J. KOK
Station RUland-Bath (situatie juni 1995)
werd er nog veel mijnsteen vanuit Zuid-Limburg voor de grote werken in de Oosterschelde per
wagon aangevoerd en bij dit station gelost. Dit vervoer gebeurde veelal 's nachts. In 1976 werd
het spoor van de losweg opgebroken. Er kwam een overdekte rijwielstalling te staan op de plaats
van de veelading. Vanaf de Bevrijding was het baanvak Woensdrecht-Rilland nog enkelsporig
gebleven. In 1955 werd het zuidelijk spoor herlegd. Op 1 juni 1988 - omstreeks 10.40 uur -
vond tussen de stations Rilland-Bath en Krabbendijke een treinbotsing plaats. Een reizigerstrein
reed in op een stilstaande trein met 22 geladen grindwagons. die getrokken werd door de
elektrische locomotief 1636 en enkele proefritten uitvoerde. De personentrein was door een
onveilig sein gereden. Beide voorste rijtuigen - met een bezetting van ongeveer 60 reizigers -
kwamen naast de rails te staan. Er vielen 3 doden, waaronder de machinist van de reizigerstrein
en maar liefst 28 reizigers werden (deels zwaar) gewond.
Het station Rilland-Bath - deze naam werd vóór de Tweede Wereldoorlog ingevoerd - in de
Stationsbuurt is nu onbemand. Alleen de wachtruimte is nog in gebruik. De kaartverkoop vindt
plaats in de winkel van het DHZ-centrum Quist.
KRABBENDIJKE (km 31.493)
Hoewel niet meer als zodanig in gebruik, bestaat dit uit de 1868 daterende station der 5e klasse
nog steeds. In de beginjaren na de opening was er weinig belangstelling om aldaar in de trein
te stappen. Onder andere was de reden dat de stoomtreinen ook op zondagen bij dit station
stopten. Ook traden sommige bewoners van Krabbendijke liever niet in dienst van de
spoorwegmaatschappij, omdat men kon worden verplicht op zondagen dienst te doen. In 1897
werd een derde spoor aan de noordzijde van de spoorlijn aangelegd, zodat bij dit station
goederentreinen konden worden gepasseerd. In 1918 werd de wachtruimte van dit station flink
22