BESLUIT
De Bourgondische tijd is in vele opzichten, ook voor Zeeland, een bloeitijd geweest. Met name
de kerkmuziek beleefde een periode van hoogste bloei dank zij het genie en de werklust van
componisten als Johannes Ockeghem (1443-1444 zanger aan de O.L. Vrouwekerk te Antwer
pen), Jacob Obrecht (1479 koormeester aan St. Gertrudis te Bergen op Zoom, 1491-1502
werkzaam te Antwerpen en Brugge), Clemens non Papa (1544 zangmeester te Brugge) om
slechts enkelen te noemen die, zo te zeggen, in de buurt zaten. Zij en talrijke andere uitzon
derlijk begaafde componisten en zangers hebben het kerkmuzikale repertoire verrijkt als nooit
tevoren, terwijl een ruime verspreiding mogelijk gemaakt werd door de uitvinding van de
muziekdruk (1501, Venetië).
Dat al deze gunstige factoren op de muziekbeoefening in en buiten de kerk van Goes hun
stempel hebben gedrukt, is wel zeker. De aankoop (rond 1550) van gedrukte muziekmissen
(nu in het museum te Goes) door de stad, ongetwijfeld in overleg met de koormeester, veron
derstelt bij zangmeesters en koralen een graad van geoefendheid, die wij zeker niet te laag
mogen aanslaan. Naar deze boeken te oordelen, werden in de laatste 25 "katholieke" jaren van
de Maria Magdalena polyfone missen gezongen van Tylman Susato (componist en muziek
drukker, na 1561 te Antwerpen), Thomas Crecquillon 1557), Pierre de Manchicourt
1564), Lupus Hellinc 1541 te Brugge), Jean Richafort ca. 1547 te Brugge), Jean
Mouton 1522) en een verder onbekende meester Anthoine Barbe.
Tot slot wil ik wijzen op een merkwaardige en laat-gesmede schakel met het verleden, die ge
vormd wordt door de Goese Koorschool onder leiding van "zangmeester" Eef Heyblok, die
sinds 1955 met enthousiasme zijn "koralen" opleidt, zoals zijn voorgangers dat deden, zij het
in een andere Maria-Magdalenakerk.
Rest mij noch te vermelden, dat de heer J. Bitter te Goes alle betrokken archiefstukken in
extenso aan mij ter bewerking gegeven heeft. Van hem zijn ook de alfabetische woordenlijst
en de foto's met bijbehorend onderschrift.
•A /Onuuuönoli rtf<iiirfoT murirtflJi».
f71'»
nniLCtamiftfinnt jforobcin rirjmmrm
'Spa fy -
tnoTiiwimi fnim ftiiiirrtiiinT»f uw.
r >\oti ;"i itryti t
r iiaiigrtn ff nm lntns «iiirrrniiiiniin
eÊT^T, N»v,
Oiimiriiiilif him. m ff »<imm frriiam.ir
T 1 'N
Ma 1 Ixrjnimin pimirs.m rfgnut ir
;?V t :„r 'Hi
0 1H6irfnrtmrtifi rf nni-rtmniiii m.
-*M j ,1 t - t I
lil m uiDfi li^ gniuirii mm.fji.iHt
■ïUiiiJi^iMiMlu'iiiiin 1 trgr mnrmiuiiii
'i "q1 1 Tt±'
tniigninirifii a tl» tntiJniuiii nrtiaiirf
Begin van het geslachtsregister van Jesus (Matteus, 1, 1-4) Altaarmissaal, afkomstig uit de Maria Magdalena-
kerk te Goes (15e eeuw, hoefnagelschrift). Goes, museum.
21