te leggen. In de aan de minister gegeven adviezen was o.a. aange
voerd, dat men in 1823 de rijksweg tussen Kape 11e en Yersekendam
ook op een breedte van 10 m had aangelegd.
25) Ter gelegenheid van een door de Nederlandse Automobiel Club ge
organiseerde tocht door Zeeland trok op 28 juni 1910 een stoet van
meer dan dertig auto's Zeeland binnen over de Kreekrakdam. Mei
turf was de dam aangepast aan het autoverkeer. Van grondeigenaren
was toestemming verkregen om via particuliere binnenwegen naa
de spoorbaan te rijden, terwijl de spoorwegen machtiging verstrek
ten om over de smalle weg langs de rails te rijden.
In Woensdrecht liet de fanfare De Scheldezoom eerst nog een af
scheidslied horen, daarmede de deelnemers tevens "goeden moed
toeblazend voor de komende strijd". Want dat was het, schreef De
Auto later, "een strijd een provincie te veroveren voor het automo
bilisme en voor het groot-toerisme".
Bij de Brabants-Zeeuwse grens was een erepoort opgericht: "We:-
kom in Zeeland", alwaar de champagnefles werd opengetrokken en
alle deelnemers een goed glas dronken. De tocht werd een groot
feest, waarvoor de stafmuziek van het zesde regiment uit Breda
naar Middelburg was overgekomen (zie litt. 13 en 14).
Direct succes had de tocht overigens niet.
26) In het voorstel de benodigde gelden te voteren (1913) voerden
Gedeputeerde Staten van Zeeland o.a. aan dat de weg van grote
betekenis zou zijn voor de aan Noord-Brabant grenzende zeeuwse
polders in verband met schoolplicht, godsdienstplicht, aangifte van
geboorte enz. verkiezingen, inroepen van geneeskundige hulp, vee-
keuringen en uiteraard de handel. Verder waren bij de weg meer
algemene belangen betrokken, omdat de weg automobilisten en
wielrijders in de gelegenheid zou stellen Zeeland te bezoeken en
voor Amerikaanse en Engelse automobilisten de gelegenheid zou
bestaan om gebruikmakend van de stoomvaartmij. Zeeland zich
door Zeeland en de overige provinciën naar het vaste land van
Europa te begeven, hetgeen de welvaart zou bevorderen. De Enge se
en Duitse automobielclubs hadden ook reeds hun adhesie betuigd.
Het was in die tijd danook alleen mogelijk met voertuigen op Zuid
Beveland en Walcheren te komen door de wagens per spoorweg te
brengen van Woensdrecht naar Rilland met grote onkosten en tijd
verlies.
112