SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE (gebouwd door Orenstein Koppel) deze trein. Deze reed ook door tot de te herstellen brug over de Arne. Dit werk was op 3 januari 1945 gereed en één dag later werd de treindienst Vlissingen-Goes hervat. De N.S. kreeg na korte tijd de beschikking over een tanktransporter voor het vervoer van een N.S. locomotor vanaf station Rilland over de weg naar Goes, waar geen enkele locomotief was achtergebleven. Het baanvak Bergen op Zoom - Rilland-Bath was zwaar beschadigd door bommen en granaten, vernielde wissels en duizenden mijnen. Ook de onderbouw van de Kreekrakdam had veel schade opgelopen. Rond Kerstmis 1944 was de dam hersteld ondanks de slechte winterse omstandigheden. Pas vanaf 22 december kon de KMS voldoende materialen en hulpmiddelen van Vlissingen naar Vlake vervoeren. De basculebrug was gespaard gebleven. Met veel moeite is het gelukt het kanaal van 31 december weer bevaarbaar te maken. Op 15 januari 1945 begon het herstel aan de Vlakebrug. Een monteur ging eerst een kosthuis in de omgeving zoeken. Hij slaagde daarin niet en de N.S. heeft daar toen voor gezorgd. In Noord-Brabant waren de spoorlijnen al weer hersteld. Bij het station Bergen op Zoom werden ongeveer 50 wagons met onderdelen voor een Baileybrug aangevoerd. Die delen werden per vrachtauto getransporteerd. Voor het herstel zorgde de N.S. voor zware profielliggers, zand, olie enz. De N.S. moest ook voor het vervoer zorgen van de KMS-medewerkers tussen Goes en Vlake. De N.S. motorlorrie van de wegopzichter verzorgde deze ritten. In het koude jaargetijde bracht de N.S. ook warme maaltijden naar Vlake. Er was niet voldoende vakbekwaam personeel voor de hydraulische pompen en dat leverde tijdverlies op omdat deze pompen vaak kapot waren. Het werk vorderde maar langzaam, terwijl de N.S. deze spoorlijn juist snel wilde heropenen. Daarom werd een gedeelte van het herstelwerk overgedragen aan de machinefabriek Backer Rueb in Breda, Koninklijke machinefabriek v/h Begemann in Helmond en Werkspoor in Eindhoven. Het baanvak Bergen op Zoom - Rilland was vanaf 9 februari weer enkelsporig berijdbaar en toen konden de treinen ook doorrijden naar Kruiningen. De beveiligingen waren nog niet hersteld, zodat de treinen nog maar heel langzaam mochten rijden. Zeker op de Kreekrakdam vanwege de nog aanwezige mijnenvelden. In dat oorlogsgebied lagen ook nog niet geborgen lijken van gesneuvelde militairen. Er reden ook werkliedentreinen naar het in oktober 1944 verwoeste station Woensdrecht en de Kreekrakdam. Voor de stoomlocomotieven was op dit baanvak geen ketelwater beschikbaar. Het is toen wel eens voorgekomen dat de wagons werden losgekoppeld en de stoomlocomotief naar Bergen op Zoom terugkeerde om daar water in te nemen. De verkeersbrug van de Vlakebrug werd in februari vervangen door een Baileybrug. De noodspoorbrug werd in de maand maart geplaatst. Op 19 maart werd de Vlakebrug feestelijk heropend. Het treinverkeer Roosendaal-Vlissingen werd hervat; het isolement was opgeheven. Voorlopig werd alleen het noodzakelijkste treinverkeer uitgevoerd vanwege de slechte toestand van de lijn op meerdere plaatsen. Er reden treinen richting Walcheren met materialen ten behoeve van de droogmaking van het eiland na de inundatie en naar Noord-Brabant reden treinen met landbouwprodukten. Het vervoer van suikerbieten, aardappelen en uien vanuit Zuid-Beveland was in de herfst van 1944 niet mogelijk geweest. Vanaf 10 januari 1945 was dit beter geworden. Vrachtauto's van de Royal Army Services Corps vervoerden deze produkten toen naar het station Bergen op Zoom, waar het overladen in spoorwagons geschiedde. Terugkerende vrachtauto's namen steenkolen mee. In de maanden januari tot en met mei werden daar verladen: jan. suikerbieten 224 wagons, 181 wagons steenkolen feb. suikerbieten 348 wagons, 276 wagons steenkolen 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 17