provincie in ruil o.a. voor de provinciale weg in de Hogerwaardpolder,
op de Oosterscheldedam (later Kreekrakdam genoemd) en in de Eerste
Bathpolder, dus de zgn. verbindingsweg.
Verder werden bij de K. B. 's van 18 mei 1929 Stb. nr. 248, van 8 decem
ber 1934 Stb. nr. 32 en van 9 december 1936 Stb.nr.20 weggedeelten
overgenomen welke pasten in de nieuwe weggedeelten resp.Krabbendij-
ke-Kreekrakdam, Kruiningen-Vlake en Vlake-Kloetinge. Voor de twee
de wereldoorlog kwamen o.a. gereed de volgende we gverbe te ringen en
verleggingen:
1928. De weg in de thans voormalige gemeente Rilland Bath langs de
spoorlijn van de Eerste Bathpolder tot bij het station Rilland.
1930. Omlegging Krabbendijke.
1936. De Vlakebrug, doch eerst in gebruik genomen in 1939. De vaste
overspanning van de brug werd in mei 1940 door de nederlandse
militairen vernield en daarna hersteld.
Bij een bombardement op 8 juli 1944 werd een hoofdligger in het
midden van de brug zwaar beschadigd, waarna de Duitsers pro
visorische herstellingen uitvoerden. Toen de bevrijding naderde,
werd de vaste brug (westelijk deel der brug) door de Duitse mili
tairen toch nog vernield, aan de oostzijde konden de explosiven
tijdig worden weggenomen. Onmiddellijk na de bevrijding legden
de Engelsen een schipbrug en begin 1945 een baileybrug en later
nog een tweede. Het definitief herstel werd aangepakt 9 novem
ber 1945, waarna de brug op 22 oktober 1947 weer in gebruik
kon worden genomen.
939. Het viaduct te Kloetinge met toeleidende wegen.
939. Het wegvak Kruiningen-Vlakebrug-Biezelinge (tot even voorbij
De Caisson)
940. Het aansluitende wegvak Biezelinge-Kloetinge. Als navrante bij-
zonderheid kan worden vermeld, dat de eerste die van dit weg
vak gebruik maakte, het Duitse leger was. Dit wegvak werd
onder invloed van de Verkeerswet tegen lintbebouwing (Wet van
31 mei 1937 Stb. 522) aangelegd zonder particuliere uitwegen,
zodat het 13 december 1968 kon worden aangewezen als autoweg
en het het drukke snelverkeer hinderende langzame verkeer kon
worden verwezen naar parallelverbindingen.
Reeds in 1939 werd aanbesteed het verbreden van de meer genoemde
erbindingsweg op de Kreekrakdam tot een verhardingsbreedte van 7 m
6 m beton 2 x 0, 50 m klinker rabatten) en de aanleg van vrijliggende
105