SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE en Goes. Op beide dagen heeft de N.S. autobussen ingezet. De oude verkeersbrug Vlake was nog steeds in gebruik en de spoorbrug nog gedeeltelijk aanwezig. Op 5 mei 1993, 's nachts om 4.10 uur, voer de kustvaarder SOLON uit Geldermalsen - varende vanuit de richting Wemeldinge - tegen de brug aan. Door deze aanvaring verschoof de spoorbrug 2.50 meter en de verkeersbrug 0.50 meter. De gezagvoerder en de loods veronderstelden dat alle bruggen over het kanaal al op Rijnvaarthoogte lagen. Het brugdek van de kustvaarder werd zwaar beschadigd. De Rijkswaterstaat liet de oude verkeersbrug weer terugschuiven. De sloop van de spoorbrug werd voortgezet. Op 13 oktober 1993 heeft de minister van verkeer en Waterstaat - mevrouw H. May- Weggen - de nieuwe Vlakebruggen officieel geopend. De oude bruggen waren toen voor het grootste deel gesloopt. Thans is er van de oude situatie bij Vlake weinig meer terug te vinden. Maar het is daar nog steeds een markant punt in het Zeeuwse landschap, waar scheepvaart- en treinverkeer elkaar kruisen. Er zijn plannen geweest om de stations van Rilland-Bath. Krabbendijke, Kapelle-Biezelinge (en Arnentuiden) voor de reizigersdienst te sluiten. Er volgde een hevig protest van de Zeeuwen. Mede daarom maakte de N.S. in 1995 bekend dat daartoe een onvoldoende draagvlak aanwezig was, wat tot grote tevredenheid heeft geleid. Dat het spoor een reden geweest is enkele straten en daarmede samenhangende naam te geven blijkt ook uit enkele straatnamen in deze regio: - Haltestraat in Rilland (Stationsbuurt) - Spoorlaan in Krabbendijke - Stationsweg in Kruiningen - Stationsstraat in Kapelle - Stationssingel in Kapelle - Spoorpad in Kapelle Waar de treinen stoppen/stopten. RILLAND-BATH (km 28.176) Het dorp Rilland ligt op het smalste gedeelte van Zuid-Beveland, daar waar de Wester- en Oosterschelde dichterbij elkaar komen. Bij de opening van de spoorlijn werd daar een eenvoudige halte - bij wachtpost 22 - in gebruik genomen. In 1892 werd in de woning van de stationschef een keuken gebouwd. In 1896 werden er twee petroleumlantaarnpalen geplaatst, die afkomstig waren van het station 's-Hertogenbosch. Bij wachtpost 19 werden in 1998 seinen geplaatst. Dat gebouw stond op de plek waar nu het Schelde-Rijnkanaal de spoorlijn kruist. In 1903 werd de abri van de halte Noord-Kraaijert (later halte Lewedorp) overgebracht naar de stopplaats Rilland, zoals deze toen nog heette. Op 12 maart 1906 ontstond in oostelijk Zuid-Beveland een grote watersnood. Verdeeld over 8 polders kwam daar een gebied van 1194 ha grond onder water te staan. De spoorlijn door de le Bathpolder en de Reigersbergschpolder was omringd door water tussen km 23.440 en km 25.530. De spoordijk bij wachtpost 19 had het gedeeltelijk begeven, de lijn was evenwel nog over één spoor berijdbaar. Het andere spoor bij het station werd door een ongeval beschadigd. Voor het herstel reden er 18 dagen lang dagelijks 8 zandtreinen van 25 wagons naar de beschadigde spoordijk. Op 13 april was het herstel gereed. Vanaf de goederensporen vond vervoer van landbouwprodukten plaats en vee werd geladen/gelost bij de veelading. Op 2 januari 1938 werd als haltechef Joh. Stevens - geboren op 10 oktober 1891 - hier geplaatst, hij was afkomstig van het station Borculo. Op 25 mei 1944 - rond 10.00 uur - werd het station Rilland beschoten en daarbij werd de heer Stevens dodelijk getroffen. In 1945 werd het station door brand verwoest, maar in 1951 verrees er een nieuw stationsgebouw. Het goederenvervoer werd jaarlijks geringer en werd op 11 augustus 1969 opgeheven. In 1970 21

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 23