J. KOK trein van 30 wagons geladen. De N.S. kon daartoe wagons gebruiken, die door de Franse spoorwegen (SNCF) beschikbaar waren gesteld. Het lossen duurde ongeveer één uur, waarna de wagons naar Woensdrecht werden teruggeduwd. Aldaar werd gekruist met de volle zandtrein vanaf Wouw. Er werd daar veel werk verzet. Maar er was nog veel meer te doen. Op 21 april was men zo ver gekomen dat de twee-uursdienst Krabbendijke-Nijmegen kon worden uitgevoerd en de tijdelijke autobusdienst Krabbendijke-Goes werd ingesteld. De tijdelijke autobusdiensten Breda en Bergen op Zoom-Breskens werden opgeheven. De tijdrovende en kostbare reis via België behoorde tot het verleden. Aan de spoorlijn door de Kruiningenpolder moest heel veel werk worden verzet eer deze weer berijdbaar was. Het noordelijke spoor was weggeslagen. Men begon met het berijdbaar maken van het zuidelijke spoor en de sporen op het emplacement Kruiningen. De reparatie van dit stuk spoorlijn werd uitgevoerd door N.V. Van Splunder Aannemersbedrijf uit Ridderkerk. Het herstelwerk moest voor het grootste deel bij eb worden uitgevoerd. Dan waren medewerkers van de aannemer, N.S. en Rijkswaterstaat bezig om kistdammen langs de spoorlijn te bouwen om ondermijning te voorkomen. Met behulp van een handheistelling werden twee rijen stevige palen aan elke kant van het spoor in de grond geslagen. Er waren ongeveer 14.000 palen nodig. Tussen deze palen werden 1600 balken gesteld en tussen de damwanden werden zakken met zand en grind gelegd. Vanaf 21 april reden de eerste zandtreinen door tot Oostdijk. Toen dit werk behoorlijk was gevorderd, moesten de weggeslagen rails en de dwarsliggers nog worden herlegd. N.S.-wegopzichter J. Colijn uit Vlissingen had hiervoor ook plannen ontwikkeld. Bij eb werden een flink aantal lege olievaten aan de dwarsliggers en rails bevestigd. Bij vloed ging het geheel dan drijven. Dan kwam de sleepboot SIMON van de aannemer in actie. De sleepboot maakte vast aan het geheel en het schip trok het drijvende gedeelte van het spoor naar het baanlichaam. Als het water weer lager werd, rustte het geheel op de plaats tussen de kistdammen. Zo werkte men door tot de spoorlijn weer op zijn plaats kwam te liggen. Op 5 mei was deze lijn weer enigszins te gebruiken. Die dag reed een locomotor met twee stroomlijn postrijtuigen en drie platte wagens bij eb over de herstelde lijn naar Krabbendijke. Maar tot een geregelde dienst kwam het nog lang niet. Eerst moesten de sporen op het emplacement Kruiningen nog in orde worden gemaakt. Op 16 mei arriveerde daar de eerste zandtrein. Toen waren daar en aan de spoorlijn nog wel zo'n 350 mensen werkzaam. Op 18 mei voerde een locomotor met enkele lege personenrijtuigen een proefrit uit tussen Kapelle en Krabbendijke. Op 19 mei volgde een proefrit met 50 lege zandwagens. Weer een dag later - op 20 mei - reed het dieselelektrische vijfrijtuigenstel - dat vanaf de eerste rampdag dienst had gedaan op het baanvak Vlissingen- Kapelle - door de Kruingenpolder in verband met een grote revisiebeurt van het treinstel. Al spoedig kreeg het baanvak door de Kruiningenpolder de naam 'badkuipspoorweg". Deze lijn was toen in zoverre hersteld, dat bij eb vanaf 21 mei de goederendienst werd hersteld. Over enkel spoor reed een goederentrein in 24 minuten met een lage snelheid over dit 4 km lange baanvak. Bij de Zanddijk bij kruiningen reed deze trein door de enkelsporige coupure, omdat deze makkelijker te openen en te sluiten was dan de dubbelsporige coupure aldaar. Bij Oostdijk moest telkens een deel van de dubbelsporige coupure bediend worden. De beveiliging ontbrak nog geheel. Die werd toen met vlaggen geregeld vanuit het zolderkamerraam van de wachterswoningen. Het stoomdepot in Roosendaal werd versterkt met 5 stoomlocomotieven van de bekende serie N.S. 3700 de locomotieven 3704, 3711, 3804, 3808 en 3811). Op 26 mei konden de vloeddeuren door de hoge waterstand niet worden geopend, zodat er die dag geen treinverkeer mogelijk was. Vanaf 1 juni reden er dagelijks 2 treinen met goederen en materialen v.v. en één lege of beladen zandtrein. Soms waren deze treinen zo zwaar dat ze door 2 18

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 20