J. KOK
'Zeeland' in gebruik genomen. Het inhaalspoor werd in 1970 afgebroken en in 1972 werd het
spoor bij de losweg weggehaald.
De N.S. kwam met sloopplannen van het stationsgebouw, omdat de N.S. het gebouw niet meer
nodig had. De laatste tijd was het nog beperkt geopend, omdat de kaartverkoop te gering was
geworden voor een volledige bezetting. De laatste stationschef in Krabbendijke was de heer
Minderhoud. De bovenwoning stond al leeg en na de sloop zou er een wachtlokaal voor
terugkomen. De N.S. was ook bereid het gebouw te verhuren en dit is gebeurd. Thans is
Krabbendijke een onbemand station. Alleen de wachtruimte doet nog als zodanig dienst. De
treinkaartenverkoop vindt plaats in de winkel van boekhandel Van Velzen in Krabbendijke.
OOSTDIJK (km 34.214)
Hier is nimmer sprake geweest van een geregeld personenvervoer. Deze plek kreeg wel een
aansluiting naar de los-en laadweg aan de zuidzijde van de spoorweg. Op 15 september 1920
werd bij het gehucht Oostdijk een begin gemaakt met het goederenvervoer. Dat betrof hoofdzakelijk
landbouwprodukten vanaf de omliggende boerderijen. Voor de overslag van de grote hoeveelheden
suikerbieten was een portaalkraan beschikbaar. Omstreeks 1935 werd er ook een weegbrug
gebouwd, die nu nog aanwezig is. In 1920 werd in Bergen op Zoom de coöperatieve
beetwortelsuikerfabriek 'Zeeland' geopend. Op Zuid-Beveland woonden veel leden van deze
vereniging. Bij deze laadplaats waren ook vloeddeuren gebouwd voor de spoorlijn (km 34.636)
en daar stond baanwachterswoning 28, waar de heer C. Witte lange tijd heeft gewoond. Deze
vloeddeuren werden in de rampnacht 1 februari 1953 met zandzakken verstevigd. In de coupuremuur
bevindt zich een hardsteen met de tekst: '2.752 boven AP'. Deze muren werden later ongeveer
één meter hoger gemetseld en de deuren werden vergroot. In de jaren 1955-1957 werd de
spoorlijn van elektrische bovenleidingen voorzien. De N.S. bouwde bij km 34.518 een onderstation
met railaansluiting. De PZEM leverde de nodige stroom aan dit onderstation, dat door een
hoogspanningskabel was verbonden met het hoofdverdeelstation in Goes. Andere onderstations
werden gebouwd in 's-Heer Arendskerke en Vlissingen. De los- en laadplaats Oostdijk werd
gesloten op 29 september 1969 en de sporen werden opgebroken. In 1980 werd het aansluitingsspoor
van het onderstation opgebroken, omdat dit onderstation ook per vrachtauto bereikbaar was in
geval van reparatie, onderhoud of storingen. Ter plaatse zijn daar nu nog wel activiteiten. De
groothandel in land- en tuinbouwproducten De Bat B.V. heeft daar de sorteerloods, die bekend
staat als 'halte Oostdijk'.
De eerder genoemde vloeddeuren zijn op 2 augustus 1971 de plaats geweest van een spoorweg
ongeluk. Er woedde die avond een hevig noodweer. Vermoedelijk door een rukwind was een
vloeddeur van de scharnieren los geslagen en op de rails terechtgekomen. Rond 18.30 uur vertrok
machinist M. van de velde, woonachtig in Souburg, vanaf station Kruiningen met treinstel 732
(in dienst vanaf 1956). Met hoge snelheid naderde de trein Oostdijk. Het obstakel op de rails
werd niet opgemerkt. Tengevolge van de botsing ontspoorde het voorste rijtuig en kwam met
de kop in de slootkant terecht. Er ontstond een grote ravage en de bovenleiding werd vernield.
De machinist werd zwaar gewond en 21 reizigers raakten licht gewond. Maar liefst 9 ambulance
voertuigen rukten uit om de gewonden naar ziekenhuizen te vervoeren. De machinist van de
trein naar Vlissingen kon zijn trein nog tijdig tot stilstand brengen. Het verongelukte treinstel
kwam eind 1971 weer in dienst en werd in 1975 gesloopt.
KRUININGEN-YERSEKE (km 38.157)
In de eerste spoorwegplannen was station Kruiningen vlakbij het dorp gepland, maar het werd
in 1867 toch dichtbij de Zanddijk gebouwd. Dit was een voordeel voor de reizigers uit de
24