J. KOK
Bij het station stond het stationskoffiehuis van de familie Luyk. Bij km 40.263 stond de brugpost.
Op 1 september 1879 openden Jan Smit V, Diepenveen en Van der Bent de stoombootdienst
Walsoorden-Hansweert-Vlake met het schroefstoomschip HANSWEERT-WALZOORDEN. De
veerboot moest steeds bij de sluizen van Hansweert worden geschut en dat kostte (soms) veel
tijd. Daarom werd in 1882 het eindpunt van deze veerdienst naar de buitenhaven van Hansweert
verplaatst. Voor de dienst Hansweert-Vlake ging een omnibus rijden. In 1886 kwam het nieuwe
stationsgebouw Vlake gereed, een gebouw met een hoog middendeel en een lage vleugel. Bij
dit station stopten bijna alle treinen. Alleen de Vlissingse boottreinen reden door. De verbinding
met Zeeuws-Vlaanderen werd steeds belangrijker. Op 1 januari 1905 zette de huidige PSD de
veerdienst over de Westerschelde voort. Voorlopig bleef de omnibus nog tussen station en
veerhaven rijden. Op 2 juni 1913 opende de PSD de stoomtramdienst Hansweert-Vlake, ook de
post werd per stoomtram vervoerd. Voor deze tramlijn was vóór het station een boogwissel
aangelegd zodat de stoomlocomotief kon omlopen. Vóór het station stonden twee
petroleumlantaarns. De stoomtram vervoerde veel reizigers tussen trein en boot. De tramrit
duurde ongeveer 10 minuten. Ten noorden van het station was een 300 meter lang wisselspoor
aangelegd met een kopspoor aan de zijde van de spoorbrug. Langs dit wisselspoor was een
zijlading aangelegd. Op 1 januari 1917 werd als stationsambtenaar J.C. Sievers (geboren op 10
oktober 1884) in Vlake geplaatst. Hij werd per 1 maart 1926 bevorderd tot le haltechef aldaar.
Op 16 juni 1929 werd hij naar Slochteren overgeplaatst.
De Rijkswaterstaat besloot in de jaren dertig het kanaal door Zuid-Beveland te verbreden en de
laag gelegen spoorbrug moest plaats maken voor een hoog gelegen gecombineerde spoor- en
verkeersbrug. Ook werd bekend dat de haven van Hansweert op den duur niet langer geschikt
zou zijn voor de veerdienst naar Walsoorden omdat er meer auto's moesten worden overgevaren.
Berekeningen hebben aangetoond dat het voordeliger was om de stationsactiviteiten van Vlake
over te brengen naar het station Kruiningen. Om deze reden werd station Vlake met ingang van
8 oktober 1933 voor reizigers gesloten. Dientengevolge werd ook de tramdienst naar Hansweert
opgeheven. Het stationsgebouw werd gesloopt om plaats te maken voor de lange opritten van
de verhoogde spoorbrug. De nieuwe brug werd in 1937 in gebruik genomen, waarna ook de uit
1867 daterende laag gelegen spoorwegdraaibrug werd gesloopt. Ook de laag gelegen sporen
werden weggehaald. De losplaats Vlake voor het goederenvervoer bleef bestaan. Men gebruikte
hiervoor het oude noordelijke spoor, dat bij het station Kruiningen aansloot op het emplacement
(ongeveer 2 km). Dit (nieuwe) spoor werd op 27 juli 1938 in gebruik genomen. Slechts voor
korte tijd, daar deze losplaats op 7 december 1942 werd gesloten op last van de bezetters. Zij
hadden de bovenbouw nodig voor hun oorlogsvoering aan het Oostfront. Op 25 januari werd
begonnen met de afbraak.
Ambtenaren van de Rijkswaterstaat bedienden de beweegbare basculebruggen. Het bedieningshuis
stond tussen beide enkelsporige lijnen en was ontworpen door spoorarchitect Ir. S. van Ravensteijn.
Het onderste gedeelte was van gewapend beton en de bovenbouw bestond uit een lichte
staalconstructie. In het bedieningshuis deden de brugwachters dienst. Er werd in continudienst
gewerkt. Zij bedienden de aan elkaar gekoppelde spoorwegbasculebruggen en de verkeersbrug.
De bruggen werden geopend indien hoge vaartuigen wilden passeren en als de dienstregeling
van de treinen het openen van een brug toeliet. Bij vertraagde treinen gebeurde dit in nauw
overleg met de N.S. In 1957 werd de spoorlijn Roosendaal-Vlissingen geëlektrificeerd. Op de
Vlakebruggen werden geen bovenleidingen gemonteerd.
Enkele cijfers over het openen van de brug:
- 1976: 1563 keer open, doorvaart 2161 vaartuigen
- 1977: 1495 keer open, doorvaart 2168 vaartuigen
28