genoodzaakt zagen schuilkerken in diverse woonhuizen in te richten). In het
comptoir treft men dan nog enige boeken en papieren van uitgediende zaken aan.
Een van de representatieve ruimten in het huis was de voorvloer, of zoals men te
genwoordig zegt: de hal. Dit blijkt duidelijk uit de versiering: 3 grote en een klein
schilderij, 2 houten borstbeelden, 2 vazen 'sijnde pleisterwerk', 4 borstbeelden,
mede pleisterwerk, een hanghorloge, een barometer en tenslotte een scherm van
6 deuren. Behalve de beelden in de voorvloer bezat het echtpaar trouwens nog
een albasten beeld in de 'papekerk', 8 zeer kleine spekstenen beeldjes en 2 grotere
porceleinen beelden in het grote salet.
De kleine eetzaal moet eveneens een belangrijk vertrek geweest zijn. Hier hingen
de familieportretten 'negen so geschilderde als gekrioneerde'. (Gekrioneerd: met
crayon of krijt. Het pastel- of crayonportret bereikte vooral in het Frankrijk van
de 18e eeuw een hoge graad van volmaaktheid en deze techniek werd in de om
liggende landen spoedig nagevolgd).
De crayons waren gevat in zwarte lijsten, de anderen in ongeschilderde, gesneden
houten lijsten en enkelen waren zonder kader. Verder hing in deze galerij nog
een portret van Cornelis Frans
Eversdijk, 2 schilderijtjes met
vergulde lijstjes en het wapen
van de familie Sautijn.
Een pronkstuk in deze kamer
zal zeker het clavecimbaal ge
weest zijn en tot slot vermeldt
de inventaris van deze kamer
nog een 'papegaaij met des-
selfs kooij', eveneens een
kostbaar bezit voor die tijd.
Om een idee te geven hoe druk
de kamers bemeubeld waren,
volgt hier de opsomming voor
de beste kamer. Op de vloer
lagen matten en een tapijt.
Een ledikant met zijn behang
sel, een notelaren kabinet met
veel textiel, een bruin ge
boend porceleinkastje, 10 ge
boende stoelen met gele zit
kussens, een rustbank met
matras, een rood verlakt tolet
met spiegel, een tafeltje met
blauw kleedje, egn bruin ge
boend latafeltje met kleedje,
2 bruine gerridons (guéridon
is bijzettafeltje) en een thee- Portret van Cornelis Fransz.Eversdijk (1586 -1666)
tafel vulden de kamer. door w. Eversdijk
De wanden werden dan nog Rijksmuseum Amsterdam.
107