zondag-en woensdag avond, (later op woens- dag-en zaterdagavond) waarna zij de volgende dag te 2 uur 's middags te Steenbergen aan kwam. Na behandeling der (brieven-)malen werden deze om 5 a 6 uur op de Moerdijk gezonden, waar de hollandse postiljon die in ontvangst nam Deze toestand bleef tot inde tijd van de Bataaf se Republiek toen alle posterijen bij decreet van 12 januari 1799 nationaal werden ver klaard. Met ingang van 1 januari 1803 trad het eerste nationale post- be stuur in werking. De organisatie werd ge wijzigd en verbeterd bij Staatsbe sluit van 1 mei 1806; in het eigenlijke vervoer kwam wijziging met in gangvan 1 augustus 1809 toen de zeeuwse brieven 3 x per week werden verzonden via een in Noord-Brabant gewijzigde route, in hoofdzaak om een belofte van de koning aan Bergen op Zoom in te lossen (litt. 3). Ruim 300 jaar verharde weg Postweg/Grote weg der 1e klasse/Rijksweg nr. 58. Dit wegvak is in 1934 buiten gebruik genomen door het spoorwegviaduct bij 's-Heer Arendskerke. DOOR DE POST GEVOLGDE WEGEN Welke wegen werden nu gevolgd Hierbij moet worden bedacht, dat tot de uitvinding van de stoom het paard het snelste middel van vervoer was en dus de kortste weg tevens de vlugste was, maar dat daardoor de route ook makkelijk aan bijzondere omstandigheden kon worden aange past en verder dat tussen oostelijk Zuid-Beveland en Noord-Brabant een brede strook vrijwel niet te passeren slikken lag.In 1804 4) werd het (post-)rit voor de zeeuwse correspondentie beschreven als volgt: Van Strijen-Sas, of liever van den Moerdijk, nadat de depêches 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 87