J. KOK produkten werd in 1924 een railaansluiting naar deze veiling aangelegd, zodat ter plaatse de wagons konden worden geladen voor verzending naar binnen- en buitenlandse bestemmingen. Vanaf dit station werden verder vervoerd wagons met suikerbieten en vee. Aangevoerd werden o.a. wagons met steenkolen en kunstmest. In 1926 was dit station, dat inmiddels al Kapelle- Biezelinge heette, ook aangesloten op het plaatselijke telefoonnet. Geregelde vervoerders hadden hier ook de gelegenheid de verschuldigde vrachtkosten via de Postcheque- en Girodienst - rekeningnummer 111621 - te betalen. Vlak vóór de Tweede Wereldoorlog was er geen behoefte meer aan het waterreservoir en werd het afgebroken. Na de Bevrijding opperde de N.S. plannen om dit station voor de reizigersdienst te sluiten. Het gemeentebestuur, de Kamer van Koophandel en Fabrieken en landbouworganisaties verzetten zich in 1947 met succes tegen deze plannen. Met ingang van 15 mei 1949 bereikte het veilingbestuur bij de N.S. dat de dieseltreinen uit Roosendaal voortaan rond 12.50 uur ook bij dit station gingen stoppen. Dat was van belang voor de met de trein reizende veilingkooplieden. In 1950 kwam de railaansluiting naar Van der Have tot stand. In 1959 werd het bedrijf van C. Oostrom's Conservenfabrieken (Coroos) in Kapelle geopend. Met name appels werden als grondstof vanaf diverse veilingen in het land per spoor aangevoerd. Dit gebeurde ook in de strenge wintermaanden van 1962/1963. Dit station ontkwam echter later niet aan een vermindering van de railactiviteiten. In 1969 werd het zuidelijke inhaalspoor buiten dienst gesteld en werd in 1970 opgebroken. Voor het goederenvervoer werd dit station per 28 mei 1972 gesloten, evenals een groot aantal andere los- en laadplaatsen in den lande. In de jaren 1972-1985 arriveerden nog wel eens goederenwagons bij het station Kapelle-Biezelinge. Die werden dan geladen c.q. gelost op het nog steeds aanwezige - maar verder niet gebruikte - veilingspoor. Na afbraak van de aansluiting naar Van der Have verviel ook deze mogelijkheid. Het spoor bij de losweg werd in augustus 1984 opgebroken. Daar waren destijds in de herfstmaanden zovele wagons met suikerbieten geladen. In het verleden werden deze suikerbieten met de greep vanaf de landbouwwagens overgeladen in de spoorwagons. De suikerbieten werden uit de verre omgeving van Kapelle-Biezelinge aangevoerd. Maar de laatste jaren werden de suikerbieten voornamelijk in netten aangevoerd, die door een portaalkraan in de wagons werden gelost. De wagons werden met behulp van een handtakel over het laadspoor getrokken. Dat betekende al een hele verbetering. Tegenwoordig rijden de vrachtauto's rechtstreeks vanaf de landerijen naar de suikerfabrieken in Breda (CSM) en Roosendaal (Suikerunie). De laatste zal overigens op korte termijn gesloten worden. Spoorwegaansluiting Van der Have. Het nationaal en internationaal bekend staande zaaizadenbedrijf D.J. van der Have B.V. - opgericht in 1879 - heeft in de jaren 1950-1985 een eigen spoorwegaansluiting gekend. Vóór 1950 vond het goederenvervoer voor deze onderneming plaats via het emplacement van station Kapelle- Biezelinge. De goederen werden door een eigen tractor tussen de locatie aan de Dijkwelsestraat en het station vervoerd en daar in de wagons geladen of uit de wagons gelost. Dit was een arbeidsintensieve en kostbare aangelegenheid. Van der Have was gebaat bij een eigen railaansluiting. Die mogelijkheid was aanwezig en uitvoerbaar. Op 7 juli 1948 deelde de N.S. mede dat een ongeveer 450 meter lang raccordementsspoor kon worden aangelegd voor 5800,—. In de voorwaarden stond ook dat de locomotieven stapvoets over dit spoor moesten rijden. Men kwam tot overeenstemming. In 1950 werd dit spoor vanaf het veilingspoor aangelegd over de Stationsstraat en door de boomgaarden tot op het bebouwde deel van het bedrijfsterrein van Van der Have. De aanlegkosten bedroegen 6807,14. De N.S. bracht en haalde de wagons gratis op. Voor extra rangeerbewegingen werd 1,— in rekening gebracht. De huursom bedroeg 1310,- per jaar. Er werd dat jaar al 2900 ton 145 wagons) via de rail vervoerd. Maar liefst 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 32