J. KOK Station RUland-Bath (situatie juni 1995) werd er nog veel mijnsteen vanuit Zuid-Limburg voor de grote werken in de Oosterschelde per wagon aangevoerd en bij dit station gelost. Dit vervoer gebeurde veelal 's nachts. In 1976 werd het spoor van de losweg opgebroken. Er kwam een overdekte rijwielstalling te staan op de plaats van de veelading. Vanaf de Bevrijding was het baanvak Woensdrecht-Rilland nog enkelsporig gebleven. In 1955 werd het zuidelijk spoor herlegd. Op 1 juni 1988 - omstreeks 10.40 uur - vond tussen de stations Rilland-Bath en Krabbendijke een treinbotsing plaats. Een reizigerstrein reed in op een stilstaande trein met 22 geladen grindwagons. die getrokken werd door de elektrische locomotief 1636 en enkele proefritten uitvoerde. De personentrein was door een onveilig sein gereden. Beide voorste rijtuigen - met een bezetting van ongeveer 60 reizigers - kwamen naast de rails te staan. Er vielen 3 doden, waaronder de machinist van de reizigerstrein en maar liefst 28 reizigers werden (deels zwaar) gewond. Het station Rilland-Bath - deze naam werd vóór de Tweede Wereldoorlog ingevoerd - in de Stationsbuurt is nu onbemand. Alleen de wachtruimte is nog in gebruik. De kaartverkoop vindt plaats in de winkel van het DHZ-centrum Quist. KRABBENDIJKE (km 31.493) Hoewel niet meer als zodanig in gebruik, bestaat dit uit de 1868 daterende station der 5e klasse nog steeds. In de beginjaren na de opening was er weinig belangstelling om aldaar in de trein te stappen. Onder andere was de reden dat de stoomtreinen ook op zondagen bij dit station stopten. Ook traden sommige bewoners van Krabbendijke liever niet in dienst van de spoorwegmaatschappij, omdat men kon worden verplicht op zondagen dienst te doen. In 1897 werd een derde spoor aan de noordzijde van de spoorlijn aangelegd, zodat bij dit station goederentreinen konden worden gepasseerd. In 1918 werd de wachtruimte van dit station flink 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 24