J. KOK Kbd Krabbendijke Krg Kruiningen Vlk Vlake Bzl Kapelle-Biezelinge HV tramlijn Hansweert-Vlake Uit het vorenstaande blijkt duidelijk dat de meeste treinen in Vlake stopten. Een nieuwe spoor- en verkeersbrug bij Vlake. Het spoorweg- en scheepvaartverkeer nam almaar toe: - 1918: 27.500 schepen, draagvermogen 10.0 miljoen ton - 1928: 73.100 schepen, draagvermogen 22.1 miljoen ton Een probleem werd de laag gelegen bruggen over het kanaal en het daarmede samenhangende vele malen openen van de brug. In de jaren dertig werden plannen bekend om de situatie bij Schore en Vlake te verbeteren en het kanaal over de gehele lengte te verbreden. De lage verkeersbrug bij Schore zou worden afgebroken en bij Vlake werd een nieuwe hooggelegen spoor- en verkeersbrug gebouwd, ongeveer 35 meter ten zuiden van de oude laag gelegen dubbelsporige draaibrug. Het werd een unieke constructie. Ter plaatse moest veel werk worden verzet. Om dit te kunnen uitvoeren werd het vrij drukke station Vlake per 7 oktober 1933 voor de reizigersdienst gesloten en het werd gesloopt. Het moest plaats maken voor de te verleggen en te verhogen spoorbaan. Voor de lange opritten aan weerszijden van het kanaal was 750.000 m3 zand nodig. Dat zand werd aangevoerd vanaf de voormalige SS-zanderij bij Wouw, gelegen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Voor het vervoer huurde de N.S. drie stoomlocomotieven van de Westlandsche Stoomtram Maatschappij. Velen hebben, in die moeilijke jaren, een boterham verdiend bij deze werken. Begin april 1935 werd de aanleg van de onderbouw gegund aan de Nederlandsche Beton Maatschappij in 's-Gravenhage voor 388.040. De verkeers- en spoorbruggen kregen een gemeenschappelijke onderbouw van gewapend beton. Het bruggencomplex ging (van oost naar west) bestaan uit naast elkaar gelegen: - 3 gewapend betonbruggen (lengte 18 meter) - 3 stalen basculebruggen (lengte 18 meter) - 3 stalen vakwerkbruggen (lengte 69 meter) - 3 gewapende betonbruggen (lengte 18 meter) De zuiderbrug was bestemd voor het wegverkeer en beide noorderbruggen waren enkelsporig. Beide spoorwegbasculebruggen waren aan elkaar gekoppeld, zij werden bediend vanuit het bedieningshuis dat tussen beide sporen werd gebouwd. De onderzijde van de bruggen kwam op 7.50 meter boven het kanaalpeil te liggen. De nieuwe bruggen moesten dan alleen worden geopend voor de hoge vaartuigen, zoals: zeeschepen, drijvende kranen en vaartuigen met hoge masten. Voor 2 van de passerende vaartuigen was het nog maar nodig om de bruggen te openen. Op 30 april 1935 werd de constructie van de bovenbouw besteld bij de koninklijke Maatschappij 'De Schelde" (KMS) in Vlissingen. De enkelsporige basculebruggen hadden een gewicht van 266 ton. Het eerste brugdeel werd op 22 juli 1936 ingevaren en daarna gesteld. Op 10 september 1936 vertrok bij prachtig weer de eerste vaste overspanning vanaf de werf van Penn en Bouduin in Dordrecht. Deze zware constructie werd gesleept door twee stoomsleepboten van de N.V. De Wit's Bergings- en Transportbedrijf uit Rotterdam. De reis naar Vlake voerde via de Dordtsche Kil en het Hollandsch Diep. Al op 11 september 1936 werd dit brugdeel geplaatst en week later kwam er weer een brugdeel aan. De elektrische installaties werden geleverd door de Hengeloosche Elektrische en Mechanische Apparaten Fabriek in Hengelo. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1996 | | pagina 10