J. KOK 'Zeeland' in gebruik genomen. Het inhaalspoor werd in 1970 afgebroken en in 1972 werd het spoor bij de losweg weggehaald. De N.S. kwam met sloopplannen van het stationsgebouw, omdat de N.S. het gebouw niet meer nodig had. De laatste tijd was het nog beperkt geopend, omdat de kaartverkoop te gering was geworden voor een volledige bezetting. De laatste stationschef in Krabbendijke was de heer Minderhoud. De bovenwoning stond al leeg en na de sloop zou er een wachtlokaal voor terugkomen. De N.S. was ook bereid het gebouw te verhuren en dit is gebeurd. Thans is Krabbendijke een onbemand station. Alleen de wachtruimte doet nog als zodanig dienst. De treinkaartenverkoop vindt plaats in de winkel van boekhandel Van Velzen in Krabbendijke. OOSTDIJK (km 34.214) Hier is nimmer sprake geweest van een geregeld personenvervoer. Deze plek kreeg wel een aansluiting naar de los-en laadweg aan de zuidzijde van de spoorweg. Op 15 september 1920 werd bij het gehucht Oostdijk een begin gemaakt met het goederenvervoer. Dat betrof hoofdzakelijk landbouwprodukten vanaf de omliggende boerderijen. Voor de overslag van de grote hoeveelheden suikerbieten was een portaalkraan beschikbaar. Omstreeks 1935 werd er ook een weegbrug gebouwd, die nu nog aanwezig is. In 1920 werd in Bergen op Zoom de coöperatieve beetwortelsuikerfabriek 'Zeeland' geopend. Op Zuid-Beveland woonden veel leden van deze vereniging. Bij deze laadplaats waren ook vloeddeuren gebouwd voor de spoorlijn (km 34.636) en daar stond baanwachterswoning 28, waar de heer C. Witte lange tijd heeft gewoond. Deze vloeddeuren werden in de rampnacht 1 februari 1953 met zandzakken verstevigd. In de coupuremuur bevindt zich een hardsteen met de tekst: '2.752 boven AP'. Deze muren werden later ongeveer één meter hoger gemetseld en de deuren werden vergroot. In de jaren 1955-1957 werd de spoorlijn van elektrische bovenleidingen voorzien. De N.S. bouwde bij km 34.518 een onderstation met railaansluiting. De PZEM leverde de nodige stroom aan dit onderstation, dat door een hoogspanningskabel was verbonden met het hoofdverdeelstation in Goes. Andere onderstations werden gebouwd in 's-Heer Arendskerke en Vlissingen. De los- en laadplaats Oostdijk werd gesloten op 29 september 1969 en de sporen werden opgebroken. In 1980 werd het aansluitingsspoor van het onderstation opgebroken, omdat dit onderstation ook per vrachtauto bereikbaar was in geval van reparatie, onderhoud of storingen. Ter plaatse zijn daar nu nog wel activiteiten. De groothandel in land- en tuinbouwproducten De Bat B.V. heeft daar de sorteerloods, die bekend staat als 'halte Oostdijk'. De eerder genoemde vloeddeuren zijn op 2 augustus 1971 de plaats geweest van een spoorweg ongeluk. Er woedde die avond een hevig noodweer. Vermoedelijk door een rukwind was een vloeddeur van de scharnieren los geslagen en op de rails terechtgekomen. Rond 18.30 uur vertrok machinist M. van de velde, woonachtig in Souburg, vanaf station Kruiningen met treinstel 732 (in dienst vanaf 1956). Met hoge snelheid naderde de trein Oostdijk. Het obstakel op de rails werd niet opgemerkt. Tengevolge van de botsing ontspoorde het voorste rijtuig en kwam met de kop in de slootkant terecht. Er ontstond een grote ravage en de bovenleiding werd vernield. De machinist werd zwaar gewond en 21 reizigers raakten licht gewond. Maar liefst 9 ambulance voertuigen rukten uit om de gewonden naar ziekenhuizen te vervoeren. De machinist van de trein naar Vlissingen kon zijn trein nog tijdig tot stilstand brengen. Het verongelukte treinstel kwam eind 1971 weer in dienst en werd in 1975 gesloopt. KRUININGEN-YERSEKE (km 38.157) In de eerste spoorwegplannen was station Kruiningen vlakbij het dorp gepland, maar het werd in 1867 toch dichtbij de Zanddijk gebouwd. Dit was een voordeel voor de reizigers uit de 24

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 26