ni men moppert over oponthoud bij overigens zeer goed geoutilleerde veren. Ir Frankrijk was reeds onder Lodewijk XIV een goed wegennet aange legd voor een betere besturing en beheersing van het uitgestrekte land van het centrum Parijs uit, terwijl van Napoleon algemeen bekend is, dat hij veel belang hechtte aan goede wegen. Het verbaast dan ook niet, dat bij keizerlijk decreet van 15 mei 1810 tc oprichting van het Département des Bouches-du Rhin o. m. werd bepaald, dat de nodige "ingenieurs des pont et chaussées" onverwijld werden gestuurd (art. 27). De ingenieurs zaten niet stil. Naar aanleiding van een circulaire van F december 1810 bracht reeds op 29 december d.a.v. de hoofdingeni eur Endel rapport uit aan de heer Farbé Inspecteur Divisionnaire, Radder van het Rijk 14) B jkens dit rapport waren in het departement - naast de als weg van de 2< -klasse aan te merken (reeds verharde) weg van Vlissingen via Mid- d: Iburg naar Veere - maar 2 wegen geschikt voor wegen van de 3e- k asse n.l. die van Middelburg naar Bergen op Zoom (over Tholen) - dus de postweg - en van Bath naar Goes. Indien de dichting van het Sloe en de Oosterschelde (Kreekrak) volbracht zou worden, zou de weg van Bath mogelijk voor één van de 2e-klasse k; nnen worden gehouden, waarvan de weg over Tholen slechts een "tak- w g" zou zijn, doch in de toenmalige staat moest de laatste als de voor re amste worden gerekend. H t is interessant te constateren dat reeds toen serieus gedacht werd aan afdammingen van Sloe en Kreekrak, welke eerst ruim 50 jaar later e n feit werden tengevolge van de aanleg van een spoorlijn. Een weg- V' rbinding over de Kreekrak zou, zoals wij nog zullen zien, pas ruim h nderd jaar later worden gerealiseerd (1916). 0 )k in het voorstel in 1812 van de hoofdingenieur Anselin (toen belast met de dienst voor havens, sluizen en kanalen, ofwel de gewone dienst) voor de zitting van de Algemene Raad voor het departement neemt de p; stweg een belangrijke plaats in. B j keizerlijk decreet van 7 januari 1813 werden (gelet op de adviezen v; n de departementale algemene raden) de departementale wegen aange- w zen. Voor Zeeland (sectie XIV) was dat o.a. als nr. 1 Weg van Vlissingen naar Tholen over Middelburg, Arnemuiden, Goes, Capelle, Wemeldinge, Yersekendam, Gorishoek, Westkerke, Scher- penisse en Poortvliet. de val van Napoleon was er veel te regelen, doch de belangstelling or de wegen bleef. Het souverein besluit van 28 september 1814 nr. 11 g; f regels voor het bekostigen van het onderhoud der wegen tot dus- rrre bekend onder de naam van Departementale" en ook voor de grote egen. ider deze laatste werden voor wat Zeeland betreft o.a. begrepen de departementale weg nr. 25 van Middelburg naar Bergen op Zoom en 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 97