J. KOK mrt. suikerbieten 989 wagons. 351 wagons steenkolen apr. suikerbieten 901 wagons. 349 wagons steenkolen mei suikerbieten 182 wagons, 263 wagons steenkolen totalen: 2644 wagons, 1384 wagons De suikerbietencampagne duurde tot 5 mei 1945. De herstelde Vlakebrug was geschikt voor een belasting tot 40 ton. Dat betekende dat lichte en middelzware stoomlocomotieven nog wel over deze brug konden rijden. Zwaarder materieel werd voorlopig nog door een locomotief met een flinke duw over de brug gestoten. Op 14 april waren de telefoonlijnen weer hersteld. Op 23 juni was de Vlakebrug voldoende hersteld en de reizigersdienst werd hervat, voorlopig nog maar twee treinen per dag. Vanaf 15 augustus reden er 3 treinen en na 17 september 4 treinen. Op 7 januari 1946 werd de dienstregeling uitgebreid tot 6 treinen en na 3 juni alweer 7 treinen. In het voorjaar van 1947 werd de Vlakebrug verzwaard zodat het mogelijk werd dat de zware Engelse stoomlocomotieven er zonder snelheidsbeperkingen over konden rijden. Ook werden de wissels bij de stations Kruiningen en Kapelle opgebroken. Deze waren aangelegd toen de verhoogde brug in 1938 in gebruik was genomen. Op 10 mei 1947 begon het opruimingswerk van de vaste vernielde verkeersbrug. De watersnoodramp van 1953. Het was altijd nog de stoomtractie die op de Zeeuwse lijn de diensten verzorgde. Maar dat heeft niet lang meer geduurd. Vanaf 3 mei 1949 reden de dieselelektrische vijfrijtuigenstellen de diensten Rotterdam CS-Roosendaal-Vlissingen. De reisduur Roosendaal-Vlissingen bedroeg toen 68 minuten. Vanaf 14 mei 1950 werd ook de dieselelektrische dienst Vlissingen-Nijmegen uitgevoerd. De volledige uurdienst was mogelijk vanaf 1952. Station Kruiningen, gezien vanaf de Zanddijk bij hoog water foto: DCZD 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 18