen, 1993, Stichting Railpublicaties, Rosmalen. - 'Knooppunt in West-Europa', J. Kok, 1986, uitgave drukkerij Van der Peijl, Kruiningen. 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 33