SPOREN DOOR REIMERSWAAL EN KAPELLE eerste werd de spoorbrug onder handen genomen. De beschadigde spoorbrug werd door een sterke drijvende kraan op 7 augustus gelicht. Het treinverkeer Vlissingen-Kapelle en Kruiningen- Bergen op Zoom werd vanaf 7 juni hervat. Tussen de stations Kruiningen en Kapelle werd een tijdelijke autobusdienst ingesteld. Vanaf 25 mei was er weer toevoer van elektrische stroom en de wateraanvoer was op 19 mei hersteld. Het werk aan de bruggen vorderde gestaag, zodat de Vlakebrug vanaf 15 augustus weer voor het spoorwegverkeer beschikbaar was. De tijdelijke autobusdienst werd toen opgeheven. In de loop van de oorlogsjaren nam de frequentie van het treinverkeer belangrijk af. Vanaf 5 januari 1941 reden er dagelijks nog maar 5 treinen. De reistijd Roosendaal-Vlissingen was opgelopen tot 1 uur en 42 minuten. Voor de oorlogvoering hadden de Duitsers ook veel materiaal nodig. Het goederenvervoer over de ongeveer 2 km aansluiting naar de losplaats Vlake werd met ingang van 7 december 1942 opgeheven. Op last van de Duitsers begon op 25 januari 1943 de afbraak van dit losspoor. Dit stuk spoorlijn was bijna 75 jaar in gebruik geweest. De rails werden naar het Oostfront afgevoerd. Het baanvak Roosendaal- Goes bleef dubbelsporig, maar van het baanvak Goes-Vlissingen werd één spoor opgebroken. Het reizen per trein werd gevaarlijker. Op 5 september 1943 werd een personentrein tussen Goes en Kapelle vanuit de lucht beschoten. Twee reizigers verloren het leven en 4 reizigers werden gewond. Ook bij Krabbendijke werd in die maand een trein beschoten. Op 8 juli 1944 voerden de geallieerden een aanval op de Vlakebrug uit, want die was van belang voor de oorlogsvoering van Duitse zijde. Eén brug werd beschadigd en kon niet meer worden geopend. De grotere schepen ondervonden hierdoor hinder. Op 3 augustus werd deze brug weer aangevallen. De verkeersbrug was vernield en in het kanaal gestort, ook de kleinere schepen konden toen geen gebruik meer van het kanaal maken. Voor het herstel van de Vlakebrug werd de grote drijvende bok KOLOSSUS II (bouwjaar 1909) van de N.V. Van der Tak's Bergingsbedrijf uit Maassluis van Zaltbommel naar Vlake gesleept. De drijvende bok SPERWER werd ook naar Vlake gesleept. Het herstelwerk aan de brug verliep steeds trager, totdat de Duitsers deze bokken naar de haven van Hansweert versleepten en daar in de voorhaven tot zinken brachten. Het werk aan de Vlakebrug was niet gereed gekomen. Veerpontverbinding en schipbrug, door het geallieerde leger in oktober 1944 gerealiseerd foto: DCZD 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 15