pas in zwang daar waar de hoeveelheden post te groot werden voor het vervoer te paard. De brievenposterij was een zeer winstgevende bezigheid, vandaar dat pogingen de post aan de overheid te trekken op groot verzet van de be langhebbenden stuitte. Hoewel in 1752 reeds in Holland een Statenpost werd opgericht, waarbij alle (stads-)posten aan de Staten van Holland werden getrokken, bleef het elders bij het oude. In Middelburg ging men eerst in 1785 er toe over van de post een stadsaangelegenheid te maken en een bezoldigde beambte aan het hoofd van het kantoor te plaatsen. DE ZEEUWSE LANDPOST Als belangrijkste handelsstad in Zeeland had Middelburg de meeste correspondentie en probeerde daarmede het postvervoer in Zeeland in handen te krijgen. Dit vervoer geschiedde voornamelijk per schip, het geen in dit gebied zeer begrijpelijk was, doch bij ongunstig weer tot grote vertragingen aanleiding kon geven. Vlissingen, Veere, Goes en Tholen onttrokken zich aan de overwegende invloed van Middelburg door een contract te sluiten met de postmeester van Steenbergen voor een minder van het weer afhankelijke landpost op Steenbergen (en vandaar verder) waardoor een grote verbetering werd verkregen, daar "de manier, tot hiertoe geusiteerd om de brieven met "beurtschippers te doen toekomen, aan vele convenienten onderhevig "(was)". Op 30 september 1745 (geratificeerd 26 november 1745) kwam het con tract tot stand, nadat de eerste pogingen waren mislukt door tegenwer king van de zeeuwse boden en schippers. De postmeester van Steenbergen haalde en bracht voor zijn rekening de brieven te Gorishoek, van waar door hem voor zijn rekening een veer werd gelegd op Yersekendam. De brieven werden vandaar gebrach op Goes en op het Sloe. Het veer aldaar en het verder vervoer op Wal cheren was voor rekening van Veere en Vlissingen. In 1766 trad Zierikzee toe, dat de post ontving met de gewone post op Tholen en verder over ScherpenisseSt. Maartensdijk, Stavenisse en het veer van Vianen. Middelburg, dat deze wijze van verzenden eerst niet slecht gezind was, had zich teruggetrokken, toen het inzag dat daartoe Tholen en Goes alle brieven eerder zouden ontvangen, waardoor nadeel voor de handel werd gevreesd. Toch sloot ook Middelburg in 1764 een contract met Steen bergen doch behield zich het recht voor ook per schipper te verzenden. Ook bij een nieuw contract in 1787 bleef Middelburg toch nog een deel der post, n.l. naar een aantal steden in Holland, per schipper verzen den. De post werd verzonden 2 x per week, van Zeeland oorspronkelijk op 84

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 86