J. KOK
mrt. suikerbieten
989
wagons.
351
wagons
steenkolen
apr. suikerbieten
901
wagons.
349
wagons
steenkolen
mei suikerbieten
182
wagons,
263
wagons
steenkolen
totalen:
2644
wagons,
1384
wagons
De suikerbietencampagne duurde tot 5 mei 1945. De herstelde Vlakebrug was geschikt voor een
belasting tot 40 ton. Dat betekende dat lichte en middelzware stoomlocomotieven nog wel over
deze brug konden rijden. Zwaarder materieel werd voorlopig nog door een locomotief met een
flinke duw over de brug gestoten.
Op 14 april waren de telefoonlijnen weer hersteld. Op 23 juni was de Vlakebrug voldoende
hersteld en de reizigersdienst werd hervat, voorlopig nog maar twee treinen per dag. Vanaf 15
augustus reden er 3 treinen en na 17 september 4 treinen. Op 7 januari 1946 werd de dienstregeling
uitgebreid tot 6 treinen en na 3 juni alweer 7 treinen. In het voorjaar van 1947 werd de Vlakebrug
verzwaard zodat het mogelijk werd dat de zware Engelse stoomlocomotieven er zonder
snelheidsbeperkingen over konden rijden. Ook werden de wissels bij de stations Kruiningen en
Kapelle opgebroken. Deze waren aangelegd toen de verhoogde brug in 1938 in gebruik was
genomen. Op 10 mei 1947 begon het opruimingswerk van de vaste vernielde verkeersbrug.
De watersnoodramp van 1953.
Het was altijd nog de stoomtractie die op de Zeeuwse lijn de diensten verzorgde. Maar dat heeft
niet lang meer geduurd. Vanaf 3 mei 1949 reden de dieselelektrische vijfrijtuigenstellen de
diensten Rotterdam CS-Roosendaal-Vlissingen. De reisduur Roosendaal-Vlissingen bedroeg toen
68 minuten. Vanaf 14 mei 1950 werd ook de dieselelektrische dienst Vlissingen-Nijmegen
uitgevoerd. De volledige uurdienst was mogelijk vanaf 1952.
Station Kruiningen, gezien vanaf de Zanddijk bij hoog water
foto: DCZD
16