te leggen. In de aan de minister gegeven adviezen was o.a. aange voerd, dat men in 1823 de rijksweg tussen Kape 11e en Yersekendam ook op een breedte van 10 m had aangelegd. 25) Ter gelegenheid van een door de Nederlandse Automobiel Club ge organiseerde tocht door Zeeland trok op 28 juni 1910 een stoet van meer dan dertig auto's Zeeland binnen over de Kreekrakdam. Mei turf was de dam aangepast aan het autoverkeer. Van grondeigenaren was toestemming verkregen om via particuliere binnenwegen naa de spoorbaan te rijden, terwijl de spoorwegen machtiging verstrek ten om over de smalle weg langs de rails te rijden. In Woensdrecht liet de fanfare De Scheldezoom eerst nog een af scheidslied horen, daarmede de deelnemers tevens "goeden moed toeblazend voor de komende strijd". Want dat was het, schreef De Auto later, "een strijd een provincie te veroveren voor het automo bilisme en voor het groot-toerisme". Bij de Brabants-Zeeuwse grens was een erepoort opgericht: "We:- kom in Zeeland", alwaar de champagnefles werd opengetrokken en alle deelnemers een goed glas dronken. De tocht werd een groot feest, waarvoor de stafmuziek van het zesde regiment uit Breda naar Middelburg was overgekomen (zie litt. 13 en 14). Direct succes had de tocht overigens niet. 26) In het voorstel de benodigde gelden te voteren (1913) voerden Gedeputeerde Staten van Zeeland o.a. aan dat de weg van grote betekenis zou zijn voor de aan Noord-Brabant grenzende zeeuwse polders in verband met schoolplicht, godsdienstplicht, aangifte van geboorte enz. verkiezingen, inroepen van geneeskundige hulp, vee- keuringen en uiteraard de handel. Verder waren bij de weg meer algemene belangen betrokken, omdat de weg automobilisten en wielrijders in de gelegenheid zou stellen Zeeland te bezoeken en voor Amerikaanse en Engelse automobilisten de gelegenheid zou bestaan om gebruikmakend van de stoomvaartmij. Zeeland zich door Zeeland en de overige provinciën naar het vaste land van Europa te begeven, hetgeen de welvaart zou bevorderen. De Enge se en Duitse automobielclubs hadden ook reeds hun adhesie betuigd. Het was in die tijd danook alleen mogelijk met voertuigen op Zuid Beveland en Walcheren te komen door de wagens per spoorweg te brengen van Woensdrecht naar Rilland met grote onkosten en tijd verlies. 112

Tijdschriftenbank Zeeland

Historisch Jaarboek Zuid- en Noord-Beveland | 1976 | | pagina 114